۲۸ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۷:۰۵
نگاه کوتاه‌مدت چگونه به بورس تزریق شد؟

عباسعلی حقانی‌نسب، کارشناس بازار سرمایه در برنامه بورسان یکشنبه به بررسی وضعیت فعلی بازار سرمایه و چشم‌انداز آتی آن پرداخت.

در برنامه بورسان یکشنبه، عباسعلی حقانی‌نسب، کارشناس بازار سرمایه به بررسی وضعیت فعلی بازار سرمایه و چشم‌انداز آتی آن پرداخت. وی به کنترل و حکمرانی بد در بازار سرمایه اشاره و در خصوص وضعیت نامناسب بازارگردانی انتقاداتی را مطرح کرد. 

حقانی‌نسب تاکید کرد: بازار سرمایه ایران نسبت به بازارهای دیگر کوچک‌تر شده و ضمن کاهش مشارکت سرمایه‌گذاران، توسعه نیز پیدا نکرده است. اگر قبلا سهمی یک درصدی داشت الان کمتر از نیم درصد سهم دارد. ما حتی به لحاظ انتشار اطلاعات و عملکرد شرکت‌ها نیز عقبگرد داریم. در سال ۷۸ بازار سرمایه با معیار ارزش‌یابی کنترل می‌شد اما در حال حاضر صندوق‌های بازارگردانی نیز با معیار ارزش‌یابی کنترل نمی‌شوند.

به گفته این کارشناس بازار سرمایه، دولت در بازار سرمایه حضور دارد و بازار را مطابق با همان نمودار تکنیکالی که در اختیاری بسیاری قرار دارد، جلو می‌برد. 

وی از وجود پارادوکس‌هایی میان گفتار و رفتار سیاستگذار بورسی گله کرده و در این خصوص می‌گوید: در بنرهای تبلیغاتی از حمایت از سهامداران با نگاه بلندمدت گفته می‌شود اما تمام ابزارهایی در خدمت نگاهی کوتاه‌مدت را به بازار سهام و سهامداران تزریق می‌کنند. مثلا می‌گوید از سرمایه‌گذاری بلندمدت حمایت می‌کنم اما به سبدگردان مجوز یکساله اعطا می‌کند، اجازه می‌دهد کارگزاران به گردش حساب مشتری اعتبار دهد. این‌ها همگی موجب ترویج نگاه کوتاه‌مدت در سرمایه‌گذاری می‌شود.

برچسب‌ها

تبادل نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات کاربران

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • رضا IR ۰۱:۴۱ - ۱۴۰۲/۰۳/۲۹
    احسنت
  • عرفان IR ۰۵:۳۸ - ۱۴۰۲/۰۳/۲۹
    متاسفانه اقتصاد ایران در بحث کلان اقتصادی دولتی است با توجه به روند رشد بورس به یکباره شاهد اصلاح سنگین بورس در سه روز پیاپی بودیم که در واقع با این اصلاح حد ضرر اکثر سهامداران فعال شد و شاهد خروج نقدینگی از بازار سهام بودیم و بعد از آن شاخص کل نزولی شد و این نشانه دستکاری دولت و دست در جیب ملت است

پربیننده‌ترین‌ها

پربیننده‌ترین‌ها از دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار