۲۹ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۶:۱۸
نفت چگونه نعمت می‌شود؟

غول‌های صادرکننده نفت با سرمایه‌گذاری درآمدهای نفتی خود، به سمت توسعه بیشتر در حرکت هستند.

فردای اقتصاد: کشورهای نروژ، امارات، کویت، عربستان و قطر در سال ۲۰۲۲ به ترتیب بزرگترین صندوق‌های ثروت ملی حاصل از مازاد درآمدهای نفت و گاز را در اختیار داشتند. با این حال پیش‌بینی می‌شود که عربستان هم با افزایش درآمدها نفتی و هم با سرمایه‌گذاری‌های عظیمی که از این محل انجام داده، تا سال ۲۰۳۰ بزرگترین صندوق ثروت ملی را در بین کشورهای نفتی داشته باشد.

تخمین‌ها نشان می‌دهد که مجموع دارایی ۵ صندوق NBIM نروژ، ADIA امارات، KIA کویت، PIF عربستان و QIA قطر در سال ۲۰۲۲ بیش از ۴ تریلیون دلار بوده در حالی که پیش‌بینی می‌شود این میزان برای سال ۲۰۲۵ به حدود ۵ تریلیون دلار و در سال ۲۰۳۰ به بیش از ۷ تریلیون دلار برسد.در این بین پیش‌بینی می‌شود که صندوق سرمایه گذاری عمومی (PIF) عربستان هم با افزایش درآمدها نفتی و هم با سرمایه‌گذاری‌های عظیمی که از این محل انجام داده، تا سال ۲۰۳۰ بزرگترین صندوق ثروت ملی را در بین کشورهای نفتی داشته باشد. این صندوق در سال ۱۹۷۱ تأسیس شد و پروژه‌های تجاری مولد را که از نظر استراتژیک برای توسعه اقتصاد عربستان سعودی مهم هستند، تامین مالی می‌کند و با تجربه و منابع سرمایه‌ای اضافی، تلاش‌های بخش خصوصی را تکمیل می‌کند. از سال ۲۰۲۱، این صندوق نزدیک به ۴۳۰ میلیارد دلار سرمایه گذاری داخلی و بین المللی داشته است. این صندوق در سال 2022 هشت دفتر در نیویورک، لندن و هنگ‌کنگ راه‌اندازی کرد.

با این حال در ایران، با وجود درآمدهای نفتی بالا در دهه‌های گذشته، آنچنان که باید از آنها استفاده بهینه نشده و علی‌رغم ایجاد صندوق توسعه ملی، بیشتر برای امور جاری در نظر گرفته شده‌اند. بر اساس صحبت‌های رئیس هیات عامل صندوق توسعه ملی، صندوق ایران یک صندوق ۱۵۰ میلیارد دلاری است که حدود ۱۰۰ میلیارد آن توسط دولت‌های مختلف برداشت شده و حدود ۴۰ میلیارد نیز تسهیلات پرداخت کرده است. لذا موجودی کنونی صندوق توسعه ملی بدون احتساب بدهی‌ها، ۱۰ میلیارد دلار تخمین زده می‌شود.

برچسب‌ها

تبادل نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

پربیننده‌ترین‌ها

پربیننده‌ترین‌ها از دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار