۳۱ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۹:۳۴
این خودروهای صفر کیلومتر اسقاطی هستند/ماجرا چیست؟

معاینه فنی طبق قانون به خودروهای با سن چهار سال واجب می‌شود اما همین الان در بازار دنیایی از خودروهای صفرکیلومتر وجود دارد که موقع خرید آن‌ها باید نگران کارهای مربوط به دریافت معاینه فنی باشیم. با قانونی که فروردین ۱۴۰۰ تصویب شد، مدت زمان معافیت خودروهای صفرکیلومتر از معاینه فنی از پنج به چهار سال کاهش پیدا کرد و حالا همه خودروهای گرانقیمت وارداتی، مونتاژی و داخلی صفرکیلومتری که قبل خرداد ۹۸ تولید شدند، باید راهی مراکز معاینه فنی شوند.

فرارو:  بی‌ام‌و X۴ صفرکیلومتر ناقابل ۱۴ میلیارد و ۴۶۷ میلیون آگهی شده است، اما به‌خاطر اینکه بیش از چهار سال از زمان تولید آن می‌گذرد، مشمول معاینه فنی می‌شود. مدلی که با یک پیشرانه ۱۶ سوپاپه توربوشارژ دو لیتر از حیث فنی خیلی از خودروهای موجود در خیابان را در جیبش می‌گذارد، اما با همه این تعریف و تمجیدها به‌خاطر قانون سال ۱۴۰۰، صاحبش قبل از اینکه بتواند مشتری پیدا کند، باید ۱۹ هزار و ۵۰۰ تومان به‌خاطر رزرو نوبت معاینه فنی کنار بگذارد. از این دست خودروها در بازار زیاد است.

لکسوس NX جزو گران‌ترین شاسی‌بلندهای فعلی در ایران است و بخش قابل توجهی از مدل‌های آن در سایت‌های معروف با ارقام بالای ۱۰ میلیارد معامله می‌شوند. مثل فروشنده‌ای که آن را دیوار با قیمت ۱۰ میلیارد و ۱۰۰ میلیون برای فروش گذاشته است. مدلی که البته به‌خاطر سال تولیدش یعنی ۲۰۱۷ باید راهی مراکز معاینه فنی شود. لکسوس RX هم که از حیث فنی از لکسوس NX اوضاع بهتری دارد، یکی دیگر از شاسی‌بلندهای گرانقیمت در ایران است و فروشنده مدلی که سال تولیدش به ۲۰۱۷ برمی‌گردد و برای آن ۱۷ میلیارد قیمت گذاشته، باید فکری هم به حال وضعیت معاینه فنی آن کند.

بی‌ام‌و E۲۰۰ سال ۲۰۱۶ یعنی درحدفاصل ۹۴ تا ۹۵ پا به ایران گذاشت و شرکت واردکننده، کارش را تا ۲۰۱۷ ادامه داد. در یکی از نمایشگاه‌های معروف غرب تهران بی‌ام‌و E۲۰۰ مدل ۲۰۱۷ با قیمت ۱۳ میلیارد فروخته می‌شود و این یکی هم باوجود صفرکیلومتر بودن، از نظر قانون باید راهی مراکز معاینه فنی شود.

هیوندای آزرا که در بازارهای جهانی رقیب گردن‌کلفتی برای امثال نیسان ماکسیما، تویوتا آوالون و کیا کادنزا است، سال ۹۷ بعد از غیبت چهار ساله دوباره با مدل‌های ۲۰۱۸ و ۲۰۱۹ پا به ایران گذاشت. یکی از همان مدل‌های تولید شده در سال ۲۰۱۹ را در پلتفرم‌هایی خریدفروش با قیمت هفت میلیارد و ۷۵۰ میلیون تومان می‌فروشند. در این مطلب به‌اینکه در حدفاصل سال‌های ۹۷ تا الان چیزی نزدیک ۹۵۰ درصد به قیمت هیوندای آزرا اضافه شده، کاری نداریم. فقط خواستیم بگوییم به همین هیوندای آزرای ۷.۷ میلیاردی برچسب اسقاطی خورده و الان برای تردد در خیابان‌ها، لنگ معاینه فنی است.

کیا اپتیما در دو نسخه ساده و جی‌تی‌لاین پا به ایران گذاشت و به چهار رادار مهم مثل رادار نقطه کور، رادار تغییرلاین، رادار تصادف جلو و رادار تصادف عقب مجهز شد. البته پیدا کردن اپتیماهای چهار رادار به‌خاطر عرضه محدود به بازار، کار راحتی نیست، اما بین آگهی‌های دیوار یکی از آن‌ها را با قیمت شش میلیارد و ۱۴۸ میلیون برای فروش گذاشتند که خب این یکی هم به‌خاطر اینکه سال تولیدش به ۲۰۱۸ برمی‌گردد، نیاز به معاینه فنی دارد.

دریافت معاینه فنی فقط برای مدل‌های خارجی و لوکس بالای چهارسال نیست و طبیعتا خودروهای مونتاژی و داخلی که زمان تولیدشان به قبل از خرداد ۹۸ تعلق دارد، باید راهی مراکز معاینه فنی شوند. فروشنده نیسان آبی مدل ۹۲ که رقم ۳۵۰ میلیون تومان را به خریداران پیشنهاد داده، ادعا می‌کند در این ۱۰ سال ماشین را تکان نداده است. دستش درد نکند، اما اگر ادعای آن را باور کنیم، آنوقت احتمالا در ۱۰ سال قبلی این نیسان معاینه فنی نداشته است.

برلیانس H۲۲۰ دنده‌ای از سال ۹۵ در خط تولید پارس‌خودرو مونتاژ شد. نهایتا مونتاژ برلیانس در سال ۱۴۰۰ به‌پایان رسید و مدل‌هایی که از ۹۸ به بعد تولید شدند، فعلا از دریافت معاینه فنی معاف هستند. اما شرایط برای امثال برلیانس H۲۲۰ دنده‌ای آلبالویی که در دیوار با قیمت ۶۲۰ میلیون آگهی شده، متفاوت است.

جک S۳ برعکس لکسوس جزو ارزان‌ترین شاسی‌بلندهای فعلی است. خود بهمن‌موتور بابت جک S۳ اتومات مدل ۱۴۰۲ از خریداران ۹۵۵ میلیون می‌گیرد، اما در بازار آزاد قیمت جک S۳ با گیربکس اتومات یک میلیارد و ۱۰۰ میلیون معامله می‌شود. این وسط فروشنده جک S۳ اتومات مدل ۹۶ حاضر است آن را با قیمت ۸۵۰ میلیون رد کند. فقط می‌ماند یک مورد. چون بیش از چهار سال از سال تولید این جک می‌گذرد، باید قبل از هر چیزی راهی مراکز معاینه فنی شود.

سابرینا یکی از ارزان‌ترین هاچ‌بک‌های مونتاژی است که بین سال‌های ۹۴ تا ۹۷ تولید شد. همین جمله نشان می‌دهد همه سابریناهای صفرکیلومتر الان لنگ معاینه فنی هستند. مثل سابرینا هاچ‌بک مونتاژی صفرکیلومتری که در تهران با قیمت ۸۰۰ میلیون فروخته می‌شود.

برچسب‌ها

تبادل نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

پربیننده‌ترین‌ها

پربیننده‌ترین‌ها از دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار دیگر رسانه‌ها