۳ تیر ۱۴۰۲ - ۱۰:۲۱
حرکت گروه واگنر به سمت مسکو
یوگنی پریگوژین، فرمانده گروه شبه نظامی واگنر

پس از آن که روسیه، یوگنی پریگوژین، فرمانده گروه شبه نظامی واگنر، را به «شورش مسلحانه» متهم کرد، پریگوژین بامداد شنبه سوم تیر گفت که نیروهای این گروه شبه نظامی، از خاک اوکراین وارد روسیه شده‌اند.

فردای اقتصاد: پس از آن که روسیه، یوگنی پریگوژین، فرمانده گروه شبه نظامی واگنر، را به «شورش مسلحانه» متهم کرد، پریگوژین بامداد شنبه سوم تیر گفت که نیروهای این گروه شبه نظامی، از خاک اوکراین وارد روسیه شده‌اند.

او مدعی شد که نیروهای واگنر بدون هیچ‌گونه مقاومتی وارد شهر روستوف شده‌اند و برای برکناری فرماندهان نظامی روسیه، تا مسکو هم پیش خواهند رفت. او تاکید کرد: «روسیه را باید از چنگال کسانی که غیر نظامیان را می‌کشند، آزاد کرد.»

فرمانده گروه واگنر همچنین مدعی شد که نیروهایش یک هلیکوپتر نظامی روسیه را سرنگون کردند. قرار است ولادیمیر پوتین، رییس‌جمهور روسیه به زودی برای مردم سخنرانی کند.
یوگنی پروگوژین فرمانده گروه واگنر، زمانی سرآشپز مخصوص پوتین بود.
تصاویری از حضور نیروهای واگنر در مقر نظامی شهر روستوف در شبکه‌های اجتماعی منتشر شده است. گفته می‌شود در حدود ۳۰۰ نیروی گروه واگنر در مقر نظامی در مرکز شهر روستوف -نا-دونو مستقر شده‌اند.
شهر روستوف-نا-دونو در ۱۲۰۰ کیلومتری جنوب مسکو قرار دارد و نباید آن را با شهر روستوف در ۲۱۵ کیلومتری شمال شرق مسکو اشتباه کرد.
در همین حال، مقامات محلی در این شهر از شهروندان خواسته‌اند که در خانه بمانند و بیرون نروند.
فرماندار لیپتسک هم گفت که مقامات تصمیم گرفته‌اند تا تدابیر امنیتی را در این منطقه «تقویت کنند.»
شهردار مسکو هم از اتخاذ تدابیر «ضد تروریستی» در پایتخت روسیه خبر داده‌است.
سرگئی سوبیانین در شبکه‌های اجتماعی اعلام کرد: «در ارتباط با اطلاعات دریافتی در مسکو، اقدامات ضد تروریستی با هدف تقویت امنیت در حال انجام است.»
یوگنی پریگوژین روز جمعه ارتش روسیه را به کشتن دو هزار از اعضای این گروه متهم کرد، مقامات رسمی مسکو هم در واکنش اعلام کرند که پریگوژین را به اتهام دعوت به شورش مسلحانه محاکمه خواهد کرد.
رویارویی دیرینه یوگنی پریگوژین و وزارت دفاع روسیه روز جمعه به اوج خود رسید و این وزارت‌خانه در بیانیه‌ای اظهارات اخیر پریگوژین درباره حمله به اردوگاه‌های واگنر را رد کرد و آنها را «اطلاعات تحریک‌آمیز» خواند.
به گزارش خبرگزاری تاس، کمیته ملی ضد تروریسم روسیه هم اعلام کرد، سازمان امنیت داخلی روسیه، موسوم به FBS، یک پرونده جنایی علیه یوگنی پریگوژین به دلیل دعوت به شورش مسلحانه ثبت کرده‌است.
خبرگزاری اینترفاکس نیز به نقل از دیمیتری پسکوف، سخنگوی کرملین اعلام کرد، ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه، در جریان تحولات قرار گرفته و اقدامات لازم در حال انجام است.
رویترز هم در همین باره نوشت که هنوز جزییات زیادی از اختلاف فرماندهان نظامی روسیه و نیروهای واگنر نامشخص است، ولی این به نظر بزرگترین بحران داخلی است که ولادیمیر پوتین از زمان حمله نظامی به اوکراین در اسفند ۱۴۰۰ با آن مواجه شده‌است.
یوگنی پریگوژین که زمانی از متحدان ولادیمیر پوتین محسوب می‌شد، در ماه‌های اخیر مسکو را به شدت مورد انتقاد قرار داده است. او بامداد روز جمعه انتقادات خود از فرماندهان نظامی را تشدید کرد و گفت، منطق حمله نظامی به کرملین یا آنچه که «عملیات ویژه نظامی» خوانده می‌شود، بر اساس دروغ‌هایی است که توسط مقامات نظامی ارشد روسیه ساخته شده است.
گروه واگنر در عملیات تصرف شهر باخموت در اوکراین در ماه گذشته نقشی کلیدی برعهده داشت. این عملیات بزرگترین پیروزی روسیه در ۱۰ ماه گذشته محسوب می‌شود. در همین راستا، یوگنی پریگوژین از موفقیت خود در میدان جنگ برای انتقاد از رهبری وزارت دفاع روسیه استفاد کرده‌است.
یوگنی پریگوژین روز چهارشنبه، سوم خرداد، گفته بود، اگر رهبری روسیه مدیریت خود را در قبال جنگ بهبود نبخشد و تمامی اقتصاد خود را در خدمت جنگ قرار ندهد، ممکن است با انقلاب دیگری روبه‌رو شود.
رهبر گروه واگنر تاکید کرده بود: «معماران جنگ» مانند وزیر دفاع و رئیس ستاد ارتش «به‌ خاطر خیانت به وطن» باید برکنار شوند، زیرا اهداف جنگی در اوکراین محقق نشده و «اگر جوزف استالین زنده بود، این شکست را تحمل نمی‌کرد». او افزود سرگئی شویگو، وزیر دفاع، باید «محاکمه شود».
او در مصاحبه‌ای که در کانال تلگرامی خود منتشر کرد، گفت شکاف طبقاتی در قبال مشارکت در جنگ می‌تواند با انقلابی مانند سال ۱۹۱۷ میلادی پایان یابد. اشاره او به سرنگونی حکومت تزاری روسیه در انقلاب بلشویکی بود.
شرکت خصوصی «واگنر» که در جبهه‌های روسیه در اوکراین می‌جنگد، از مجرمان زندانی در صفوف خود استفاده کرده و یوگنی پریگوژین،به خاطر استفاده از زندانیان به عنوان «گوشت دم توپ» در جنگ اوکراین مورد انتقاد قرار گرفته است.

یوگنی پریگوژین روز دوم خرداد در مصاحبه‌ای گفت که بیش از ۲۰ هزار نیروی این شرکت و حدود ۲۰ درصد از ۵۰ هزار زندانی و مجرمی که برای جنگ در اوکراین اجیر کرده­‌ است، در نبرد طولانی شهر باخموت در شرق اوکراین کشته شده‌اند.
حمله نظامی روسیه به اوکراین، بزرگ‌ترین جنگ زمینی اروپا از زمان جنگ جهانی دوم است.

ماجرا از کجا شروع شد؟

یوگنی پریگوژین، رئیس شرکت پیمانکاری نظامی موسوم به گروه واگنر، پیشتر نیز سرگئی شویگو، وزیر دفاع و والری گراسیموف، رئیس ستاد ارتش را در پیش‌روی کُند نیروهایش مقصر دانسته بود.
پریگوژین در ویدئویی که روز جمعه ۵ مه منتشر کرد اعلام کرد نیروهایش مهمات کافی ندارند و شویگو و گراسیموف در این امر مقصرند.

پریگوژین در بیانیه‌ای که روز جمعه، پنجم ماه مه (۱۵ اردیبهشت) در یک کانال تلگرامی منتشر شد اخطار داده بود که در صورت ادامه بی‌توجهی مسکو، نیروهای تحت فرمانش چند روز دیگر یعنی ۱۰ مه از باخموت، عقب‌نشینی می‌کنند.
تهدید به عقب‌نشینی تاکتیکی بود که در نزاع چند ماهه بین این گروه مزدور و فرماندهی نظامی روسیه برای نفوذ و قدرت به کار گرفته می‌شد.
روزنامه آمریکایی «واشنگتن‌ پست» با استناد به اسناد افشا شده سازمان سیا در پلتفرم «گیمر» گزارش داد که وزارت دفاع روسیه برای پاسخ به حملات لفظی پریگوژین مشکل دارد.
بر اساس این گزارش، رهبران ارتش روسیه به ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه برای مداخله در این مناقشه متوسل شده‌بودند.
واشنگتن‌پست همچنین اضافه کرده بود که «جنجال‌های اخیر پریگوژین» نشان می‌دهد که پوتین این درخواست ارتش را نادیده گرفته و به پریگوژین دستور داده تا خودش مشکلات را با وزارت دفاع حل و فصل کند.
طبق این گزارش، مقامات وزارت دفاع روسیه به منظور مجبور کردن پریگوژین به سکوت، در آن زمان، به راه‌اندازی کمپینی برای بی‌اعتبار کردن علنی رئیس واگنر می‌اندیشیدند.
اما اگر وزارت دفاع بخواهد علیه پریگوژین اقدام کند، باید متحدانی معادل پریگوژین پیدا کند.
در ۹ سال گذشته، روسیه از گروه مزدور واگنر برای دفاع از منافع خود در خارج از کشور استفاده کرده است و پریگوژین بارها مورد توجه رهبری روسیه قرار گرفته است.
واشنگتن پست تاکید کرد که شکست‌های ارتش روسیه در جنگ اوکراین به رهبر واگنر برای تبدیل شدن به یک قدرت در سطح ملی شرایط مناسبی را فراهم کرد.
در شرایطی که ارتش روسیه هیچ پیشرفتی نداشته گروه واگنر چند پیروزی متوسط اما پرسر وصدا به دست آورد و نفوذ پریگوژین نیز افزایش یافت.
با افزایش شهرت پریگوژین حملات رئیس واگنر به رهبری و مقامات ارتش نیز بیشتر شد.
اما با برجسته‌تر شدن نقش پریگوژین و شخصی‌تر شدن حملاتش ارتش روسیه نیز تصمیم گرفت تا او را به حاشیه براند. برای این مقصود در ابتدا مانع جذب محکومین به گروه واگنر شد. سپس افراد آموزش دیده این گروه، مستقیما به خط مقدم باخموت اوکراین فرستاده شدند که منجر به تلفات زیادی شد.
بر اساس گزارش واشنگتن پست، اختلاف بین واگنر و ارتش با استراتژی پوتین برای ایجاد حوزه‌های قدرت فردی که توسط گروه‌های رقیب کنترل می‌شود، مطابقت دارد تا هیچ‌کس بیش از حد برای قدرت او به تهدید تبدیل نشود.
به نوشته واشنگتن پست، این رویکرد ممکن است برای حفظ پوتین در قدرت مفید باشد، اما این استراتژی در طول جنگ مضر است.

برای جزییات بیشتر کلیک کنید:
شبه کودتا در روسیه؟

تبادل نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات کاربران

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 2
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • IR ۱۳:۵۶ - ۱۴۰۲/۰۴/۰۳
    نیروهای واگنر دقیقا همان فرایند تولید داعش در خاورمیانه اما اینبار برای مسکو است وقتی گروهی از مجرمان نظیر آنچه در مورد واگنر صادق است ، در جبهه مسلح شوند قطعا سلاح را برای گرفتن ثروت و قدرت علیه کشور بکار خواهند گرفت

پربیننده‌ترین‌ها

پربیننده‌ترین‌ها از دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار