۱۱ شهریور ۱۴۰۱ - ۱۸:۴۷
تاثیر دومین پاسخ ایران به آمریکا بر قیمت دلار

با ادعای آمریکا درباره غیرسازنده بودن پیشنهاد ایران نرخ ارز مجدد به ۳۰ هزار تومان رسید.

فردای اقتصاد: قیمت دلار در معاملات پشت‌خطی آخر هفته، با نگرانی از به بن‌بست کشیده شدن مذاکرات برجام برای سومین بار در دو هفته اخیر به بالای مرز ۳۰ هزار تومان رسید. ادعای کاخ سفید در رابطه با سازنده نبودن پاسخ اخیر ایران به آمریکا، به عقیده معامله‌گران ارز موجب رشد دوباره قیمت دلار شد.

هر چند که چنین اظهاراتی می‌تواند بازی سیاسی برای مقصر جلوه دادن ایران در صورت عدم حصول توافق باشد و به طور کلی چنین اظهاراتی در زمانی که طرف‌ها در جنگ برای گرفتن حداکثر امتیازات از یکدیگرند غیرمنتظره نیست. از این رو، به نظر می‌رسد بازار ارز که سابقه خوبی در پیش‌بینی تحولات سیاسی دارد، فعلا بیش از حد به این گفته‌ها وزن نداده است. اما در صورتی که ارزیابی‌های منفی ادامه‌دار باشد و یا از سوی هماهنگ‌کننده مذاکرات (اتحادیه اروپا) هم‌ تایید شود، می‌توان انتظار افزایش خریدها در بازار ارز و بازگشت به سقف‌های پیشین را داشت.

بازار ارز هفته را با انتظار برای پاسخ دوم ایران به آمریکا آغاز کرد و طی این مدت در نیمه بالایی کانال ۲۹ هزار و گاهی هم بالای مرز ۳۰ هزار تومان نوسان کرد. رشد هفتگی نرخ ارز تا پنجشنبه تنها ۰.۳ درصد بود. اما افزایش نرخ دلار در معاملات فردایی آخر هفته موجب شد تا اسکناس آمریکایی، هفته را با رشد ۱.۴ درصدی (در مقیاس هفتگی) به پایان برد.

اوایل مرداد اتحادیه اروپا یک پیش‌نویس پیشنهادی از توافق احیای برجام را به تهران و واشنگتن تحویل داد. طرفین برای حل اختلافات بر مبنای این پیشنویس در اواسط مرداد در وین بار دیگر به صورت غیرمستقیم مذاکره کردند و دلار از ۳۱۹۰۰ تومان تا ۳۱۵۰۰ تومان کاهش یافت. پس از پایان این مذاکرات، حل اختلافات در چند مرحله در قالب پاسخ‌هایی که بین ایران و آمریکا مبادله می‌شود ادامه یافت و همین نامه‌نگاری‌ها نبض بازار ارز را در دست گرفته است. ابتدا ایران در ۲۴ مرداد اولین پاسخ را ارسال کرد. دلار در واکنش، مرز ۳۰ هزار تومان را به سمت پایین شکست و طی چند روز آتی تا نزدیکی مرز ۲۸ هزار تومان نزول کرد. سپس آمریکا در ۲ شهریور پاسخ داد و در ادامه، دیشب (۹ شهریور) ایران بار دیگر ملاحظات خود را به طرف مقابل مذاکرات ارسال کرد. اما بر خلاف دفعه قبل که ارزیابی طرف غربی از پاسخ ایران مثبت بود، این بار معاون سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در بیانیه‌ای رسمی، پاسخ ایران را غیرسازنده خواند و برخی مقامات دیپلماتیک اروپایی نیز در گفت‌وگو با خبرنگار پولیتیکو ادعای مشابهی داشتند.

در همین رابطه بخوانید: پیش‌بینی قیمت دلار در ۱۰ روز آینده

تاثیر دومین پاسخ ایران به آمریکا بر قیمت دلار
نرخ ارز برای سومین بار در دو هفته گذشته وارد کانال ۳۰ هزار تومان شد

برچسب‌ها

تبادل نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات کاربران

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • IR ۲۲:۱۵ - ۱۴۰۱/۰۶/۱۱
    مردم را با این مذاکرات سرکار گذاشتید خوب درآمدی از خرید فروش دلار از جیب مردم بدست می آورید ارزان می خرید گران میکنید می فروشید بعد الکی چراغ سبز را روشن میکنید دلار ارزان میشه می خرید گور پدر مردم شریف و شهید پرور برجام شده کاسبی برای مسولین آگاه از مذاکرات کی بخرند و کی بفروشند این وسط سر مردم بی
  • علی اصغر از تهران IR ۲۳:۲۱ - ۱۴۰۱/۰۶/۱۱
    بابا برجام بر جام نخواستیم مردم عاصی کردید یا قبول کنید یا نه یک روز میگویید آره یک روز میگویید نه آخرش زمستان تمام میشود دست شما میماند تو حنا

پربیننده‌ترین‌ها

پربیننده‌ترین‌ها از دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار