۳ تیر ۱۴۰۲ - ۱۷:۱۶
آیا بازارگردان‌ها مقصر افت‌های بورس هستند؟

محمد بختیار نصرآبادی، مدیرعامل شرکت سرمایه‌گذاری توسعه توکا در برنامه بورسان به بررسی نقش بازارگردان‌ها در روند بورس تهران پرداخت.

در بخش دوم برنامه بورسان امروز همراه با محمد بختیار نصرآبادی، مدیرعامل شرکت سرمایه‌گذاری توسعه توکا، به بررسی نقش بازارگردان‌ها در بورس تهران پرداختیم. نصرآبادی در ابتدا به توضیح وظایف بازارگردانی براساس مصوبه‌های سازمان بورس پرداخت و عنوان کرد که اصلی‌ترین وظیفه یک بازارگردان‌ها در بازار سرمایه، تضمین نقدشوندگی در بازار است. وی افزود صندوق‌های بازارگردانی برای بالا بردن نقد شوندگی سهام و جلوگیری از نوسانات شدید قیمتی به وجود آمده‌­اند و در عین حال برای به ارزش رساندن  قیمت سهام به ارزش ذاتی آن بسیار مورد استفاده قرار میگیرند. از جمله ویژگی های این صندوق مشارکت در تعهد پذیره‌نویسی یا تعهد خرید اوراق بهادار موضوع بازارگردانی و امکان تأمین حداکثر ۷۰ درصد از سرمایه صندوق به ‌صورت سهام و حق‌تقدم و ۳۰ درصد به صورت نقد است که این امکان را به صندوق می­دهد تا در هر شرایطی آمادگی لازم برای خرید یا عرضه سهام موضوع بازارگردانی را داشته باشد. گاهی گفته می‌شود که بازارگردان‌ها حجم زیادی سهام را عرضه و پس از افت شدید و خراب شدن روند قیمتی آن، اقدام به جمع آوری سهم می‌کنند و به این واسطه سهامداران خرد که آگاهی کافی از ترفندهای این چنینی ندارند، بیشترین آسیب و زیان را متحمل می‌شوند.

برچسب‌ها

تبادل نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات کاربران

  • نظرات منتشر شده: 3
  • نظرات در صف انتشار: 1
  • نظرات غیرقابل انتشار: 2
  • امیر IR ۱۹:۰۱ - ۱۴۰۲/۰۴/۰۳
    بی اخلاقی در تجارت در جامعه ما بی داد می کند واز کوچکترین فروشنده شروع می شود تا بزرگترین ها و تا آنجا که بتوانند تقلب و دروغ برای پول درآوردن را به کار می گیرند و متاسفانه با وجود این همه مشکلات زندگی به اینکه این عمل بد به خودشان برگردد هم اعتقادی ندارند و نظارتی هم نیست
  • حسین IR ۰۲:۵۶ - ۱۴۰۲/۰۴/۰۴
    عامل اصلی سرکیسه کردن سهامدار خرد بازارگردان سهم است که با نوسان گرفتن از حقیقی ها روند بازار را دستکاری میکنند
  • عبدالله IR ۰۳:۲۰ - ۱۴۰۲/۰۴/۰۴
    وقتی وجدان نباشه انسان هر کاری انجام می ده...

پربیننده‌ترین‌ها

پربیننده‌ترین‌ها از دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار