شروط چهارگانه ایران برای توافق در وین

اسپرسو بورسان شنبه ۱۲ شهریور؛ آنچه سرمایه‌گذاران باید بدانند
۱۲ شهریور ۱۴۰۱ - ۰۸:۰۰
شروط چهارگانه ایران برای توافق در وین

ایرنا اعلام کرد که به باور رئیس جمهور چهار شرط به عنوان مولفه‌های اصلی توافق وجود دارد که اولین آن تضمین‌های اطمینان آور است.

بورس روز چهارشنبه متعادل و منفی بود. به طوری که شاخص کل افت ۱،۸۴۰ واحدی (معادل ۰.۱۳ درصد) را تجربه کرد. شاخص هم‌وزن اما با رشد ۰.۲۷ درصدی همراه شد. 

ارزش معاملات خرد به ۲،۷۳۷ هزار میلیارد تومان رسید. در بین صنایع خودرو، غذایی‌ها و شیمیایی و در بین نمادها خساپا، غنوش و دارایکم بیشترین ارزش معاملات را داشتند. 

حدود ۲۲۹ میلیارد تومان تغییر خالص مالکیت افراد حقیقی به حقوقی در بازار اتفاق افتاد. بیشترین ورود پول حقیقی به نمادهای پرسپولیس و وغدیر بود. حقوقی‌ها هم بیشترین خالص خرید را در نمادهای بپاس و شپنا داشتند.

«محمدهادی زاهدی وفا» سرپرست وزارت کار بعنوان گزینه نهایی دولت برای تصدی این وزارتخانه به مجلس معرفی خواهد شد. 

ارکان بانک مرکزی باید فهرست دارایی‌های خود، همسر و فرزندانشان را اعلام کنند. 

نمایندگان مجلس با بررسی یک فوریت لایحه معافیت واردات مواد اولیه دارویی، شیرخشک و تجهیزات پزشکی از پرداخت مالیات بر ارزش افزوده موافقت کردند.  

مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده های نفتی: کاهش ۱۰۰ لیتری اعتبار کارت های سوخت ۳۰۰۰ تومانی، هیچ تاثیری بر مقدار سهمیه اصلی خودروهای شخصی ندارد.

رییس کل بانک مرکزی: هر زائر می‌تواند ۱۰۰ دلار یا معادل آن ۱۵۰ هزار دینار عراق خریداری کند.

مرکز آمار: شاخص قیمت مسکن طی چهار سال ۸ برابر افزایش یافت.

رئیس سازمان امور مالیاتی: اگر شرکت‌های بازارسرمایه سود تقسیمی خود را به جای پرداخت نقدی به سهامداران و خارج کردن آن از بازار، صرف افزایش سرمایه شرکت کنند، مالیات آن صفر خواهد شد./ خودروهای بالای یک میلیارد تومان مشمول مالیات می شوند./ عدم پرداخت مالیات خانه های خالی ، ۲.۵ درصد جریمه ماهانه برای مالک شارژ می کند. 

عضو هیات رئیسه کمیسیون انرژی: هیچ برنامه رسمی برای افزایش قیمت بنزین وجود ندارد.

تیموری، مدیرعامل شرکت سایپا: وظیفه واردات از برند رنو مانند خودروی مگان ۲۰۲۲، ساندرو بر عهده سایپاست. زیر ساخت‌های تولید  C۳HR در کشور تا ۷۰ درصد فراهم است. در حال مذاکره هستیم تا این خودرو را وارد کشور کنیم.  

جمهوری اسلامی ایران پنجشنبه شب نظرات خود به پاسخ آمریکایی‌ها را به صورت مکتوب به انریکه مورا تحویل داد و آمادگی خود را برای برگزاری نشست وزرا در وین در هفته پیش رو به منظور اعلام توافق نهایی اعلام کرد. ایران همچنین تصریح کرد که معدود نظرات مطرح شده از سوی ایران باید تامین شود.

«وِدانت پاتل» معاون سخنگوی وزارت خارجه آمریکا صدور بیانیه‌ای رسمی ادعا کرد: «ما در حال مطالعه و بررسی [نظرات ایران] هستیم و از طریق اتحادیه اروپا نیز پاسخ خواهیم داد، اما متأسفانه این [پاسخ ایران] سازنده نبود».

ایرنا: رئیسی چهار شرط را به عنوان مولفه‌های اصلی توافق بیان کرد و توضیح داد: آنچه در توافق مدنظر است نخست، تضمین‌های اطمینان آور، دوم راستی آزمایی عینی و عملی نسبت به رفع تحریم‌ها، سوم رفع تحریم‌ها به صورت معنادار و پایدار و چهارم بسته شدن ادعاهای سیاسی در رابطه با پادمان است.

«محمد مرندی» تحلیلگر حوزه بین‌الملل در واکنش به اظهارات آمریکا به پاسخ جدید ایران گفت، برای ایران واژه «سازنده» به معنای رسیدن به توافق متعادل و ضمانت‌داراست.

 وزیر امور خارجه در گفت‌وگوی تلفنی با همتای عمانی اراده جمهوری اسلامی ایران برای حصول توافقی خوب، پایدار و قوی را مورد تأکید قرار داد و افزود: در فرآیند تهیه پاسخ ایران، تسریع و تسهیل جمع‌بندی مذاکرات مدنظر قرار گرفته است.

میخائیل اولیانوف، نماینده روسیه در وین: به نظر می‌رسد که پیشنهادات ایران بیش از حد بلندپروازانه نبوده و در صورت وجود ارائه سیاسی لازم برای تکمیل گفت‌وگوهای وین، می‌تواند قابل قبول باشد.

شورای امنیت ملی آمریکا می گوید شکاف ها همچنان در توافق هسته ای باقی مانده است.

آکسیوس: دولت آمریکا پس از دریافت پاسخ ایران به پیشنهاد بازگشت به توافق هسته ای با ناامیدی مواجه شد. بعید است توافق هسته ای ظرف چند روز دیگر امضا شود. پاسخ ایران به پیشنهاد بازگشت به توافق هسته ای یک گام به عقب است. واشنگتن ممکن است امضای توافق هسته ای را به پس از انتخابات میان دوره ای نوامبر به تعویق بیندازد.

اسپرسو بورسان ساعت ۸ صبح هر روز خلاصه‌ای از مهمترین اخباری که پیش از شروع معاملات بازارها لازم است بدانید، در اختیار شما قرار می‌دهد.
 

برچسب‌ها

تبادل نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

پربیننده‌ترین‌ها

پربیننده‌ترین‌ها از دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار