۵ تیر ۱۴۰۲ - ۱۷:۳۶
ثروت نفتی ایران چگونه به نروژ می‌رسید؟

در صورت استفاده بهینه از درآمدها نفت و گاز، ثروت ایران می‌توانست در سطح کشورهای برتر در این زمینه باشد.

فردای اقتصاد: طی چهار دهه گذشته، درآمدهای عظیمی از طریق نفت و گاز و فرآورده‌ها نصیب کشور شده به طوری که ارزش تجمعی آنها از سال ۱۳۶۸ بیش از ۱۳۰۰ میلیارد دلار تخمین زده می‌شود. این میزان ثروت بیش از ارزش صندوق ثروت ملی نروژ است که میزان دارایی آن در حدود ۱۲۰۰ میلیارد دلار تخمین زده می‌شود.

 عدم استفاده مناسب از درآمدهای نفت و گاز باعث شده تا از یک طرف آنچنان که باید در رشد اقتصادی کشور تاثیر پایداری نداشته باشند و از طرف دیگر تسعیر درآمدهای ارزی آن باعث تورم بالایی در کشور شود. این درحالی است که درصورت ذخیره کردن بخشی از این درآمدها و سرمایه‌گذاری آنها در مرحله بعد، هم می‌توانست باعث ایجاد یک منبع درآمدی بزرگ برای کشور شده و هم درسال‌های کاهش درآمدهای نفتی از آنها استفاده کرد و مانع رکود اقتصادی و پولی کردن کسری بودجه و تورم متعاقب آن شد.

محاسبات نشان می‌دهد که در صورت ذخیره کردن ۴۲ درصد از درآمدهای نفت و گاز در هر سال از سال ۱۳۶۸، مجموع آن تا به امروز به بیش از ۵۶۰ میلیارد دلار می‌رسید. این در حالی است که اگر این درآمدها با نرخ ۲ درصد سرمایه‌گذاری هم می‌شد، عدد گفته شده به بیش از ۷۳۰ میلیارد دلار می‌رسید که ارزش آن بیش از صندوق ثروت ملی عربستان می‌شد.

در همین رابطه بخوانید: نفت چگونه نعمت می‌شود؟

برچسب‌ها

تبادل نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

پربیننده‌ترین‌ها

پربیننده‌ترین‌ها از دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار