۶ تیر ۱۴۰۲ - ۱۵:۵۱
لزوم پررنگ شدن سازمان بورس و ناشران در تصمیم‌گیری‌ها

در حالی به طور غیر رسمی نامه‌ای در فضای مجازی مبنی بر افزایش نرخ خوارک گاز پتروشیمی‌ها دست به دست می‌شود که گفته می‌شود خیلی از فعالان و حتی مقامات سازمان بورس از محتوای آن تا پیش از انتشار بی‌خبر بودند.

فردای اقتصاد: رضا علوی رییس هیات مدیره سبدگردان با حضور در برنامه بورسان سه‌شنبه عنوان کرد: نامه مبنی بر تغیر قیمت خوراک گاز پتروشیمی‌ها غیررسمی است و به لحاظ بنیادی تاثیر چندای در جریان معاملات بازار سهام ندارد.

به باور این کارشناس بازار سرمایه اتفاق اخیری که در بازار روی داد دارای تاثیری روانی است. تکرار این قبیل از رویدادها همانند درزهای اطلاعاتی، تغییر سیاست‌گذاری (اتفاقات اخیر در حوزه پالایشی‌ها)، موضوعات پیرامون صنعت خودرو ( تایید و عدم تایید عرضه از بستر بورس کالا) همگی این موارد ریسک سرمایه‌گذاری در بازار سرمایه را افزایش می‌دهند.

وی افزود: خروجی چنین اقداماتی طبعا فرار سرمایه است. حال بین ۵۰۰ تا یک هزار میلیارد تومان در برخی از روزهای معاملاتی خروج سرمایه مشاهده می‌شود. این مهم در حالی به وقوع می‌پیوندد که در سایر بازارهای موازی خبر خاصی مخابره نمی‌شود. اگر در شرایط انتظاری تورمی بالایی قرار داشتیم و نرخ دلار افزایشی بود در این حالت سناریویی مطرح می‌شد مبنی بر این که خروج پول از بورس به سمت بازار ارز در جریان است. اما واقعیت اینجاست در شرایط فعلی جایی برای سرمایه گذاری در بازارهای موازی وجود ندارد.

علوی با اشاره به چرایی خروچ پول در شرایط کنونی گفت: این مهم به دلیل افزایش ریسک، نا اطمینانی و نبود یک استراتژی در سیاستگذاری کلان اقتصاد کشور است.

وی در خصوص این که نقش سازمان بورس و کانون‌ها در انتقال دغدغه فعالان چیست، تصریح کرد: تکنولوژی باعث می شود که دیتا خیلی زود منتقل شده و کاستی ها به سرعت نمایان شود. واقعیت اینجاست، رانت چیز خوبی نیست اما این قبیل از اتفاقات ریسک بازار را افزایش می‌دهد. نااطمینانی نیز باعث می‌شود که بازار روز به روز محدودتر شود. در چنین حالتی سرمایه‌گذاری درست در بازار صورت نمی‌گیرد. برای یک اقتصاد آرام، بورسی مطمئن و یک روندی طبیعی  و قابل اطمینان وجود مواردی که به نااطمینانی دامن می‌زنند همانند سمی مهلک خواهد بود.

به گفته وی باید به سمت بازار کارا حرکت کرد. اگر قرار است رویدادی به وقوع بپیوندد باید سازمان بورس و سمت ناشران این مهم پررنگ باشد.

از طرفی باید دیتاها خیلی زود در اختیار فعالان بازار قرار بگیرد، تا بر اساس آن سرمایه‌گذاران بتوانند تصمیم‌گیری کنند.

علوی درباره طبقه‌بندی کلاس‌های دارایی نیز گفت: مسکن موقعیت فروش، طلا موقعیت نگهداری، خودرو موقعیت فروش، سهام موقعیت نگهداری و خرید در آخر هم صندوق درآمد ثابت موقعیت نگهداری در نظر گرفته می‌شود.

امروز در برنامه بورسان، رضا علوی رییس هیات مدیره سبدگردان داریک اتفاقات روز بازار و راهبرد معامله‌گری در کلاس های مختلف دارایی را تشریح کرد. در ادامه سعید واشقانی فراهانی رئیس اداره نظارت بر ناشران گروه مالی و خدماتی سازمان بورس در خصوص مجامع شرکت‌ها، نحوه واکنش سازمان بورس به نامه جدید در حوزه قیمت خوراک گازی پتروشیمی‌ها و نوع برخورد با متخلفان توضیحاتی داد.

برچسب‌ها

تبادل نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

پربیننده‌ترین‌ها

پربیننده‌ترین‌ها از دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار