۹ تیر ۱۴۰۲ - ۰۸:۲۲
تحقیقات امنیتی از نماینده آمریکا در امور ایران

رابرت مالی به مرخصی اجباری بدون حقوق فرستاده شد

فردای اقتصاد: سخنگوی وزارت خارجه آمریکا روز پنجشنبه، هشتم تیرماه، اعلام کرد که رابرت مالی در مرخصی اجباری است و آبرام پالی موقتا عهده‌دار سمت او در امور ایران می‌شود.
متیو میلر این موضوع را در خصوص وضعیت رابرت مالی در کنفرانس خبری خود مطرح کرد بدون آن‌که اشاره‌ای به جزییات این رخداد داشته باشد.
این در حالی است که رابرت مالی به باراک راوید، خبرنگار وب سایت اکسیوس، گفت: «به من اطلاع داده شده که مجوز دسترسی امنیتی‌ام (سکوریتی کلرنس) در دست بررسی است. اطلاعات بیشتری در این زمینه به من ارائه نشده، اما انتظار دارم تحقیقات به نحو مطلوبی پیش برود و این موضوع به زودی حل شود. طی این مدت من در مرخصی اجباری هستم.»
در همین زمینه، یک مقام آمریکایی به «سی‌ان‌ان» گفت که مجوز دسترسی امنیتی رابرت مالی در بحبوحه تحقیقات امنیتی دیپلماتیک در وزارت امور خارجه (آمریکا) در مورد سو نگهداری احتمالی اطلاعات طبقه‌بندی شده به حالت تعلیق درآمد.
یک منبع آگاه دیگر هم به «سی‌ان‌ان» گفت که مالی بعد از ظهر پنجشنبه به مرخصی اجباری بدون حقوق فرستاد شده‌است.
در همین حال، نیویورک تایمز به نقل از یک منبع آگاه گزارش داد که رابرت مالی به دلیل بازرسی امنیتی مدتی در مرخصی با حقوق به سر می‌برد، اما عصر پنجشنبه در حالت مرخصی بدون حقوق قرار گرفت و هنوز دلیل این تغییر وضعیت مشخص نیست.
یک مقام آمریکایی هم که خواست نامش فاش نشود، در گفت‌وگو با این شبکه خبری اظهار داشت: «برای مدتی پس از آغاز تحقیقات وزارت امور خارجه آمریکا، رابرت مالی به کارش ادامه داد، اما اجازه دسترسی به اطلاعات طبقه‌بندی شده را نداشت.»
طبق این گزارش، این تحقیقات به تعلیق مجوز امنیتی رابرت مالی در دو ماه گذشته منجر شده‌است.
دو منبع مطلع از این موضوع در مصاحبه با «سی‌ان‌ان» تأیید کردند که در تحقیقات وزارت خارجه آمریکا در خصوص مجوز دسترسی امنیتی رابرت مالی یک «مشکل» شناسایی شده‌است.
برا اساس این گزارش، در ماه‌های اخیر، مالی نقش مهم خود را در تلاش‌ها برای آزادی آمریکایی‌هایی که در ایران بازداشت شده‌اند، حفظ کرده بود.
دو منبع به «سی‌ان‌ان» گفتند که او به طور منظم با خانواده‌های آمریکایی‌های بازداشت شده در ایران در تماس بوده و در هفته گذشته با آنها صحبت کرده‌است.
این منابع گفتند نشانه‌ای در دست نیست که این تحقیقات کیفری باشد.
خبرگزاری آسوشیتدپرس هم به نقل از یک مقام وزارت خارجه که از او نام نبرد گزارش داد که تحقیقات مورد نظر توسط دایره امنیت دیپلماتیک هدایت می‌شود.
این خبرگزاری می‌نویسد که مالی در جریان ارائه یک گزارش محرمانه به کنگره در روز ۱۶ مه حاضر نبود که سوالاتی را درباره او پدید آورد.
در آن زمان مقام های وزارت خارجه گفتند که مالی در «مرخصی شخصی طولانی» به سر می‌برد.
در همین حال، اخیرا روزنامه فایننشال تایمز گزارش‌هایی در خصوص تعامل مالی با سفیر ایران در سازمان ملل متحد در اوایل سال جاری میلادی منتشر شده بود، اما مشخص نیست که آیا این تعامل قبل از تعلیق مجوز دسترسی امنیتی او بوده است یا پس از آن.
رابرت مالی در ژانویه سال ۲۰۲۱ و به دنبال روی کار آمدن دولت جو بایدن به عنوان نماینده ویژه دولت آمریکا در امور ایران منصوب شد و در مذاکرات غیرمستقیم با ایران برای احیای برجام نقش مهمی برعهده داشت. این مذاکرات تابستان گذشته بدون نتیجه‌ای متوقف شد.
گفته می‌شود که رابرت مالی در مذاکراتی که اوایل ماه مه با طرف‌های ایرانی در عمان برگزار شد، حضور نداشته و به جای او، هماهنگ‌کننده خاورمیانه کاخ سفید، برت مک‌گورک، ریاست هیات نمایندگی آمریکا را بر عهده داشت.
غیبت مالی از مذاکرات عمان به این معنی است که کاخ سفید و شورای امنیت ملی آمریکا، هدایت گفت‌وگوها با ایران را بر عهده گرفته‌اند و رابرت مالی از جریان مذاکرات کنار گذاشته شده است.
با این حال شماری از نمایندگان جمهوری‌خواه در کنگره، خواهان حضور رابرت مالی در این نهاد قانون‌گذاری در خصوص مذاکرات با ایران شده بودند.
وبسایت واشینگتن فری بیکن هفته گذشته گزارش داد، کمیته مطالعات جمهوری‌خواهان که بزرگ‌ترین فراکسیون محافظه‌کاران در کنگره آمریکا به شمار می‌رود، با اتکا به رهبران حزب جمهوری‌خواه سعی دارد در طرحی فوریتی، تحقیقات چندجانبه‌ای را در رابطه با مذاکرات محرمانه دولت بایدن با ایران آغاز کند.
این کمیته همچنین قصد دارد برای بخشی از تحقیقات خود رابرت مالی و برت مک‌گورک، هماهنگ‌کننده شورای امنیت ملی کاخ سفید در امور خاورمیانه و شمال آفریقا را نیز احضار کند، چرا که معتقد است این دو مقام دولت بایدن نقشی کلیدی را در دیپلماسی پشت درهای بسته با تهران ایفا می‌کنند.

برچسب‌ها

تبادل نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

پربیننده‌ترین‌ها

پربیننده‌ترین‌ها از دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار