۱۲ شهریور ۱۴۰۱ - ۱۲:۵۹
می‌توانیم در دو سه روز به توافق برسیم

مشاور تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای، با تاکید بر اینکه واشنگتن نباید تاریخ را تکرار کند تاکید کرد که اگر آمریکا صادق باشد، طی ۲ الی ۳ روز به توافق می‌رسیم.

فردای اقتصاد: مشاور تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای، با تاکید بر اینکه واشنگتن نباید تاریخ را تکرار کند تاکید کرد که اگر آمریکا صادق باشد، طی ۲ الی ۳ روز به توافق می‌رسیم.
به گزارش ایسنا، محمد مرندی، مشاور رسانه‌ای تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای در گفت‌وگو با تلویزیون «العربی» با اشاره به پاسخ ایران به پیشنهاد اتحادیه اروپا برای احیای برجام گفت که آمریکا باید به ایران اطمینان دهد که بار دیگر تاریخ را تکرار نخواهد کرد زیرا این کشور بود که پیش از این توافق را نقض و پاره کرده‌بود.
او تاکید کرد که سیاست‌های ترامپ نباید تداوم داشته باشد و ما اجازه نخواهیم داد که اتفاقات گذشته بار دیگر رخ بدهد.
مرندی ادامه داد: «همه می‌دانند که تهران به توافق پایبند بود اما واشنگتن آن را نقض کرد.»
مشاور رسانه ای تیم مذاکره‌کننده ایران گفت که اگر آمریکا صادق باشد طی دو الی سه روز می توانیم به توافق برسیم.
بامداد شنبه به وقت تهران، کاخ سفید، در واکنش به پاسخ جدید ایران به نظرات ایالات متحده در خصوص متن پیشنهادی اتحادیه اروپا گفت که ایران نباید «احیای توافق هسته‌ای موسوم به برجام را به تعهدات پادمانی خود مشروط کند.»
وزارت امور خارجه ایران، بامداد جمعه اعلام کرد، جمهوری اسلامی پاسخ به نظرات آمریکا در ارتباط با متن پیش‌نویس توافق احتمالی را با «رویکردی سازنده با هدف نهایی کردن مذاکرات وین» برای اتحادیه اروپا ارسال کرده‌است.
گزارش‌ها حاکی است که ایران در پاسخ تازه خود به نظرات آمریکا، شرط احیای توافق هسته‌ای را بسته‌شدن پرونده‌های پادمانی خود دانسته‌است.
کارین ژان پی‌یر، سخنگوی کاخ سفید، در همین زمینه گفت: «نباید اجرای دوباره برجام به تحقیقات مرتبط با تعهدات قانونی ایران بر اساس معاهده منع اشاعه تسلیحات هسته‌ای مشروط شود.»
سخنگوی کاخ سفید اضافه کرد: «در مورد تحقیقات آژانس بین المللی انرژی اتمی که به مسائل پادمانی مربوط می‌شود، موضع ما کاملاً واضح است. ایران باید (به پرسش‌های آژانس) پاسخ دهد.»
او در ادامه گفت زمانی که مدیرکل آژانس به شورای حکام گزارش دهد که مسائل باقی‌مانده شفاف‌سازی و حل و فصل شده‌اند، انتظار می‌رود که موضوع ایران از دستور کار آژانس خارج می‌شود، ولی قبل از (گزارش مدیرکل چنین امری) رخ نخواهد داد.
کارین ژان پی‌یر مدعی شده‌است که تحقیقات آژانس بین المللی انرژی اتمی در خصوص برنامه هسته ای ایران «سیاسی نیستند» و «اهرمی برای فشار» یا برگی برای چانه‌زنی محسوب نمی‌شوند.
سخنگوی کاخ سفید با این حال ادعا کرد، ترجیح این است که به هنگام بازگشت به برجام همه مسائل حل و فصل شده و پرونده ناتمامی وجود نداشته باشد. توانایی انجام این کار به طور کامل در اختیار ایران است.

واکنش وزارت امور خارجه آمریکا

در همین زمینه، یک سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا در خصوص پاسخ جدید ایران گفت که این مذاکراتی با رفت و برگشت متناوب است. در حال بررسی پاسخ (ایران) و همچنین هماهنگی با سه کشور اروپایی متحد خود هستیم.
این سخنگوی وزارت امور خارجه ایالات متحده اضافه کرد، ما در عرصه عمومی و به صورت علنی مذاکره نخواهیم کرد. برخی از اختلافات در هفته‌های اخیر رفع شده‌اند اما برخی دیگری همچنان باقی مانده‌اند.
او تاکید کرد که جو بایدن، رئیس جمهوری آمریکا فقط توافقی را امضا خواهد کرد در راستای منافع امنیت ملی آمریکا است.
پیش از این ابراهیم رئیسی، رئیس‌جمهور ایران، نیز روز یکشنبه گذشته یکی از شروط تهران برای احیای برجام را «بسته‌شدن ادعاهای سیاسی درباره مسائل پادمان» عنوان کرد.

نشست محرمانه رابرت مالی با کنگره

شامگاه جمعه به وقت تهران، رابرت مالی، نماینده ویژه آمریکا در امور ایران، قرار بود برای ارائه توضیحات درباره مذاکرات احیای توافق هسته‌ای با ایران موسوم به برجام در نشستی محرمانه با اعضای کنگره این کشور شرکت کند.
وب سایت پولیتیکو با اشاره به این‌که متن یادداشت برای این نشست را رویت کرده، نوشته است، رابرت مالی در روز ۱۴ سپتامبر (دوازده روز دیگر) در کمیته روابط خارجی مجلس نمایندگان آمریکا حاضر می‌شود.
رابرت مالی به همراه برت مک گورک، هماهنگ کننده امور خاورمیانه کاخ سفید، پیش از این در ۱۵ژوئن با حضور در کنگره، گزارشی از آخرین وضعیت مذاکرات هسته‌ای با ایران ارائه کرده بود.
پولیتیکو می‌گوید، ممکن است تا زمان برگزاری نشست رابرت مالی با کمیته روابط خارجی مجلس نمایندگان تغییرات مهمی در مذاکرات با ایران روی دهد. چرا که طی یک هفته گذشته، به نظر می‌رسید که مذاکره کنندگان در حال پیشرفت به سمت احیای توافق هسته‌ای با ایران هستند و این تصور وجود داشت که ایران از چند خواسته کلیدی خود صرف‌نظر کرده است.
جان کربی، سخنگوی شورای امنیت ملی کاخ سفید هم روز یکشنبه گذشته گفته بود که به دلیل چشم‌پوشی تهران از بعضی از خواسته‌هایش، اکنون ایران و آمریکا از «چند هفته پیش» به توافق نزدیک‌تر شده‌اند.
با این حال، ایران بامداد روز جمعه پاسخ خود را به نظرات آمریکا به پیش‌نویس برای احیای برجام ارائه کرد. اما آمریکا از این پاسخ ایران به عنوان یک گام به عقب انتقاد کرده است.
یک مقام ارشد دولت بایدن به پولیتیکو گفت: «ما در حال بررسی واکنش ایران هستیم، اما به طورکلی می‌توان گفت که این پاسخ اصلاً دلگرم‌کننده نیست».

برچسب‌ها

تبادل نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

پربیننده‌ترین‌ها

پربیننده‌ترین‌ها از دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار