۱۲ شهریور ۱۴۰۱ - ۱۶:۲۷
سیگنال نرخ بیکاری به فدرال رزرو؟

آمار وضعیت بازار کار آمریکا برای آگوست منتشر شد که نشان از کاهش دما این بازار دارد اما همچنان نمی‌تواند مانعی برای تداوم سیاست‌های ضدتورمی فدرال رزرو باشد.

فردای اقتصاد: آمار بیکاری ایالات متحده از زمانی که فدرال رزرو شروع به اجرای سیاست‌های انقباضی کرد، مورد توجه فعالان اقتصادی و مالی قرار گرفت زیرا این پارامتر می‌تواند به خوبی از احتمال حرکت اقتصاد به سمت یک دوران رکودی پرده بردارد. بانک مرکزی آمریکا نیز با وجود قاطعیت در کنترل تورم توسط نرخ بهره، نیم‌نگاهی به آمار بیکاری دارد؛ چرا که روندهای این نرخ می‌تواند بر سیاست‌های پولی آتی این کشور تاثیرگذار باشد.

کاهش دما در بازار کار آمریکا

طبق داده‌های منتشر شده، تعداد استخدام‌های جدید در بخش غیرکشاورزی در ماه آگوست ۳۱۵هزار نفر بود که نسبت به ۵۲۶هزار نفری که در ماه قبلی به ثبت رسیده بود با کاهش بسیار زیادی همراه شده است اما توانست همچنان خود را بالاتر از پیش‌بینی‌ها نگه دارد. انتظار کارشناسان برای بخش غیرکشاورزی ۳۰۰هزار شغل جدید بود. نگاهی به نمودار استخدام‌های جدید ماهانه از ابتدای سال ۲۰۲۲ نشان می‌دهد که این عدد کمترین مقدار در سال جاری بوده است.

سیگنال نرخ بیکاری به فدرال رزرو؟
روند استخدام‌های جدید آمریکا در بخش غیرکشاورزی

از سمت دیگر اما در بخش افزایش حقوق و دستمزد ساعتی، انتظار می‌رفت که با توجه به تورم ایجاد شده، شتاب بیشتری را شاهد باشیم اما آمار منتشر شده برای ماه آگوست نشان می‌دهد که دستمزد ساعتی کارگران تنها ۰.۳ درصد افزایش یافته است درحالی که انتظارات حول یک رشد ۰.۴ درصدی می‌چرخید. در ماه قبل‌تر (جولای) حقوق و دستمزد ۰.۵ درصد افزایش یافته بود که نگرانی بابت تله تورم-دستمزد را افزایش داده بود اما اکنون با توجه به رشد سالانه ۵.۲ درصدی حقوق و دستمزد در کنار تورم نزدیک به ۹ درصدی، به نظر می‌رسد که فعلا فاصله زیادی تا این تله وجود دارد.

سیگنال نرخ بیکاری به فدرال رزرو؟
روند تغییر دستمزد ساعتی کارگران در آمریکا

اما در نهایت اصلی‌ترین داده شاید نرخ بیکاری باشد که در ماه آگوست با یک افزایش اندک همراه شد. درحالی که در ماه جولای نرخ بیکاری با کاهش ۰.۱ درصدی به ۳.۵ درصد رسیده بود، انتظارات از ثابت ماندن این نرخ خبر می‌دادند اما آمار منتشر شده نشان می‌دهد که نرخ بیکاری در آگوست با افزایش ۰.۲ درصدی نسبت به ماه قبل، به ۳.۷ درصد رسیده است. این عدد که بیشترین نرخ از ماه آپریل محسوب می‌شود، همچنان نزدیک به کف تاریخی خود است.

سیگنال نرخ بیکاری به فدرال رزرو؟
روند نرخ بهره و بیکاری آمریکا

همانطور که اشاره شد، مدت‌هاست که نگرانی بابت احتمال ورود به یک دوره رکودی با توجه به سیاست‌های تهاجمی فدرال رزرو افزایش یافته و متغیر نرخ بیکاری نیز به عنوان یکی از اصلی‌ترین داده‌های مورد مطالعه در این زمینه شناخته می‌شود. با وجود بهبود قابل توجه بیکاری ایالات متحده از زمان شیوع ویروس کرونا که باعث کاهش شدید این نرخ از ۱۴.۷ درصد در اواسط سال ۲۰۲۰ تا ۳.۵ درصد طی ماه‌های گذشته شده بود، برخی از کارشناسان اعتقاد دارند که سیاست‌های انقباضی با کمی تاخیر خود را در بازار کار نشان می‌دهند و این موضوع می‌تواند شروعی برای تحقق نگرانی‌ها باشد.

اما شاید فعلا برای ترسیدن بسیار زود باشد زیرا آمارها همچنان نسبت به قله‌های تاریخی بسیار پایین هستند. البته همین موضوع خود می‌تواند محرکی برای تداوم اقدامات تهاجمی فدرال رزرو باشد و همانطور که پیش‌بینی‌ها نشان می‌دهند، یک افزایش ۰.۷۵ درصدی دیگر در ۲۱ سپتامبر محتمل‌تر به نظر می‌رسد البته همه این روزها علاوه بر آمار بیکاری، نگاه ویژه‌ای نیز به داده‌های تورم آگوست دارند که در هفته جاری منتشر خواهد شد.

برچسب‌ها

تبادل نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

پربیننده‌ترین‌ها

پربیننده‌ترین‌ها از دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار