۱۳ تیر ۱۴۰۲ - ۱۴:۴۷
هوشمندسازی نان چگونه از قاچاق آرد جلوگیری می‌کند؟

 محمد جلال مشاور وزیر اقتصاد: اجرای آزمایشی طرح هوشمندسازی نان نشان می‌دهد که در کاهش قاچاق آرد موفق بوده‌ایم.

فردای اقتصاد: محمد جلال مشاور وزیر اقتصاد در گفتگو با فردای اقتصاد سازوکار جلوگیری از قاچاق آرد در طرح هوشمند سازی نان را تشریح کرد.

به گفته جلال، تفاوت قیمت آرد یارانه‌ای و آرد آزاد حدود ۱۶ برابر است. قیمت خرید آرد نانوایی برای نانوایان کیلویی هزار تومان است و این نرخ برای سایر صنف و صنعت ۱۶ هزار تومان است. اقتصاد تولید نان از دهه‌های گذشته نقص طراحی داشت. عرضه خارج از شبکه آرد صرفه بسیار بالایی داشته و پس از آن فروش نان خشک و سپس فروش نان تازه صرفه بالایی داشت. طرح هوشمندسازی با رویکرد غیرقیمتی امکانی را فراهم می‌کند که اصولا دسترسی به آرد یارانه‌ای با تامین نان مردم امکان‌پذیر باشد.

وی تصریح کرد: سامانه هوش مصنوعی این طرح را مدیریت می‌کند. اجرای آزمایشی طرح هوشمندسازی نان نشان می‌دهد که در کاهش قاچاق آرد موفق بوده‌ایم؛ هرچند با بلوغ این طرح فاصله داریم اما تا ۸۰درصد انحراف و هدررفتی که روی آرد یارانه‌ای وجود دارد، قابل مدیریت است. تا پیش از اجرای این طرح، سهمیه ثابت آرد یارانه‌ای سرمایه نانوایان بود اما با اجرای هوشمندسازی نان آبروی حرفه‌ای صنف نانوایان با وضعیت تراکنش‌ها، سابقه رفتارهای درست و سوابق عملکردی درست آنها رقم می‌خورد و میزان دسترسی آنها به آرد را تعیین می‌کند.

برچسب‌ها

تبادل نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

پربیننده‌ترین‌ها

پربیننده‌ترین‌ها از دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار