۱۳ تیر ۱۴۰۲ - ۱۶:۵۶
سنجش تولید و تجارت در بهار

غزاله طایفه در برنامه بورسان گفت؛ در نخستین فصل سال جاری ۱۲.۵ میلیارد دلار صادرات و ۱۴ میلیارد دلار واردات انجام شده است.

فردای اقتصاد: دبیر گروه صنعت و تجارت فردای اقتصاد در خصوص وضعیت  تولید و تجارت در بهار ۱۴۰۲ عنوان کرد: تراز تجاری در فصل بهار منفی شد.

به گفته وی در حوزه صادرات و واردات کشور رقمی بالغ بر ۱۲.۵ میلیارد دلار در نخستین فصل سال جاری صادرات صورت گرفت. این رقم نسبت به سال گذشته ۹ درصد کاهش را نشان می‌دهد. در حوزه واردات نیز ۱۴ میلیارد دلار کالا وارد کشور شده است.این رقم نسبت به سال گذشته از افزایش ۶ درصدی حکایت دارد.

طایفه تاکید کرد: در مجموع حجم تجارت خارجی ایران ۲۶.۵ میلیارد دلار به ثبت رسیده است. تراز تجاری که از تفاضل صادرات از واردات حاصل می شود نیز رقم ۱.۵ میلیارد دلار منفی را نشان می‌دهد.

وی افزود: در گزارش‌های گمرک آمده است؛ به دلیل کاهش قیمت برخی از محصولات صادراتی کشور نظیر پتروشیمی‌ها، ارزش صادرات ایران با افت مواجه شد. ارزیابی نمودارها نشان می‌دهد که در حوزه مبادلات تجاری ایران وضعیت سال ۱۴۰۱ از سال جاری به مراتب مطلوب‌تر بوده است.

طایفه با اشاره به وضعیت شامخ در اقتصاد تاکید کرد:  نظرسنجی اتاق ایران از ۴۰۰ بنگاه فعال کشور صورت می گیرد و روند ماهانه فعالیت بنگاه‌ها نیز ارزیابی می‌شود. ابتدای سال جاری به دلیل تعطیلات نوروز و ایام رمضان داشتیم بخش تولید فعالیتی نداشت، شامخ نیز به شدت سقوط کرد. در بخش صنعت عدد شامخ به رقم ۳۵ و شامخ اقتصاد در رقم ۴۲ قرار گرفت. گفتنی است، رقم شامخ اگر بیش از ۵۰ ثبت شود به معنای رونق و کمتر از رقم مذکور به معنای رکود فعالیت‌ها خواهد بود.

وی گفت: چرخ تولید در اردیبهشت ماه فعال شد. عدد شامخ صنعت نزدیک ۶۷ و شامخ کل اقتصاد با احتساب بخش خدمات و ساختمان، بیش از ۵۷ شد.

در برنامه امروز بورسان، مهرزاد منتظری مدیر سرمایه‌گذاری شرکت سبدگردان آگاه به بررسی روند جاری و آتی بازار پرداخت. سروش گرامی مدیر صندوق شاخصی هم وزن کیان ابعاد مختلف این صندوق و چرایی خرید آن را تشریح کرد. غزاله طایفه دبیر گروه صنعت و تجارت فردای اقتصاد هم روند توسعه و تجارت در بهار ۱۴۰۲ را مورد بررسی قرار داد.

تبادل نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

پربیننده‌ترین‌ها

پربیننده‌ترین‌ها از دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار