۱۴ تیر ۱۴۰۲ - ۱۶:۲۰
چرا بررسی بازار بدهی برای سهامداران مهم است؟

احسان طاهری در برنامه بورسان گفت؛ اگر نرخ اوراق ناشی از افزایش عرضه اوراق دولتی بالاتر برود،  همانند سال 1400 شاخص بورس را به صورت منفی تحت تاثیر قرار می دهد

فردای اقتصاد- این تحلیلگر اقتصادکلان فردای اقتصاد، ابتدا دلایل کاهش نرخ بهره بین بانکی و سیاستهای پولی بانک مرکزی را بیان کرد. سپس با اشاره به روند کاهشی نرخ بهره اوراق علی رغم افزایش مقدار اوراق دولتی، توضیح داد که قرار گرفتن این اوراق در دست نهادهای دولتی و کمبود عرضه اوراق در بازار در کنار افزایش تقاضای صندوق های درآمد ثابت با توجه به افزایش ارزش بازار آنها، از دلایل اصلی این اتفاق است.
وی در ادامه ضمن اشاره به ظرفیت بالای انتشار اوراق در بودجه برای دولت و شرکتهای دولتی و شهرداری ها، بیان کرد که احتمالا کاهش نرخ بهره اوراق در راستای زمینه سازی برای انتشار اوراق دولتی باشد.
وی در پایان در مورد تاثیر نرخ بهره و اوراق بدهی بر بازار سرمایه بیان کرد که اگر نرخ اوراق ناشی از افزایش عرضه اوراق دولتی بالاتر برود،  همانند سال 1400 شاخص بورس را به صورت منفی تحت تاثیر قرار می دهد. همچنین با اشاره به رابطه منفی قوی بین روند شاخص کل بورس و ورود پول حقیقی به صندوق های درآمد ثابت، بررسی این متغیر را نیز برای فعالان بازار سهام ضروری دانست.
 

در برنامه امروز بورسان؛ رضا نازی معاون سرمایه‌گذاری هلدینگ آتیه خواهان به تشریح اتفاقات جاری و آینده بورس پرداخت. احسان طاهری تحلیلگر اقتصاد کلان فردای اقتصاد نیز وضعیت نرخ بهره در بازار بین بانکی و اوراق بدهی را بررسی کرد.

تبادل نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

پربیننده‌ترین‌ها

پربیننده‌ترین‌ها از دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار