۱۴ تیر ۱۴۰۲ - ۱۷:۵۲
فشار دلار و بازارهای جهانی بر فلزی‌های بورس

نتایج تازه‌ترین گزارش اجماع تحلیلگران بورسی از کاهش رشد سود تخمینی سال مالی ۱۴۰۲ شرکت‌های فلزی نسبت به گزارش اجماع اسفندماه حکایت می‌کند. دلیل این کاهش چیست؟ کدام شرکت‌های فلزی با بیشترین کاهش رشد سود تحلیلی مواجه شده‌اند و دلیل رشد این ارقام برای برخی فلزی‌ها چیست؟ هانا پاکمند پاسخ می‌دهد.

فردای اقتصاد: بر اساس این گزارش پیش‌بینی تحلیلگران از سود تخمینی ۱۴۰۲ شرکت‌ها نسبت به گزارش اجماع اسفندماه سال گذشته، در گروه تولید فلزات - فولاد حدود ۸ درصد کاهش، در گروه تولید فلزات – سرب و روی ۲۹ درصد کاهش و در تولید طلا و آلومینیوم به‌ترتیب ۷ و ۱۱ درصد افت به ثبت رسیده است. این در حالی است که برآورد تحلیلگران از تخمین سودآوری بخش محصولات فلزی و هلدینگ‌های فلزی در مقایسه با اجماع قبلی روند افزایشی داشته است.

از ۱۲ نماد مورد بررسی در بخش تولید فلز فولاد اغلب شرکت‌ها تحت تاثیر کاهش نرخ فولاد و همچنین کاهش نرخ ارز در مقایسه با گزارش اجماع اسفند ماه ۱۴۰۱ روند کاهشی داشته‌اند. به‌طوری که پیش‌بینی می‌شود که مجتمع جهان فولاد سیرجان در سال ۱۴۰۲ به ازای هر سهم ۴۳۸ ریال سود بسازد. این در حالی است که تا پیش‌از این انتظار می‌رفت «فجهان» به ازای هر سهم بیش‌از ۷۲۵ ریال سود بسازد.

که البته این کاهش ۴۰ درصدی در تخمین سودآوری شرکت تحت تاثیر طرح‌های توسعه‌ای جهان فولاد نیز قرار دارد. چراکه با در نظر گرفتن این نکته که زمان بهره‌برداری از طرح احیا خط دوم «فجهان» با شروع بحران گازی صنایع همزمان شود، این عدم خوش‌بینی وجود دارد که ظرفیت تولید آهن اسفنجی شرکت آنطور که باید تغییر نیافته و احتمالا کمتر از نصف ظرفیت تولید در نیمه دوم سال باشد.

اما در این شرکت‌هایی نظیر پارس فولاد سبزوار و فولاد خوزستان به‌رغم متغیرهای کاهشی تاثیرگذار در این صنعتف در تخمین تحلیلگران در سود سال مالی ۱۴۰۲ اعداد بالاتری را  در مقایسه با اجماع فصل قبلی به خود اختصاص داده‌اند.

به‌طوری‌که پیش‌بینی می‌شود شرکت پارس فولاد سبزوار با افزایش ۸ درصدی حدود ۶۶۸۶ ریال به ازای هر سهم در سال مالی ۱۴۰۲ سود بسازد. که البته می‌توان گفت افزایش ۴۸۶ ریالی در سودسازی این شرکت ناشی از آن است که در تخمین تحلیلگران در اجماع قبلی تحت تاثیر روند نامطلوب تولید شرکت در نیمه دوم ۱۴۰۱ قرار گرفته بود. چرا که «فسبزوار» در دو ماه ابتدایی زمستان ۱۴۰۱ تولیدی نداشت و در ماه‌های آذر و اسفند ۱۴۰۱ نیز حدود ۵۰ درصد کمتر از میانگین ظرفیت تولیدی شرکت، تولید داشته است. این در حالی است که شرکت در دو ماهه اخیر رشد فروش معناداری داشته و تنها در خرداد ماه به درآمد فروش  ۱۱۹۵ میلیارد تومانی دست یافته که نسبت به ماه قبل حدود ۵.۲ درصد تغییر و نسبت به میانگین ماه‌های گذشته ۱۴۳.۵ درصد افزایش را نشان می‌دهد.

برچسب‌ها

تبادل نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

پربیننده‌ترین‌ها

پربیننده‌ترین‌ها از دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار