۱۹ تیر ۱۴۰۲ - ۱۵:۵۷
مدیران مالی در این روزهای بورس چه می‌کنند؟

ابراهیم سماوی و اسفندیار شاه‌منصوری در برنامه روز دوشنبه بورسان به تشریح وضعیت این روزهای بازار سهام و رفتار مدیران دارایی پرداختند.

فردای اقتصاد: ابراهیم سماوی کارشناس بازار سرمایه معتقد است، در صورتی که نقش تکه پازل بازار سرمایه در تصویر اقتصاد کشور مشاهده شود، درمیابیم که عموما به بازار سرمایه به عنوان یک تکه پازل اغماری نگاه می‌شد. به عبارتی هیچ وقت نگاه جدی نبوده است.

وی گفت: بازار سرمایه در کشورهای پیشرفته به عنوان بازوی اصلی بخش واقعی اقتصاد است. متاسفانه چنین نگرشی در ایران وجود ندارد، هر چند طی سال‌های اخیر بازار سرمایه بزرگ شده و سهم بیشتری از کیک اقتصاد را دارا شده است.

این تحلیلگر بازار سرمایه درباره چرایی عدم توجه مطلوب به بازار نیز تصریح کرد: به دلیل این که دیدگاه درستی نسبت به این بازار وجود ندارد و عمدتا در محاسبات یا سهامداران خرد لحاظ نمی‌شوند یا در اولیت آخر قرار دارند.

عموما دولت‌ها به صورت مستقیم و غیر مستقیم به بازار سرمایه دست درازی می‌کنند. در واقع بدون این که منافع کلی را در نظر بگیرند صرفا دستورالعمل‌های خلق الساعه نظیر ایجاد عوارض برای شرکت‌های معدنی، افزایش نرخ خوراک پتروشیمی و سوخت صنایع را بدون توجه به تبعات در بحث سود یا زیان لحاظ می کنند.

وی افزود: صرفا هدف این است؛ تا جای ممکن توسط بازار سرمایه کسری بودجه کاهش پیدا کند. این در حالی است که هیچ گونه دید تامین مالی یا واگذاری دارایی‌های دولت به رغم اظهارات متعدد سیاست‌گذاران طی ۲ سال اخیر مشاهده نشده است.

سماوی تاکید کرد: چنین مواردی نشان می‌دهد که اظهارات صرفا گفتار درمانی بوده است. حتی نوع سیاست‌گذاری، تعدد دستورالعمل‌ها نشان از این دارد که صرف و صلاح سهامداران خرد اصلا در تصمیمات لحاظ نمی‌شود.

به گفته این کارشناس بازار سرمایه، چنین چالشی در ادامه نیز گریبان‌گیر بازار خواهد بود. اتفاقی که ۱۷ اردیبهشت ماه افتاد ضربه مهلکی به اعتمادسازی که طی ماه ها شکل گرفت، بود. این رویداد اذهان را به سمت ریزش‌های سال ۱۳۹۹ برد و یک بی احترامی بود به جامعه سرمایه‌گذار نظیر سرمایه‌گذاران خرد و نهادی که از چنین موضوعی مطلع نبودند.

وی گفت: حتی فعالان بازار که سال‌های سال در بازار حضور دارند نیز از چنین موضوعی دلخورند. آن طور که به نظر می‌رسد بازار سرمایه جایگاه خاصی در تصویر اقتصاد کشور ندارد.

چرا بورسی‌ها سهام نمی‌خرند

اسفندیار شاه‌منصوری مدیر عامل سبدگردان همراه نیز در ادامه با اشاره به مهم‌ترین محرک‌های بورس اذعان داشت: بازار سرمایه بازاری آینده‌نگر است، به عبارتی خود را مبتنی بر انتظارات تطبیق می‌دهد.

وی خاطرنشان کرد: تا زمانی که امنیت سرمایه‌گذاری در بازار سرمایه وجود نداشته باشد نمی‌توان خوشبین بود که این بازار بتواند شرایط مطلوبی را تجربه کند. بازار در بازه‌ای از آبان ماه جهش می‌کند، به دلیل این که دلار تثبیت شده بود. حال جهت‌گیری دلار برای بازار سرمایه بسیار حائز اهمیت است. زیرا این مهم وضعیت بازار سرمایه را در مقایسه با بازار رقیب مشخص می‌کند. به دلیل این که بازارهای رقیب، بازارهای فیزیکی و نقد محسوب می‌شوند در نتیجه پول به سمت بازارهای بازارهای رقیب حرکت می‌کند.

شاه منصوری معتقد است، زمانی که وضعیت دلار به لحاظ نرخ، تثبیت شود. فعالان به این جمع‌بندی برسند که شوک خاصی از لحاظ سیاسی یا اقتصادی(چه به دلیل کسری بودجه چه از منظر مسائل سیاسی)  قرار نیست بر پیکره اقتصاد کشور وارد شود طبعا به راحتی می‌توانند اقدام به تصمیم‌گیری کنند.

این کارشناس بازار سرمایه تصریح کرد: اگر در پیش‌بینی‌ها دلار افزایشی در نظر گرفته شود، طبعا سهام صادرات محور در دستور خرید قرار خواهد گرفت. در صورتی که تثبیت یا نزول دلار پیش‌بینی شود، سهام غیر دلاری مورد توجه قرار خواهد گرفت.

امروز در برنامه بورسان؛ اسفندیار شاه‌منصوری مدیر عامل سبدگردان همراه و ابراهیم سماوی کارشناس بازار سرمایه به تشریح وضعیت جاری و چشم‌انداز آتی بورس تهران پرداختند.

برچسب‌ها

تبادل نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات کاربران

  • نظرات منتشر شده: 6
  • نظرات در صف انتشار: 3
  • نظرات غیرقابل انتشار: 2
  • IR ۲۰:۱۹ - ۱۴۰۲/۰۴/۱۹
    جیب سهامداران رابرای دولت تخلیه می کنند
  • حاج یحیی نوبری IR ۲۳:۲۱ - ۱۴۰۲/۰۴/۱۹
    آنچه محرز .ومسلم است بازار بورس هیچ زمان سودی برای سهامداران ندارد همیشه بورس به بهانه های دلار.طلا.گفتگوهای منطقه ای وووو. ..نزولی بوده به نظر بنده به بنیانی که از پایه ضعیف است امیدی نیست هرچه زودتر خودرانجات بدین وجای دیگه سرمایه گذاری کنید سود کردید .
  • مسعود صدوقیان زاده IR ۰۱:۰۸ - ۱۴۰۲/۰۴/۲۰
    همه این حرفها برای اینه که پول مردم رو بیارن تو بورس و بعد دولت براحتی مشکلات خودشو حل کنه وبنظر حتی جسارتاً همین کارشناس عزیز هم دولتیه و دقیقا داره یه کم دورتر رو نشونه میگیره والسلام
  • کریم IR ۰۱:۱۱ - ۱۴۰۲/۰۴/۲۰
    حقوقی ها نمیزارن بازار رشد کنه سهام هایی که صف فروش بالایی دارن حقوقی ها هم وارد صف فروش میشن یا اگه سهامی صف خرید چند ملیونی داره وصف فروش کم اینا نمیزارن قیمت بالا بره رفتار حقوقی ها رو زیر نظر بگیرن و کنترل کنن اونوقت بازار رشد میکنه و سبز میشه
  • IR ۰۱:۴۶ - ۱۴۰۲/۰۴/۲۰
    خواب
  • شمس IR ۰۸:۲۱ - ۱۴۰۲/۰۴/۲۰
    کلمه بورس دراقتصاد ما فقط یدکی برای بازار سرمایه بوده وبا کارکرد واقعی اش کاملآ غریبه میباشد وهمانند سیاهچاله ای هست که اطلاعاتی ازآن دردسترس نمیباشد درصورتیکه بورس ،قلب تپنده اقتصادهای زنده هست که مدام تحت نظر هست که مبادا لحظه ای ناموزون کارکند.

پربیننده‌ترین‌ها

پربیننده‌ترین‌ها از دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار