۲۳ تیر ۱۴۰۲ - ۱۳:۱۵
منفی‌ترین هفته بورس از میانه بهار رقم خورد/ پیش بینی بورس هفته

شاخص‌های بورسی در هفته‌ای که گذشت حدود ۶ درصد کاهش ارتفاع دادند و شاخص کل برای نخستین بار از روزهای نخست سال محدوده دو میلیون و ۱۰۰ هزار واحد را از دست داد.

فردای اقتصاد: شاخص کل بورس اوراق بهادار تهران در معاملات هفته گذشته شرایط مساعدی را تجربه نکرد و معامله‌گران بازار سهام شاهد کاهش ارزش دارایی‌های خود در بخش مولد اقتصاد کشور بودند، به نحوی که نماگر اصلی بورس حدود ۶ درصد ریزش را به ثبت رساند و در آخرین روز معاملاتی با از دست دادن کانال ۲.۱ میلیون واحد به به محدوده ۲ میلیون و ۷۱ هزار واحد عقب نشست. ارزیابی وضعیت شاخص کل هم‌وزن همحکایت از این مهم دارد که شرایط دادوستدها در میان شرکت‌های با ارزش بازار پایین نیز مساعد گزارش نمی‌شود، به طوری که برآیند معاملات این معیار بورسی در هفته گذشته نشان از کاهش ۶.۶ درصدی شاخص هم‌وزن و بازگشت به محدوده ۷۲۴ هزار و ۷۱۶ واحدی دارد. در این میان ارزش معاملات خرد بورس تهران (سهام، حق تقدم و صندوق های سهامی) در هفته منتهی به ۲۱ تیر ماه رقم میانگین روزانه ۷ هزار و ۱۴۸ میلیارد تومانی را ثبت کرد. آنچه پیداست، در همه ۵ روز معاملاتی هفته‌ای که سپری شد، خروج پول از سوی سرمایه‌گذاران خرد به ثبت رسید به طوری که سهامی به ارزش ۴ هزار و ۲۹۰ میلیارد تومان پول از سوی سهامداران حقیقی بورس تهران به فروش رسید. در آن سوی بازار ارزیابی میانگین ارزش معاملات صندوق‌های درآمد ثابت از رقم ۳ هزار و ۷۵۱ میلیارد تومانی در هفته گذشته حکایت می‌کند. دراین بخش اما معامله‌گران بورسی وضعیت مساعدتری را شاهد بودند به طوری که ۸۸۱ میلیارد تومان جریان نقد به به این صندوق‌ها روانه شد.

منفی‌ترین هفته بورس از میانه بهار رقم خورد/ پیش بینی بورس هفته
روند شاخص‌های بورسی در هفته منتهی به ۲۱ تیر ۱۴۰۲

حال سناریوهایی پیراون روند آتی بازار سهام از سوی صاحب‌نظران بورسی مطرح است. برخی بی‌توجهی سیاست‌گذاران به پیامد نرخ ۷ هزار تومانی خوارک پتروشیمی‌ها را به طور مستقیم نشات گرفته از بی‌وزنی بورس در تصمیمات کلان اقتصادی کشور در نظر می‌گیرند. این قشر معتقدند، با تهدید سودآوری صنعت پتروشیمی و به طور مشخص متانولی‌ها و اوره‌سازان در ادامه سیاست‌گذار طبعا به سراغ سایر صنایع نظیر معدنی، فولادی، فلزی و... هم در راستای جبران کسری بودجه خود خواهد رفت. در مقابل اما هستند فعالانی که بر این باورند، بخش زیادی از اثرگذاری سیاست اخیر دولت در قیمت سهام خود را نشان داده است و نرخ‌ها اکنون در سطوح ارزنده‌ای قرار گرفته‌اند و در ادامه انتشار گزارش‌های ۳ ماهه می‌تواند به بهبود روند آتی جریان خرید و فروش در بازار سهام منتهی شود. آن طور که به نظر می‌رسد، در ادامه روزهای معاملاتی سرمایه‌گذاران شاهد جدال بین عوامل تقویت‌کننده و عوامل تضعیف‌کننده در بازار سهام خواهند بود. اما کارشناسان چه می‌گویند؟

عوامل تقویت‌کننده بورس کدامند؟

احسان رضاپور نیکرو، مدیرعامل شرکت مولدسازی و مدیریت دارایی تجارت در گفت‌وگو با «فردای اقتصاد» عنوان کرد: برخلاف وعده‌های رییس‌جمهور و وزیر اقتصاد، با توجه به شیوه حکمرانی فعلی و وضعیت بازار انرژی کشور، پیش‌بینی پذیر بودن فعالیت‌های اقتصادی و کسب و کارها با درجه بالایی در مخاطره قرار گرفته است. شرایط کشورهای سرمایه‌پذیر منطقه از منظر وضعیت سطح تعارضات، تعاملات، تبادلات سیاسی و اقتصادی هم ریسک بالاتری به سرمایه گذاران صنعتی با رویکرد بلندمدت تحمیل می‌کند. آنچه پیداست، این رویکرد حاکمیت با اطلاعات و تصمیمات در دسترس فعلی نمی‌تواند چشم‌انداز امیدبخشی از محل توسعه و رونق فعالیت شرکت‌ها  برای سرمایه‌گذاران در بازار سرمایه تصویر سازد. به باور این صاحب‌نظر بورسی، بازدهی جذاب‌تر بازار سرمایه به‌ واسطه ضعف منابع مالی فعال در بازار تحت تاثیر آنچه بر آن در این سال‌ها گذشته قرار می‌گیرد. در صورت حفظ رویه سیاست‌گذاری فعلی و عدم کاهش ریسک‌های جانبی بسیار با اهمیت، (عمدتا ناشی از تورم، کاهش ارزش ریال و نوسانات ارزش دلار و تغییر ارزش جایگزینی شرکت‌ها) سرمایه‌گذاران شرایط متفاوتی را در بازار سهام  تجربه خواهند کرد.

 وی با نگاهی به وضعیت بورس و ارزیابی آنچه در چند وقت اخیر گذشت، تصریح کرد: سهام شرکت‌ها با شکست محدوده‌های حمایتی پیاپی در هفته سوم تیرماه به سطوح جذابی رسیده‌اند. شاخص نیز در محدوده ۲.۱ میلیون واحدی به عنوان یک سطح حمایتی مهم قرار گرفته است. انتظار می‌رود واکنش معامله گران به شکل افزایش تقاضا در هفته آتی در نمادهای ارزنده تر نمود پیدا کند و به نمادهای بیشتری در بازار تسری یابد.

این کارشناس بازار سرمایه معتقد است، در این بین اثر اخباری نظیر نرخ خوراک موضوع اساسی و جدی است که این رویکرد دولت تهدید جدی برای تداوم فعالیت و توفیق در پیاده‌سازی طرح‌های توسعه‌ای برخی شرکت‌ها خواهد بود و در برخی موارد اساسا سود آوری شرکت‌های پیشرو و ارز آور کشور را در هاله‌ای از ابهام قرار خواهد داد.

به گفته رضاپور نیکرو، سایه این تهدید با توجه به ابهامات گسترده‌ای که رقم می‌زند و مشکلات دیگری که در حوزه برق رسانی در تابستان و گاز رسانی در زمستان به صنایع داریم و کسری بودجه دولت که احتمالا در فصل بودجه و پاییز در کانون توجه قرار خواهد گرفت می‌تواند آینده میان مدت بورس را پر چالش سازد. البته در صورت تک نرخی شدن قیمت ارز و نزدیک شدن قیمت ارز شرکت ها به نرخ بازار آزاد، این مهم می‌تواند بر بهبود شرایط اثر گذار باشد.

این تحلیلگر بازار سرمایه با ارزیابی چشم‌انداز معاملات بازار تصریح کرد: در مجموع هفته پایانی تیرماه و رسیدن گزارشات سه ماهه که همزمان شده است با افت قیمت ها (ناشی از شرایط کلی و نامناسب حاکم بر بازار در روزهای گذشته) و همچنین تعدیل قیمت‌ها (پس از تقسیم سود در مجامع و بازگشایی آنها)، نسبت P/E بازار نیز تعدیل خواهد شد. رسیدن به محدوده‌های حمایتی جذاب گروه زیادی از نمادها به احتمال قوی می‌تواند بر روند کوتاه مدت و تقویت بازار موثر باشند و بازدهی های کوتاه مدت جذابی در گروهی از نمادها رقم زند.

محرک تازه بازار سهام چیست؟

مسعود میرزاباقری، فعال بازار سرمایه نیز در گفت‌وگو با «فردای اقتصاد» اظهار داشت: بازار در هفته گذشته همچون روال یک ماهه اخیر نتوانست انتظارات فعالان را برآورده کند چرا که معاملات بسیار کم حجم و کاهشی بود. بعد از شروع امیدوار کننده امسال و افزایش قیمت سهام به دنبال رشد نرخ ارز و امیدواری فعالان بازار برای افزایش نرخ فروش محصولات شرکت‌ها، بازار رشد خوبی داشت اما هرچه به تابستان نزدیک شدیم توجه سرمایه‌گذاران به ممانعت دولت از افزایش نرخ کالاها و خدمات جلب شد.

 وی بیان کرد: دولت با استراتژی عدم صدور مجوز افزایش نرخ‌ها، به زعم خود از افزایش تورم نیز می‌تواند جلوگیری کند. البته پر واضح است که دولت برای مهار تورم باید به اصلاح بودجه و سر و ساماندهی به بانک‌ها بپردازد.

 به گفته این کارشناس بازار سرمایه، دولت سرکوب قیمت‌ها و دخالت شدید در اقتصاد را در دستور کار دارد و همزمان درز تصمیمات دولت پیش از اطلاع به فعالان اقتصادی باعث شده است تا سهامداران نسبت به عملکرد شرکت‌های بزرگ در حوزه کامودیتی‌ها و خدمات با نگرانی بازار را دنبال کنند. به طور مثال همزمانی ریزش بازار در ۱۷ اردیبهشت ماه سال جاری با افشای نامه افزایش نرخ خوراک و سوخت پتروشیمی‌ها و صنایع، سرمایه‌گذاران را به این نتیجه رساند که بازار سرمایه اصولاً برای دولت اولویتی ندارد و دولت به عواقب و نتایج تصمیماتش در بازار اهمیتی نمی‌دهد.

میرزاباقری تاکید کرد: به هر روی با توجه به افت شدید بازار در هفته‌ای که سپری شد و رسیدن به کانال ۲ میلیون واحد، به نظر می‌رسد که شاهد کف سازی در قیمت سهام باشیم. گزارشات سه ماهه که از هفته آتی روانه کدال می شود می‌تواند باعث تثبیت شرایط بازار گردد.

وی افزود: انتظار می‌رود در گروه‌هایی که با افزایش نرخ در ابتدای سال مواجه بودند گزارشات مطلوب و جذابی را شاهد باشیم، گروه‌هایی همچون بانکی، صنایع غذایی، دامپروری، تایر سازان، دارویی‌ها، فولادی و سیمانی ها می‌توانند گزارشات سه ماهه خوب و قابل قبولی به بازار ارائه کنند.

این تحلیلگر بازار سرمایه تصریح کرد: در حال حاضر بعضی از شرکت‌ها و صنایع همچنان امیدوار به تغییر نرخ در محصولات یا مواد اولیه خود هستند چرا که با احتساب نرخ‌های فعلی در معرض زیان دهی قرار می‌گیرند. به طور مثال گروه متانول و اوره‌سازها با نرخ‌های فعلی خوراک گاز و معوقات اوره امید چندانی به تکرار سودسازی در سال‌های گذشته نخواهند داشت. بنابراین بازار همچنان امیدوار است با گزارشات آتی نه چندان دلچسب در این شرکت‌ها، هشداری برای هیئت دولت ارسال شود تا شرایط را بهبود بخشند. میرزاباقری با اشاره به چشم انداز معاملات در هفته آینده گفت: برای هفته آینده انتظار می‌رود بازار اثر گزارشات عملکرد شرکت ها را مقطعی و کوتاه مدت نبیند و به ادامه این گزارشات خوب امیدوار باشد. رفته رفته با افزایش حجم معاملات بازار می‌تواند روند مثبت را در پیش گیرد.

برچسب‌ها

تبادل نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

پربیننده‌ترین‌ها

پربیننده‌ترین‌ها از دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار