بورس در قفس رکود تورمی

با حضور علی عصاری کارشناس بازار سرمایه و مهدیه علیجانی تحلیلگر بازار سرمایه
۲۴ تیر ۱۴۰۲ - ۱۵:۳۳
بورس در قفس رکود تورمی

علی عصاری در برنامه بورسان؛ دید کوتاه مدت در معاملات بورس نه تنها به یک عادت مبدل شده است بلکه سیاست‌گذار هم به هدایت سهامداران به نگرش کوتاه مدتی رغبت دارد

فردای اقتصاد- این کارشناس بازار سرمایه در خصوص چرایی عدم توجه بازار سهام به فصل مجامع عنوان کرد: امسال به لحاظ فصل مجامع بدترین سال بود که مصادف با موضوعاتی پیرامون نرخ خوراک شد.

وی گفت: ستون اصلی بازار، سهام DPS محور است. اغلب سهام شرکت‌هایی که سود نقدی می‌دهند بلافاصله پس از مجمع با ریزش شدید قیمتی مواجه شدند. به این معنی که سهامدار وارد مجمع می‌شود، پس از دریافت سود سریعا اقدام به فروش می‌کند. این مهم به تشدید فشار فروش در بازار می‌انجامد. با توجه به این که اغلب فعالان بازار از چنین رویه‌ای مطلع شده‌اند، حال ظاهرا موضوع سود مجامع چندان در بازار اقبالی ندارد.

به گفته عصاری، در حال حاضر شاهد شیفت معامله‌گران از سهامداری به کوتاه مدتی هستیم.

این تحلیلگر بازار سرمایه با اشاره به اخباری پیرامون صنعت پتروشیمی (نامه افزایش نرخ‌ها) تصریح کرد: در جریان خرید و فروش روز جاری مشاهده شد که بیشترین میزان از ریزش را سهام شرکت‌هایی متحمل شدند که چندان مرتبط با صنعت پتروشیمی نیستند. سهام یک شرکت خودرویی بیشترین ریزش روز شنبه را نسبت به پتروشیمی‌ها تجربه کرد.

وی تاکید کرد: بازار به حالت تقریبا صفر و یک در حال تبدیل شدن است. یعنی با یک منفی گروه شیمیایی، گروه خودرویی منفی می‌شود. طبیعتا تجربه یک مثبت در گروه دیگر می‌تواند گروه‌هایی نظیر خودرویی و شیمیایی را مثبت کند.

عصاری با تشریح موضوع دید کوتاه مدت در بورس تاکید کرد: دید کوتاه مدت در معاملات بورس نه تنها به یک عادت مبدل شده است بلکه سیاست‌گذار هم به هدایت سهامداران به نگرش کوتاه مدتی رغبت دارد.

این کارشناس بازار سرمایه تصریح کرد: در بازار شاهد افزایش دامنه نوسان بودیم. از طرفی شاهد ورود صندوق‌های متعددی در بازار هستیم که کارمزد به شدت پایینی دارند.

به عبارتی، سرمایه‌گذاری که در روز می‌تواند اقدام به خرید و فروش سهام کند با توانایی دریافت سود یک درصد؛ طبعا این معامله‌گر می‌تواند در معاملات روزانه با استفاده از صندوق‌های اهرمی شرایط مطلوب‌تری را تجربه کند.

وی افزود: بازار آپشن مورد استقبال فعالان قرار گرفته است. این مهم نشان می‌دهد که نه تنها سهامدار خرد تمایل به معاملات کوتاه مدت دارد، بلکه سیاست‌گذار هم سهامدار را به چنین سمتی سوق می‌دهد.

در برنامه امروز بورسان؛ علی عصاری کارشناس بازار سرمایه به تشریح وضعیت جاری و چشم‌انداز آتی معاملات پرداخت. در ادامه مهدیه علیجانی تحلیلگر بازار سرمایه وضعیت بازارهای جهانی و معاملات بورس کالای ایران را بررسی کرد.

تبادل نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

پربیننده‌ترین‌ها

پربیننده‌ترین‌ها از دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار