۲۴ تیر ۱۴۰۲ - ۱۸:۰۷
چرا خرید مسکن در ترکیه کم شد؟

طبق گزارش مرکز آمار ترکیه، تعداد خرید خانه توسط خارجی‌ها در این کشور حدود ۷۰ درصد افت داشته است.

مرکز آمار ترکیه گزارش خرید مسکن توسط خارجی‌ها در این کشور را منتشر کرد. طبق این گزارش در ماه میلادی گذشته خارجی‌ها مجموعا ۲۶۵۱ واحد مسکونی در ترکیه خریده‌اند که از این مقدار ۷۳۳ واحد سهم روس‌ها به عنوان بزرگ‌ترین مشتریان خانه‌های ترکی بوده است. ایرانیان هم طبق معمول دو سال اخیر بعد از روس‌ها دومین خریداران بزرگ خارجی در بازار مسکن ترکیه بوده‌اند که مجموعا ۳۳۳ خانه در این کشور خریداری کرده‌اند. در جایگاه سوم و چهارم هم به ترتیب عراقی‌ها و اوکراینی‌ها قرار داشته‌اند.

پیش از آغاز جنگ روسیه علیه اوکراین معمولا ایرانی‌ها و عراقی‌ها در صدر فهرست خریداران خارجی مسکن در ترکیه قرار داشتند. اما با شروع جنگ و افزایش بی‌ثباتی در روسیه و اوکراین این دو کشور هم تبدیل به مشتریان بالفعل خرید ملک در ترکیه شدند.

چرا خرید ملک در ترکیه آب رفت؟

بررسی‌ها نشان می‌دهد که در ماه میلادی گذشته نسبت به ماه مشابه سال قبل تعداد خرید خانه در ترکیه توسط خارجی‌ها حدود ۷۰ درصد افت داشته است. همچنین طبق بررسی‌ها در نیمه نخست امسال در حالی توسط خارجی‌ها ۱۹.۴ هزار خانه در ترکیه خریداری شده که در نیمه نخست پارسال این عدد ۳۵.۸ هزار خانه خریداری شده بود. چنین چیزی به معنی افت ۴۵ درصدی تعداد خرید خانه در ترکیه طی نیمه نخست سال میلادی جاری است.

به نظر می‌رسد از طرفی ادامه‌دار شدن جنگ اوکران و از طرفی دیگر تورم بالای قیمت ملک در ترکیه عامل اصلی رکود ایجاد شده در بازار مسکن این کشور بوده است. در ماه‌های نخست آغاز جنگ روسیه علیه اوکراین حجم خروج سرمایه از روسیه به قدری بالا بود که ترکیه کف ارزش خرید خانه برای دریافت ویزا را از ۲۵۰ هزار دلار به ۴۰۰ هزار دلار افزایش داد. با وجود این روس‌ها همچنان با قدرت در حال خرید خانه در ترکیه بودند. اما حالا با گذشتن ۱۷ ماه از جنگ اغلب کسانی که قصد خروج سرمایه از روسیه داشته‌اند این کار را انجام داده‌اند و تعداد مشتریان روس بازار مسکن ترکیه کاهش یافته است.

اما به نظر می‌رسد رکود در معاملات مسکن ترکیه دلیل دیگری هم داشته است و آن هم تورم سنگین بخش مسکن است. به طوری که در حالی تورم عمومی حدود ۴۰ درصد است که تورم بخش مسکن به ۱۲۰ درصد رسیده است. این اتفاق باعث شده میانگین قیمت مسکن در ترکیه که طی بیش از یک دهه اخیر حدود متری ۶۵۰ دلار بود حالا به متری ۸۷۰ دلار برسد. حال به نظر می‌رسد حباب ۳۵ درصدی قیمت مسکن در ترکیه عامل مهمی در افت تقاضا و رکودی شدن بازار مسکن این کشور باشد.

چرا خرید مسکن در ترکیه کم شد؟

تبادل نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

پربیننده‌ترین‌ها

آخرین اخبار دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار