۱۳ شهریور ۱۴۰۱ - ۱۴:۳۵
چرا اقتصاددانان از افزایش بیکاری آمریکا خوشحال شدند؟

به گفته وزارت کار ایالات متحده، نرخ بیکاری این کشور در ماه آگوست افزایش یافت. اقتصاددانان اما در این آمار نشانه‌های خوبی می‌بینند. چرا؟

فردای اقتصاد: وزارت کار ایالات متحده روز جمعه اعلام کرد که نرخ بیکاری این کشور در ماه آگوست، با افزایش ۰.۲ درصدی نسبت به ماه گذشته به عدد ۳.۷ درصد رسیده است که بالاترین عدد از ماه آپریل به حساب می‌آید. این موضوع که نشان می‌دهد افراد بیشتری بیکار می‌شوند، در نگاه اول هشداردهنده جلوه می‌کند اما اقتصاددانان بازار کار اعتقاد دارند که این افزایش نشانه‌های خوبی را در خود جا داده است. به گفته جولیا پولاک، اقتصاددان ارشد ZipRecruiter، افزایش نرخ بیکاری «بهترین خبر» در این گزارش بود. این موضوع ممکن است که کمی عجیب به نظر برسد. افزایش تعداد بیکاران یک کشور چگونه ممکن است خبر خوبی باشد؟ پاسخ اما در پویایی بازار کار است که پشتوانه جهش این نرخ در ماه آگوست بوده است.

چرا نرخ بیکاری در آگوست افزایشی شد؟

نرخ بیکاری ایالات متحده مدت‌ها بود که پس از همه‌گیری کرونا روند نزولی قدرتمندی به خود گرفت و در جولای نیز با ثبت عدد ۳.۵ درصد به کمترین مقدار خود از سال ۱۹۶۹ رسید. در آخرین ماه تابستان اما این نرخ با افزایشی ۰.۲ درصدی، از کف تاریخی خود فاصله گرفت. در همین راستا اقتصاددانان اعتقاد دارند که این حرکت صعودی در ماه آگوست، عمدتا به دلیل ورود صدها هزار نفر از مردم به گروه جویندگان کار بوده است.

طبق روش محاسبه نرخ بیکاری، دولت زمانی که افراد از کار خود خارج می‌شوند، آن‌ها را «بیکار» تلقی نمی‌کند زیرا به صورت فعالانه به دنبال شغل جدید نمی‌گردند. افراد زیادی در زمان شیوع ویروس کرونا به دلایل مختلفی همچون بیماری، مراقبت از کودکان و خانواده، بازنشستگی پیش از موعد و...، کار خود را ترک کردند.

درحال حاضر اما آمارها نشان می‌دهد که بخش عظیمی از این دسته از افراد، بار دیگر به دنبال کار می‌گردند و به طور رسمی به عنوان بیکار شناخته می‌شوند که تاثیر زیادی را بر افزایش نرخ بیکاری در این ماه داشته است. جولیا پولاک در همین راستا اشاره می‌کند که حدود ۷۸۶هزار نفر در آگوست از سایه خارج شده‌اند و فعالانه در جستجوی شغلی جدید هستند که عدد بزرگی نیز محسوب می‌شود.

برای بررسی این موضوع، معیاری به نام نرخ مشارکت نیروی کار (The labor force participation rate) وجود دارد که نشان دهنده درصد مشارکت مردم آمریکا در بازار کار است. این نرخ که به صورت میانگین هر ماه با تغییرات ۰.۱ در واحد درصد تغییر می‌کند، در ماه آگوست با افزایش ۰.۳ درصدی همراه شده و عدد ۶۲.۴ درصد را به ثبت رسانده است که بالاترین عدد از اوایل سال ۲۰۲۰ در بحبوحه کرونا محسوب می‌شود.

استخر کار بزرگتر به نفع فدرال رزرو

اقتصاددانان اعتقاد دارند که افزایش نرخ بیکاری در کوتاه‌مدت نگران کننده نیست. به گفته آن‌ها بازار کار همچنان داغ است و مشخصه آن نیز رشد مداوم فرصت‌های شغلی گسترده است، به این معنی که کارگران برای مدت طولانی بیکار نمی‌مانند. این موضوع حتی برای مشاغلی که به دنبال نیرو کار هستند نیز خبر خوبی به حساب می‌آید زیرا آن‌ها افراد بیشتری را برای انتخاب دارند.

به گفته آنالیزابت کنکل، اقتصاددان ارشد در سایت کاریابی Indeed، این موضوع بدان معناست که افراد بیشتری در بازار کار شرکت می‌کنند و درحالی که ممکن است برخی از اشخاص همچنان بیکار باشند اما خبر بسیار خوبی برای کارفرمایان محسوب می‌شود. اگرچه مشارکت نیروی کار هنوز به طور کامل پس از همه‌گیری کرونا بهبود نیافته اما در ماه آگوست به بالاترین سطح خود در طول کووید-۱۹ رسیده است.

از این رو فدرال رزرو می‌تواند فعلا با خیال آسوده‌تری نسبت به احتمال رکود و افزایش طولانی‌مدت نرخ بیکاری به سیاست‌های انقباضی خود بپردازد. از آنجا که تورم همچنان در سطوح بسیار بالاتری نسبت به هدف ۲درصدی بانک مرکزی آمریکا قرار دارد، صحبت سیاست‌گذاران از احتمال بالای یک افزایش ۰.۷۵ درصدی برای نرخ بهره در نشست ۲۱ سپتامبر خبر می‌دهند. از همین رو به نظر می‌رسد که سرمایه‌گذاران بازارهای مالی همچنان باید برای مدتی از ایستادن در مقابل فدرال رزرو صرف نظر کنند.

چرا مردم از سایه خارج شدند؟

گزارش وزارت کار آمریکا نشان نمی‌دهد که چرا دوباره مردم به جستجوی شغل برگشته‌اند اما نظرسنجی‌ها از مسائل مالی به عنوان مهم‌ترین عامل خبر می‌دهد.

طبق نظرسنجی اخیر ZipRecruiter در ماه جولای، حدود ۵۹ درصد از جویندگان کار، افزایش فشارهای مالی را به عنوان دلیل برگشت به بازار کار عنوان کرده‌اند درحالی که این عدد در ماه قبل‌تر ۵۱ درصد بوده است. در بخشی از این نظرسنجی نیز آمده است تعداد افرادی که با مشکلات مالی جدی مواجه شده‌اند نیز با جهش قابل توجهی همراه شده و از ۱۲.۳ به ۱۶.۶ درصد رسیده است.

جولیا پولاک در این رابطه اشاره می‌کند که پویاتر شدن بازار کار در ماه آگوست جنبه‌های مثبت و منفی دارد. از یک طرف ممکن است مردم به دلیل فشارهای مالی احساس کنند که به کسب درآمد از مسیر شغلی نیاز دارند زیرا پس‌اندازشان درحال کاهش است و فشار تورم در حال افزایش. و از سوی دیگر نشان می‌دهد کارگران فرصت‌های بیشتری را در بازار کار مشاهده می‌کنند. به هرحال وقتی شانس شما برای برنده شدن در یک قرعه‌کشی افزایش می‌یابد، احتمالا بازار را انجام می‌دهید.

منبع: CNBC

برچسب‌ها

تبادل نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

پربیننده‌ترین‌ها

پربیننده‌ترین‌ها از دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار