۲۶ تیر ۱۴۰۲ - ۱۴:۱۰
خبر بد برای مردم ترکیه / شوک بنزین در راه است

دولت اردوغان مالیات سوخت را سه برابر کرد با این هدف که چاله‌های بودجه و کسری آن را پر کند. بدین ترتیب از این پس بنزین و دیزل ۲۰ درصد گرانتر عرضه خواهند شد.دولت اردوغان مالیات سوخت را سه برابر کرد با این هدف که چاله‌های بودجه و کسری آن را پر کند. بدین ترتیب از این پس بنزین و دیزل ۲۰ درصد گرانتر عرضه خواهند شد.

دویچه وله: هم‌زمان با تورم فزاینده در ترکیه از این پس نرخ بنزین و دیزل نیز تا ۲۰ درصد گرانتر می‌شود. دولت اردوغان روز یک‌شنبه ۱۶ ژوئیه اعلام کرد که مالیات سوخت را افزایش داده است.

دلیل این افزایش مالیات ظاهرا وضعیت بحرانی بودجه است. از اوایل امسال میلادی بودجه ترکیه در وضعیت قرمز قرار دارد.

علت این امر یکی به دلیل وقوع زمین‌لرزه در بهار امسال است و بخش دیگری نیز مربوط به برنامه دست و دل بازانه تامین مخارج انتخابات ریاست جمهوری در ماه مه.

در پنج ماه اول امسال کسری بودجه دولت به ۲۶۴ میلیارد لیر افزایش یافت که معادل ۱۰ میلیارد دلار است. سال قبل کسری بودجه ۱۲۵ میلیارد لیر بود، یعنی کمتر از نصف امسال.

حال دولت به منظور تقویت بنیه بودجه، مالیات بنزین را از لیتری ۲/۵۲ لیر تقریبا سه برابر کرده و به ۷/۵۲ لیر رسانده است.

مالیات دیزل بیشتر از بنزین افزایش یافته و از ۲/۰۵ لیر برای هر لیتر به ۷ لیر رسیده است.

کارشناسان پیش‌بینی می‌کنند که بدین ترتیب قیمت هر لیتر بنزین در پمپ بنزین‌ها حدود ۶ لیر گرانتر شود که معادل ۲۰ درصد برای هر لیتر خواهد بود.

مهمت شیمشک، وزیر جدید دارایی ترکیه که پس از انتخابات به این سمت منصوب شد، تلاش می‌کند با افزایش مالیات‌ها بحران پول رایج و بحران مالی این کشور را مهار کند. مالیات بر ارزش افزوده نیز ۲ درصد افزایش یافته است.

با این حال اقدامات تازه می‌تواند به افزایش تورم منجر شود که درحال‌حاضر نیز در ترکیه بالاست. آخرین افزایش قیمت‌ها که توسط سازمان آمار دولتی اعلام شد، ۳۸ درصد بود. اما این رقم نیز مورد تردید است.

کنسرسیوم تحقیقاتی Enag میزان تورم کنونی ترکیه را ۱۰۰ درصد اعلام کرده است.

بحران دیگری که ترکیه با آن روبه‌روست، تنزل ارزش پول ملی این کشور است. ارزش لیر ترکیه در برابر دلار و یورو از سال ۲۰۱۸ تا کنون بیش از ۸۰ درصد کمتر شده است. این امر باعث شده قیمت کالاهای وارداتی بسیار بالا برود و در نتیجه تورم افزایش یابد.

برچسب‌ها

تبادل نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

پربیننده‌ترین‌ها

پربیننده‌ترین‌ها از دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار دیگر رسانه‌ها