۲۶ تیر ۱۴۰۲ - ۱۵:۲۱
رنج بورس از مشکلات ساختاری

سبحان اسکینی و مجتبی دیبا کارشناسان بازار سرمایه در برنامه بورسان دوشنبه به تشریح عوامل اثرگذار بر حال و هوای این روزهای بازار سرمایه پرداختند.

فردای اقتصاد: سبحان اسکینی، کارشناس بازار سرمایه معتقد است وضعیت فعلی بازار سرمایه در بلند مدت طبعا کارایی تخصیصی بازار را زیر سوال خواهد برد.

وی در برنامه بورسان دوشنبه عنوان کرد: با توجه به روند فعلی، عمده پول‌ها جذب شرکت‌هایی خواهد شد که در آن‌ها سود محلی از اعراب ندارد، بلکه بازیگر خوب دارد. نظام عرضه و تقاضای آن برای سرمایه‌گذاران از قابلیت کنترل برخوردار است.

به گفته اسکینی، اکنون خیلی از نمادهای بازار پایه بعضا مثبت و با صف خرید همراه‌اند. اگر روند فعلی را دولت اصلاح نکند و متعاقبا مدیریت بازار، دولت را در عواید بازار سرمایه سهیم نکند کارایی تخصیصی زیر سوال می‌رود.

این کارشناس بازار سرمایه خاطرنشان کرد: در چنین حالتی برای مدتی سرمایه‌گذاران خارج از بازار خواهند بود و زمانی که در بازه منفی، بازار به تعادل رسید در ادامه شرکت‌هایی که عرضه و تقاضای محدودی دارند، ساختار سود و زیان هم در آن‌ها مسئله‌ای نیست مامن جذب پول خواهد شد.

اسکینی با ارزیابی وضعیت نماگر اصلی بورس تهران بیان کرد: اکنون از نقطه اوج شاخص‌کل؛ P/E forward با کاهش تقریبا ۲ واحدی همراه شده  و P/E تریلینگ نیز حدود ۳ واحد افت را تجربه کرده است.

مجتبی دیبا کارشناس بازار سرمایه در ادامه تصریح کرد: عارضه‌ها و مشکلات ساختاری به حدی حاد بوده که بعضا سرمایه‌گذاران را از فعالیت در این بازار پشیمان کرده است.

وی تاکید کرد: نرخ ارز  هر چند مبنای محاسباتی دقیقی ندارد اما روی کامادیتی‌ها و ارزش دارایی‌هایی که شرکت‌ها دارند طبعا اثرات مستقیمی دارد.

این تحلیلگر بازار سرمایه معتقد است حقوقی‌ها و حقیقی‌ها فعالان بازار سهام هستند. بخش حقوقی بازار منویات مقام بالاتر (دولت) را به شکل نوسان‌گیری، سرکوب بازار و سلب اعتماد از بازار پیاده‌سازی می‌کند.

برچسب‌ها

تبادل نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات کاربران

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 1
  • نظرات غیرقابل انتشار: 2
  • علی IR ۱۷:۲۳ - ۱۴۰۲/۰۴/۲۶
    از آنجائیکه سود تخصیصی تمام سود نیست و چند ماهی بعد از تاریخ تشکیل مجمع پرداخت میشود ودر گذر زمان مجددا ارزش پول ملی از بین میرود لذا پی به ایP/Eواقعی به مراتب بیشتر از عدد گزارشات حسابداری هست بنابراین شرکت در بازی بورس حتی برای سهام با بازدهی بیش از ۱۵۰ درصد، به صرفه نیست
  • IR ۱۹:۲۳ - ۱۴۰۲/۰۴/۲۶
    راننده اتوبوسی در شب رانندگی میکرد یکی از مسافرین به همه مسافرا نگاه کردخوابیده بکدند داد زد برای کی رانندگی میکنی همه اینا خوابن .آره مسولین ما همه از بالا وپائین در بورس همه چیز را میدانند ولی چشماشون را بستن وخوابند وخودرابخواب میزنن وراننده بورس هم داره چرت میزنه وانقریب چشماشو میبنده وبورس...مر

پربیننده‌ترین‌ها

پربیننده‌ترین‌ها از دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار