۲۸ تیر ۱۴۰۲ - ۱۸:۵۴
دو نیمه متفاوت بورس پایان هفته

شاخص‌های بورسی که امروز شروعی پرقدرت داشتند با انتشار خبر موافقت نکردن اعضای کمیسیون اقتصادی دولت با پیشنهاد اصلاح نرخ خوراک پتروشیمی‌ها تغییر مسیر دادند.

فردای اقتصاد: بازار سهام در ادامه معاملات سبز روز سه‌شنبه، امروز نیز کار خود را با رشد شاخص‌ها آغاز کرده بود؛ به طوری که در همان دقایق نخست شاخص کل مجددا به ابرکانال دو میلیون واحد بازگشت و پس از پایان نیمه نخست دادوستدهای روزانه، این نماگر با رشدی ۱.۴ درصدی به محدوده دو میلیون و ۲۷ هزار واحد رسید. حقیقی‌ها نیز خالص خرید ۳۰۴ میلیارد تومانی را رقم زده بودند اما این روند ادامه پیدا نکرد و همزمان با عقب‌نشینی شاخص‌ها، سهامداران خرد نیز راهی زمین فروش شدند.

ماجرا چه بود؟

 روز گذشته در ساعت معاملاتی بازار، خبر رسید وزارت اقتصاد پیشنهادی تحت عنوان اصلاح آیین‌نامه مربوط به تعیین نرخ خوراک را به هیات دولت ارائه کرده که در کمیسیون اقتصادی دولت مطرح است و بعد از نهایی شدن به صحن هیات دولت می‌رود. پس از آن خاندوزی، وزیر اقتصاد اعلام کرد: در جلسه اضطراری که فردا (امروز چهارشنبه) برگزار می‌شود در خصوص نرخ خوراک پتروشیمی ها تصمیم گیری می‌شود در نظر داریم که فرمولی مشخص شود تا به پیش‌بینی‌پذیر شدن متغیرهای اقتصادی کمک کند. وی تاکید کرد: با تعیین یک عدد ثابت برای مدت طولانی برای قیمت خوراک موافق نیستیم. باید برای نرخ خوراک فرمولی تعیین شود که متناسب با بازارهای جهانی و داخلی و متغیرهای دیگر تغییر کند. پیشنهاد دادیم فرمول نرخ خوراک حداقل ۳ یا ۵ ساله ثابت باشد.

ساعت ۱۱ امروز اما بهادری جهرمی، سخنگوی دولت در جمع خبرنگاران از مخالفت کمیسیون اقتصادی دولت با اصلاح نرخ خوراک پتروشیمی‌ها خبر داد و عنوان کرد: نرخ خوراک پتروشیمی‌ها طبق بودجه ۱۴۰۱ و ۱۴۰۲ مشخص شده بود و بر اساس قانون هدفمندی یارانه‌ها، نرخ منابع انرژی و مصارف آن مشخص است. نظرات دستگاه‌های مربوطه اخذ و آیین‌نامه‌ای به تصویب رسید و دولت قصد تغییر در آن ندارد. وزارت اقتصاد برای برنامه هفتم پیشنهاد کرده بود تا برای آینده نرخ خوراک پتروشیمی‌ها بر اساس یک فرمول محاسبه شود که این پیشنهاد مورد موافقت اعضای کمیسیون اقتصادی دولت قرار نگرفت و از دستور کار خارج شد. از این رو نرخ گاز همان ۷هزار تومان باقی ماند.

همین خبر کافی بود تا نه تنها شاخص‌های بورسی از سقف روزانه خود فاصله بگیرند بلکه حقیقی‌ها نیز با حرکت به سمت فروش سهام، خالص خرید ۳۰۴ میلیارد تومانی ساعت ۱۱ را به خالص فروش ۷۰ میلیارد تومانی تبدیل کنند. از این رو معاملات روز چهارشنبه با افت ۰.۸ درصدی شاخص کل پایان یافت و این نماگر به محدوده دو میلیون و ۱۶ هزار واحد رسید.

اوراق جدید تبعی روی کدام نمادها منتشر خواهد شد؟

امروز خبر دیگری نیز به بازار سرمایه مخابره شد. صندوق سرمایه‌گذاری مشترک توسعه بازار سرمایه در اطلاعیه‌ای اعلام کرد در نظر دارد اوراق اختیار فروش تبعی روی سهام شرکت‌های پتروشیمی پارس (پارس)، سرمایه‌گذاری تأمین اجتماعی (شستا)، بانک ملت (وبملت)، ارتباطات سیار ایران (همراه)، مخابرات ایران (اخابر)، بانک تجارت (وتجارت)، بانک صادرات ایران (وبصادر) و گروه بهمن (خبهمن) با هدف تأمین مالی منتشر کند. عرضه این اوراق از روز شنبه ۳۱ تیرماه آغاز می‌شود.

دو نیمه متفاوت بورس پایان هفته
جزئیات انتشار اوراق تبعی صندوق سرمایه‌گذاری مشترک توسعه بازار سرمایه

برچسب‌ها

تبادل نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات کاربران

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • حامد IR ۲۳:۰۹ - ۱۴۰۲/۰۴/۲۸
    احتمالا با تغییر ارز تخصیص یا تغییر نرخ تسعیر ارز حاصل از فروش پتروشیمی ها مسئله حل خواهد شد ، راهی غیر از این نیست ، با زیانده شدن پتروشیمی هم دولت و هم صندوق های بازنشستگی دچار زیان خواهند شد.
  • مجید IR ۰۶:۱۰ - ۱۴۰۲/۰۴/۲۹
    بیاداوریدزمان رای اعتمادراکه میگفتندخاندوزی مخالف فلسفه بورس بازارسرمایه ست دانشگاه امام صادقی هاهمه پیروهمین دیدگاه هستندمجلس هم حرکت عملی ازخودنشان نمیدهداین نیجه شعارمامیتوانیم مردم رابدبخت کنیم ومجلس انقلابی ست

پربیننده‌ترین‌ها

پربیننده‌ترین‌ها از دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار