۳۰ تیر ۱۴۰۲ - ۱۷:۰۶
رفت و برگشت بورس دو میلیون واحدی

معاملات هفتگی بورس تهران با افت ۲.۷ درصدی شاخص کل و خروج ۱۳۸۸ میلیارد تومانی سهامداران حقیقی پایان یافت.

فردای اقتصاد: نماگر اصلی بورس در حالی که میانه هفته گذشته مرز روانی دو میلیون واحدی را واگذار کرده بود، در دو روز پایانی هفته مجددا افزایشی شد اما با وجود بازگشت به ابرکانال دو میلیون واحدی اما نتوانست بازدهی مثبتی در آخرین هفته کامل تیرماه به ثبت برساند. به این ترتیب در جریان خرید و فروش سهام در هفته منتهی به ۲۸ تیرماه سال جاری با ۲.۷ درصد کاهش به سطح ۲ میلیون و ۱۶هزار واحدی عقب نشست. شاخص هم‌وزن بورس نیز در هفته مورد بررسی با افت ۱.۷ درصدی مواجه شد. 

سهامداران حقیقی نیز در هفته‌ای که گذشت به فروش ادامه دادند و در مجموع ۵ روز کاری هفته، خالص فروش ۱۳۸۸ میلیارد تومانی را رقم زدند. این در حالی بود که صندوق‌های بادرآمد ثابت هفته را با ورود پول ۶۷۹ میلیارد تومانی حقیقی‌ها به پایان رساندند. و اما دیگر متغیر مورد بررسی فعالان بورسی یعنی ارزش معاملات خرد در آخرین هفته کامل تیرماه میانگین روزانه ۶۳۱۸ میلیارد تومانی را به ثبت رساند که از کاهش هفتگی ۱۲ درصدی حکایت می‌کرد. 

رفت و برگشت بورس دو میلیون واحدی
عملکرد بازیگران بورسی در هفته پایانی تیر

دلیل رخوت معاملات بورس تهران در هفته گذشته چه بود؟ چه شرایطی در پیش است؟ شاخص‌ها در هفته پیش رو چه روندی را طی خواهند کرد؟ کارشناسان بازار سرمایه در گفت‌وگو با «فردای اقتصاد» به این سوالات پاسخ می‌دهند. 

اثر مجامع و انتشار گزارش‌های فصلی

امین شجاعی، کارشناس بازار سرمایه در گفت‌وگو با «فردای اقتصاد» به ارزیابی وضعیت بازار سرمایه و پیش‌بینی معاملات هفته آینده پرداخت و عنوان کرد: در هفته‌های گذشته اخبار گوناگونی با موضوعات مختلف بر شدت عرضه‌ها در بازار سرمایه منتشر شد. از انتشار صورتهای مالی ۱۲ ماه خودروسازان گرفته تا حواشی مربوط به افزایش نرخ خوراک پتروشیمی‌ها و سوخت گاز صنایع در کنار کاهش قیمت دلار و همچنین کاهش جهانی قیمت کامودیتی‌ها

وی خاطرنشان کرد: اما اگر افزایش نرخ خوراک پتروشیمی‌ها را به عنوان مهمترین عامل این تحرک‌ها در نظر بگیریم باید گفت این افزایش نرخ در حال حاضر باعث کاهش سودآوری و حتی بعضا زیان‌ده بودن این بسیاری از پتروشیمی‌ها می‌شود و طبیعتا با این شرایط سرمایه‌گذاران خرد و کلان ترجیج می‌دهند دارایی خود را به صنایع سودده انتقال دهند و این خروج سرمایه از صنایع پتروشیمی و پالایشی که تاثیر بزرگی در کلیت بازار دارند، باعث تسری فضای منفی به کل بازار و افت قیمت سهام شد.

شجاعی با اشاره به اثرگذاری این رویداد در روند حرکتی بازارهای موازی نیز تاکید کرد: این موضوع ممکن است باعث کاهش عرضه و برهم خوردن نظام عرضه و تقاضای ارزی در سامانه مبادلات ارزی و در نتیجه افزایش نرخ‌ها شود. به نظر می‌رسد افزایش احتمالی نرخ ارز تاثیر افزایشی در نرخ فروش محصولات پتروشیمی در بورس کالا را در پی خواهد داشت و متعاقبا باید گفت انتظار می‌رود در سه ماهه سوم سال ۱۴۰۲ شاهد کاهش ریسک افزایش نرخ خوراک در پتروشیمی‌ها باشیم. به عبارتی به نظر می‌رسد افزایش نرخ خوراک پتروشیمی‌ها در سایه افزایش نرخ دلار و نرخ تورم کمرنگ و حتی بی‌تاثیر شود.

به گفته این تحلیلگر بازار سرمایه، از طرفی گزارش‌های سه ماهه گروه پالایشی می‌تواند مورد تجربه و تحلیل فعالان بازار در هفته پیش رو قرار گیرد. گزارش‌هایی که احتمالا به دلیل اورهال و کاهش تولید فصلی این صنایع شرایط مطلوبی نخواهند داشت.

شجاعی درباره چشم‌انداز معاملات در هفته آتی نیز عنوان کرد: با توجه به برگزاری مجامع و بسته بودن بیش از ۱۵ درصد نمادهای تاثیرگذار در بازار، در هفته پیش رو نباید انتظار روند مثبت یا منفی قدرتمند برای شاخص کل را داشته باشیم. به احتمال بسیار زیاد شاخص کل در این هفته تحت تاثیر مجامع و انتشار گزارش‌های فصلی شرکت‌ها روندی پرنوسان با رویکرد منفی خواهد داشت. این شرایط در تحلیل تکنیکال تحت عنوان تثبیت عدد شاخص کل و در تحلیل فاندامنتال انتظار برای تعیین تکلیف شرکت‌ها در مجامع و انتشار صورت‌های مالی است.

چرا بازار سهام کم جان است؟

مریم رستمی تحلیلگر بازار سرمایه نیز در گفت‌وگو با «فردای اقتصاد» گفت: کسری بودجه دولت به قدری زیاد است که مسولان اقتصادی به قیمت از بین بردن انگیزه سرمایه‌گذاری در بسیاری از حوزه‌ها و زیر پا گذاشتن حقوق و منافع سهامداران، دست به اتخاذ تصمیمات اشتباه یکی پس از دیگری می‌زنند، با این رویکرد که بتوانند بخشی از کسری بودجه فعلی را جبران کنند.

وی افزود: برآیند این تصمیمات نادرست در بازار هفته گذشته نمود پیدا کرد و معاملات بورس از ابتدای هفته، منفی آغاز شد و هر چند در روزهای پایانی، مثبت‌های بازار، جانی دوباره به سهامداران بخشید اما دیری نپایید خبر افزایش نرخ خوراک پتروشیمی‌ها به هفت هزار تومان، فعالان این حوزه را به طور مجدد با چالش مواجه کرد.

به باور رستمی، بازار سرمایه جولانگاه تصمیمات غیرکارشناسی سیاستگذاران شده است و تغییرات بی‌حساب‌ و کتاب دیگری همچون افزایش نرخ گاز، افزایش ۴ برابری نرخ عوارض صادراتی محصولات خام و نیمه‌خام معدنی و فولادی از نیم درصد به ۲ درصد، تغییـر مکـرر قوانیـن مربوط بـه فروش یـا عـدم فـروش خـودرو در بـورس کالا، تغییـر قوانیـن مربـوط بـه تسـعیر ارز و ... نیز در کرختی بازار بی‌تأثیر نبوده است. همه متغیرها نمایانگر جذابیت بازار سرمایه و پررنگ بودن فرصت خرید برای سهامداران هستند. به‌شرط آنکه دولت به بی‌اعتمادی مردم دامن نزند. بزرگ‌ترین ریسک بازار سرمایه در حال حاضر ریسک تصمیمات خلق‌الساعه دولت است. سهامداران حرفه‌ای واقفند که در حال حاضر بهای بسیاری از سهم‌ها از سال ۹۹ نیز کمتر است و در این بازه زمانی بهای دلار و تورم افزایش چشم‌گیری داشته است.

رستمی با پیش‌بینی روند معاملات در هفته آینده گفت: در هفته‌ پیش رو (با توجه به عدم کاهش نرخ خوراک پتروشیمی‌ها) بازار سرمایه نمی‌توان شروع پرقدرتی را انتظار داشت و انتظار می‌رود هیجانات صف‌های فروش روز چهارشنبه با توجه به زمان کم باقیمانده برای خروج، به معاملات شنبه منتقل شود. اما آن طور که به نظر می‌رسد روزهای یکشنبه و دوشنبه‌ بازار تعادلی‌تر خواهد بود و تأثیر خبر نرخ خوراک پتروشیمی‌ها کمرنگ‌تر خواهد شد. به‌ویژه آنکه در هفته آینده به مروز گزارش‌های عملکرد سه‌ماهه ابتدایی بهار ۱۴۰۲ و گزارش‌های ماهانه شرکت‌ها نیز منتشر می‌شود.

برچسب‌ها

تبادل نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات کاربران

  • نظرات منتشر شده: 3
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 3
  • IR ۲۰:۵۵ - ۱۴۰۲/۰۴/۳۰
    پنبه برروی آتش بافتن.......
  • IR ۲۲:۱۱ - ۱۴۰۲/۰۴/۳۰
    متانولیها که تعطیل شدند اوره ایها هم به صف تعطیلی میپیوندند اینهمه کارگر بیکار میشن واینهمه شرکت ورشکسته فقط به خاطر تفکر دشمن گونه دانشمندان اقتصادی دولت رئیسی ودر سایه سکوت بزرگان مملکت وجانبداری به هر قیمتی از این دولت دیگه میشه گفت بورس منحل بشه بهتره مردم کمتر بیچاره میشن
  • جان کلوود IR ۱۴:۱۸ - ۱۴۰۲/۰۴/۳۱
    من به عنوان یک ایرانی به حال خودم تاسف میخورم که در کشوری زندگی میکنم که دولت همیشه وفتی که بی پول است دستش رو تو جیب مردم می‌کند و کسری بودجه اش را می‌خواهد از بورس تامین کند آخه تا کی ....تو این دولت انقلابی واقعا یک مرد یک مرد واقعی پیدا نمیشه که مثل دفاع مقدس جلوی این رانت و دزدی از بورس را بگیر

پربیننده‌ترین‌ها

پربیننده‌ترین‌ها از دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار