۱ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۵:۱۲
جایگاه سازمان بورس در پازل سیاستگذاری

حمید مرتضی کوشکی، مدیر سرمایه‌گذاری گروه مالی مهرگان معتقد است: سازمان بورس به عنوان یک مجری صرفا در حال اجرای سیاست‌های کلان است، این نهاد تصمیمی را اتخاذ نمی‌کند که خلاف سیاست‌های کلان باشد.

فردای اقتصاد: مدیر سرمایه‌گذاری گروه مالی مهرگان در خصوص طرح موضوعاتی پیرامون ضرورت تغییر ریاست سازمان بورس با توجه به شرایط کنونی گفت: باید به این نکته توجه داشت؛ آیا ریاست سازمان بورس با انتخاب کارشناسان بازار سرمایه و با در نظر گرفتن معیار آن‌ها صورت می‌گیرد؟ خیر. اگر رئیس جدید جایگزین رئیس کنونی شود چه اتفاقی خواهد افتاد؟ هیچ اتفاقی. به این دلیل که ساختار و نهاد بالادستی است که جریان اصلی را در اختیار دارد.

حمید مرتضی کوشکی در برنامه روز یک‌شنبه بورسان عنوان کرد: به دلیل این که انتظاری وجود ندارد؛ مبنی بر این که سازمان بورس کاملا به طور مستقل عمل کند یا حتی اگر به طور مستقل هم عمل کند و اقدام این نهاد ترتیب اثر داده شود در ادامه تغیر ریاست‌ها می‌تواند در حد ایجاد ابزار یا شفافیت اطلاعاتی به بازار کمک کند.  

وی افزود: این طور نیست که گمان رود یک ساختاری ایجاد می‌شود که از سهامدار حمایت کند.  سازمان بورس به عنوان یک مجری صرفا در حال اجرای سیاست‌های کلان است. طبعا این نهاد تصمیمی را اتخاذ نمی‌کند که خلاف سیاست‌های کلان باشد.

این کارشناس بازار سرمایه معتقد است، سازمان بورس می‌تواند با برگزاری جلسات کارشناسی، سیاست‌گذاران را متقاعد کند که جبران کسری ها از بورس نباشد. در واقع اژدهای ۷ سری تحت عنوان تبصره ۱۴ در بودجه وجود دارد که وضعیت را در سال‌های آینده به مراتب سخت‌تر خواهد کرد.

به گفته وی با توجه به این که سرمایه‌گذاران یک درجه‌ای از ریسک‌پذیری را دارند و با در نظر گرفتن عقلانیت در بحث سرمایه‌گذاری (تشکیل پرتفوی) تمام گروه‌های دارایی نظیر مسکن، خودرو، سکه، سهام و صندوق درآمد ثابت در امر سرمایه‌گذاری مورد توجه قرار می‌گیرد. وزن کلاس‌های دارایی در سبد سهام به طور مستقیم تحت تاثیر رکود، رونق و میزان ریسک‌پذیری افراد قرار می‌گیرد. این تحلیلگر بازار سرمایه برای سکه بهار آزادی و دلار موقعیت خرید و برای صندوق درآمد ثابت در شرایط فعلی کم‌ترین وزن را در نظر گرفت.

در برنامه امروز بورسان؛ حمید مرتضی کوشکی مدیر سرمایه‌گذاری گروه مالی مهرگان وضعیت فعلی و چشم‌انداز آتی بازار سرمایه را تشریح کرد. حسین شیبانی کارشناس بازارهای مالی بین‌الملل هم در ادامه به بررسی وضعیت بازارهای جهانی پرداخت.

برچسب‌ها

تبادل نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

پربیننده‌ترین‌ها

پربیننده‌ترین‌ها از دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار