۱ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۸:۵۷
چرا خوراک ۷هزار تومانی پتروشیمی‌ها نگران‌کننده است؟

نرخ خوراک واحدهای گازی پتروشیمی‌ها نهایی شد و دولت فرمول خوراک را حذف کرد. با این اقدام غالب نمادهای بازار سرمایه منفی شدند. چراکه این اقدام تنها به زیان پتروشیمی‌ها نیست و نگرانی برای کل اقتصاد کشور را به دنبال دارد.

حرف آخر را باز هم دولت زد، نرخ خوراک پتروشیمی‌ها ۷هزار تومان تعیین شد. دولت حتی یک گام به جلو هم برداشت و «فرمول خوراک» را به طور کامل برچید. یعنی از این پس همین آش و همین کاسه است، قیمت را دولت تعیین می‌کند، اینکه چگونه و چطور هم کسی نمی‌داند. 

برخی کارشناسان اقتصادی بر این باورند که این اقدام زنگ هشدار را در اقتصاد ایران روشن کرده و ابعاد این واقعه گسترده‌تر از زیان واحدهای گازی پتروشیمی یا حتی قرمزپوش شدن بازار سرمایه و افت شاخص کل بورس است. 

موضوع چیست؟ 

برای توضیح مسئله باید به دلایل و استدلالات مدافعان و مخالفان خوراک ۷ هزار تومانی بپردازیم. 

مخالفان خوراک ۷ هزار تومانی می‌گویند با این اقدام، متانولی‌ها که یکی از منابع تامین ارز کشور هستند زیانده خواهند شد و این ریسک افزایش نرخ دلار را به دنبال دارد.

با این حال طرفداران خوراک ۷ هزارتومانی می‌گویند متانولی‌ها آنطور که مدعی هستند ارزآور نیستند، خوراک برای آنها همچنان ارزانتر از قیمت گاز در بازارهای جهانی است. به طوریکه بجای دادن خوراک اگر گاز را صادر کنیم حدود یک میلیارد دلار بیشتر و اگر آن را به برق و برق را صادر کنیم تا ۲ میلیارد دلار، ارز بیشتری وارد کشور می‌شود. 

برچسب‌ها

تبادل نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

پربیننده‌ترین‌ها

پربیننده‌ترین‌ها از دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار