۳ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۲۰
بازتاب تصمیمات اخیر در اعتماد مدیران بورسی/ پیش‌بینی ۵۱ مدیر دارایی از بورس ۱۴۰۲

نتایج دور جدید نظرسنجی «شاخص اطمینان» نشان می‌دهد با وجود ارزندگی بالا و همین طور احتمال نسبتا پایین ریزش سنگین اما اعتماد به بورس کاهش یافته است.

فردای اقتصاد: نتایج جدیدترین دور از نظرسـنجی «شـاخص اطمینان» با مشارکت ۵۱ مدیر دارایی با متوسط سهام تحت مدیریت ۲.۸ هزار میلیارد تومان نشان می‌دهد با وجود ارزندگی بالا و همین طور احتمال نسبتا پایین ریزش سنگین اما اعتماد به بورس کاهش یافته است. جایی که شاهد کاهش اطمینان بورسی‌ها برای زمین زدن تورم و همینطور کم شدن فرصت خرید هستیم. جایی که شاخص اطمینان فردای اقتصاد به عنوان مهم‌ترین شاخص این نظرسنجی در تیرماه با کاهش نسبت به اردیبهشت‌ماه به عدد  ۵۴.۹ رسید و شاخص فرصت خرید بدون تغییر عدد ۵۰ را نشان داد. در مقابل شاخص ارزندگی در تیرماه افزایشی بود و به عدد حدود ۹۶ رسید؛ یعنی بیشتر مدیران دارایی معتقدند قیمت‌ها در بازار سهام خیلی پایین یا نزدیک به ارزش ذاتی هستند. 

در این رابطه: تحلیل اول/ پیش‌بینی ۵۱ مدیر بورسی از آینده سهام

پرتفوی مدیران در نظرسنجی «فردای اقتصاد»

از ۵۱ مدیر دارایی که در این نظرسنجی شرکت کردند، همگی میزان سرمایه موجود در پرتفوی خود را اظهار کرده‌اند. به طور متوسط این افراد برای ۲۷۶۵ میلیارد تومان پرتفوی سهامی و ۱۳۴۰ میلیارد تومان پرتفوی اوراق درآمد ثابت تصمیم‌گیری می‌کنند. طبق اظهار شخصی، این افراد در طول یک سال به طور متوسط ۱۴۱ درصد گردش دارایی دارند.

بازتاب تصمیمات اخیر در اعتماد مدیران بورسی/ پیش‌بینی ۵۱ مدیر دارایی از بورس ۱۴۰۲
پرتفوی مدیران در نظرسنجی شاخص اطمینان «فردای اقتصاد» - تیر ۱۴۰۲

بازدهی بورس ۱۴۰۲؛ بیشتر از تورم یا کمتر؟

در نظرسنجی تیرماه «فردای اقتصاد»، شاخص اطمینان مجددا کاهشی شد که با توجه به اتفاقات اخیر رخ داده در بورس تهران همچون نامه معروف افزایش نرخ خوراک پتروشیمی‌ها و گاز صنایع طبیعی به نظر می‌رسد. با این حال قرار گرفتن عدد شاخص اطمینان روی عدد ۵۴.۹ نشان می‌دهد بیش از نیمی از مدیران دارایی همچنان معتقدند بورس در یک سال آینده از تورم پیشی خواهد گرفت. به این ترتیب زمانی که از ۵۱ شرکت‌کننده در این نظرسنجی پرسیده شد که میزان بازدهی بورس در یک سال آینده نسبت به تورم چگونه خواهد بود، ۲۸ نفر (۵۴.۹ درصد) اعلام کردند که سهام بازدهی بیشتر از تورم خواهد داشت و ۲۳ نفر (۴۵.۱ درصد) معتقد بودند که بازدهی بورس کمتر از تورم خواهد بود. از این رو «شاخص اطمینان» (Confidence Index) برای تیرماه به ۵۴.۹ رسید که نسبت به رقم این شاخص در دوره قبلی نظرسنجی کاهش داشته است. شاخص اطمینان در تیر۱۴۰۱ روی رقم ۵۹.۵ قرار گرفته بود.

بازتاب تصمیمات اخیر در اعتماد مدیران بورسی/ پیش‌بینی ۵۱ مدیر دارایی از بورس ۱۴۰۲
شاخص اطمینان فردای اقتصاد - تیر ۱۴۰۲

بازدهی منصفانه بورس ۱۴۰۲

همچنین در سوال دیگری مدیران دارایی اعلام کردند که به طور متوسط انتظار کسب بازدهی حدود ۴۷ درصدی از بورس طی یک سال آینده دارند که نسبت به دوره قبلی نظرسنجی، حدود ۵  واحد درصد کاهش داشته است. بر این اساس مدیران دارایی به طور متوسط انتظار دارند شاخص کل بورس در یکسال آینده به محدوده ۲ میلیون و ۹۴۰ هزار واحدی صعود کند. در اردیبهشت‌ماه انتظار برای بازدهی یک ساله بورس عدد ۵۲ درصد را نشان می‌داد. شرکت‌کنندگان در این نظرسنجی همچنین به طور متوسط بر این باورند که شاخص‌ کل بورس تهران بر اساس معیارهای بنیادی اکنون باید روی رقم حدود دو میلیون و ۵۵۰ هزار واحد یعنی حدود ۲۸ درصد بالاتر از سطوح فعلی می‌ایستاد. در نظرسنجی شاخص اطمینان اردیبهشت‌ماه، رقم منصفانه برای شاخص کل بورس دو میلیون و ۹۵۶ هزار واحد برآورد می‌شد.

بازتاب تصمیمات اخیر در اعتماد مدیران بورسی/ پیش‌بینی ۵۱ مدیر دارایی از بورس ۱۴۰۲
بازده مورد انتظار مدیران دارایی از بورس در یکسال آینده - تیر ۱۴۰۲

نظر بزرگان بورسی در خصوص ارزندگی سهام

شـاخص ارزندگـی در نظرسنجی تیرماه افزایشی شد و عدد ۹۵.۹ را نشان داد. عددی که نشان می‌دهد همچنان اکثر مدیران دارایی شرکت‌کننده در این نظرسنجی بر این باورند که قیمت سـهام نزدیک یا کمتر از ارزش ذاتی خود است. در این میان ۱۸ نفر قیمت سهام را خیلی پایین‌تر از ارزش ذاتی خود می‌دانند و ۲۹ نفر آن را نزدیک به ارزش ذاتی برآورد می‌کنند. در نظرسنجی اردیبهشت‌ماه، ۸ مدیر دارایی قیمت سهام را خیلی پایین‌تر و ۲۹ نفر نزدیک به ارزش ذاتی می‌دانستند که به موجب آن شاخص ارزندگی (Valuation Index) نیز روی عدد ۹۰.۲ قرار گرفته بود.

بازتاب تصمیمات اخیر در اعتماد مدیران بورسی/ پیش‌بینی ۵۱ مدیر دارایی از بورس ۱۴۰۲
شاخص ارزندگی فردای اقتصاد - تیر ۱۴۰۲

زمان خرید از نظر مدیران دارایی

از شرکت‌کنندگان همچنین پرسیده شد که در صورت افت ۳ درصدی شاخص کل در معاملات امروز، فردا شاخص چه تغییری خواهد کرد؟ ۱۹ نفر از ۵۱ مدیر دارایی گفتند که بازار صعود خواهد کرد، ۱۲ نفر معتقد بودند همانجا می‌ماند و ۷ نفر هم بر این اعتقادند که بازار مجددا ریزش خواهد کرد. در این میان ۱۳ نفر هم نظری نداشتند. این نشان می‌دهد ۵۰ درصد مدیران دارایی ریزش سنگین قیمت‌ها در بورس در یک روز را موقتی می‌دانند و آن را فرصتی برای خرید سهام می‌دانند. از این متغیر با عنوان «شاخص فرصت خرید» (Buy-On-Dips) یاد می‌شود. هرچه این شاخص نزدیک به ۱۰۰ باشد، یعنی سرمایه‌گذاران در حالت آماده‌باش کامل برای خرید در ریزش‌ها هستند. در اردیبهشت‌ماه نیز ۵۰ درصد از شرکت‌کنندگان، ریزش سنگین قیمت‌ها در بورس را موقتی می‌دانستند.

بازتاب تصمیمات اخیر در اعتماد مدیران بورسی/ پیش‌بینی ۵۱ مدیر دارایی از بورس ۱۴۰۲
شاخص فرصت خرید فردای اقتصاد - تیر ۱۴۰۲

احتمال سقوط آزاد بورس اندکی افزایش یافت

در بخشی از این نظرسنجی از مدیران پرسیده شده چه میزان احتمال سقوط آزاد شاخص بورس همانند اتفاقی که در دی ۹۲ یا مرداد ۹۹ رخ داد را می‌دهند. در تیرماه شـاخص احتمـال سـقوط آزاد بـه رقـم ۱۹.۶ دسـت یافـت. بر این اساس طبق استاندارد نظرسنجی شیلر در دانشگاه ییل، در حال حاضر تنها ۱۰ مدیر دارایی از ۵۱ شرکت‌کننده در این نظرسنجی احتمـال ریـزش سنگین در ۶ ماه آینده را بیش از ۱۰ درصد می‌دانند. البته هیچ یک این احتمال را بیش از ۳۰ درصد ارزیابی نکردند؛ در اردیبهشت‌ماه ۶ مدیر دارایی احتمال چنین سقوطی را مطرح کرده بودند. بنابراین، «شاخص احتمال سقوط آزاد» (Crash Index) با افت ۵ واحد درصدی نسبت به نظرسنجی پیشین، عدد ۱۹.۶ را نشان می‌دهد. هرچه این عدد به صفر نزدیک‌تر باشد، یعنی شانس مواجهه بورس با یک ریزش چشم‌گیر پایین‌تر است و عدد ۱۰۰ بیان‌گر بالاترین شانس سقوط آزاد قیمت‌ها خواهد بود.

بازتاب تصمیمات اخیر در اعتماد مدیران بورسی/ پیش‌بینی ۵۱ مدیر دارایی از بورس ۱۴۰۲
شاخص احتمال سقوط آزاد فردای اقتصاد - تیر ۱۴۰۲

روش محاسبه شاخص‌ها

شاخص اطمینان (Confidence Index): برای محاسبه این شاخص، پیش‌بینی بازده یک‌ساله بورس با پیش‌بینی مدیران از تورم مقایسه می‌شود. این شاخص نسبت افرادی است که انتظار بازدهی بیش از تورم دارند به کل افراد مشارکت‌کننده. عدد ۱۰۰ به معنای آن است که همه مدیران دارایی انتظار سودآوری یک‌ساله بیش از تورم دارند و با «اطمینان» در بورس سرمایه‌گذاری می‌کنند.

شاخص ارزندگی (Valuation Index): مدیران دارایی قیمت روز سهام را خیلی بالاتر یا خیلی پایین‌تر یا نزدیک به ارزش ذاتی ارزیابی می‌کنند. این شاخص، نسبت مدیرانی است که قیمت روز سهام را خیلی پایین‌تر یا نزدیک به ارزش ذاتی پیش‌بینی کرده‌اند به کل مشارکت‌کنندگان.

شاخص فرصت خرید (Buy-On-Dips Index): از مدیران پرسیده شده اگر بورس فردا ۳ درصد بریزد، پس‌فردا چه وضعی خواهد داشت؟ (بالا می‌رود؛ پایین می‌آید؛ همان‌جا می‌ماند). این شاخص نسبت افرادی که انتظار دارند بعد از ریزش، قیمت‌ها بالا رود را به مجموع سه گزینه یادشده محاسبه می‌کند. طبعا افردای که انتظار رشد پس از ریزش ناگهانی دارند، اصلاح قیمتی را «فرصت خرید» برای خود می‌دانند و عدد شاخص بیانگر درصد این گروه از کل مشارکت‌کنندگان است.

شاخص احتمال سقوط آزاد (Crash Index): مدیران احتمال آنکه در ۶ ماه آینده ریزشی مشابه دی ۱۳۹۲ یا مرداد ۱۳۹۹ را برآورد کرده‌اند. این شاخص، نسبت مدیرانی است که احتمال این ریزش را بیش از ۱۰ درصد ارزیابی کرده‌اند به کل مشارکت‌کنندگان.

برچسب‌ها

تبادل نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات کاربران

  • نظرات منتشر شده: 5
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 2
  • ماکان IR ۱۲:۴۱ - ۱۴۰۲/۰۵/۰۳
    تا موقعی که حقوقی های خودرو و خساپا بازار رو به گروگان گرفتن بورس حرکت نمیکنه
  • حمید آقایی IR ۱۴:۰۹ - ۱۴۰۲/۰۵/۰۳
    سلام حالا این مدیران در کل نظرشون درباره سهام چیه چه نتیجه ای به دست آوردن برای مرداد ماه و شهریور؟
  • ghodrat IR ۰۱:۳۰ - ۱۴۰۲/۰۵/۰۴
    صرفنظر از اظهارات فوق آنچه که سرمایه‌گذاران خرد می بینند اعتمادسوزی ملت نسبت به بورس است که قابل جبران نیست.
  • حمید IR ۱۶:۴۰ - ۱۴۰۲/۰۵/۰۴
    تحلیل خوبی است. امروزه بورس در هر کشوری وضعیت اقتصاد آن کشور را تعیین می کند... دولت بهتر است از دخالت های نابجا در بورس پرهیز کند تا اعتماد سهامداران مجدداً جلب شود!
  • سلطانی IR ۰۶:۱۵ - ۱۴۰۲/۰۵/۰۵
    باعرض سلام ادب احترام کارشناسان عزیز در فروردین ماه نظرخواهی کردند که شاخص کل بورس دربهار ۱۴۰۲به عدد۳میلیون واحدمی‌رسد ولی نظر کارشناسان برعکس بیشبینی شد وحال هم نمی‌شود پیش‌بینی کرد باتشکر

پربیننده‌ترین‌ها

پربیننده‌ترین‌ها از دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار