۳ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۵:۲۵
مثبت و منفی تجدید ارزیابی الزامی در بورس

حسام حسینی، کارشناس بازار سرمایه در برنامه بورسان به تشریح اثرات الزامی شدن تجدید ارزیابی از دو منظر پرداخت.

فردای اقتصاد: این کارشناس بازار سرمایه در خصوص اثر تجدید ارزیابی دارایی‌ها در روند حرکت سهام عنوان کرد: در صورتی که افزایش سرمایه از محل تجدید ارزیابی دارایی‌ها صورت پذیرد طبعا این اقدام می‌تواند باعث جذابیت در بازار شود.

حسام حسینی در برنامه روز سه‌شنبه بورسان گفت: در نگرشی دیگر احتمالا ۶ تا ۷ درصد حاشیه سود شرکت‌ها کاهش پیدا خواهد کرد، به عبارتی دیگر احتمالا یک سوم سود شرکت‌ها از دست خواهد رفت.

وی افزود: حدود ۴ تا ۵ هزار همت در شرکت‌های بورسی و فرابورسی فروش داریم، احتمالا ارزش جایگزینی این میزان فروش حدود ۲ برابر رقم فوق خواهد بود حتی اگر با نرخ ۱۵ ساله هم مستهلک شود طبعا اثرگذاری ۴۰۰ تا ۵۰۰ همتی دارد.

حسینی خاطرنشان کرد: بدین ترتیب یک سوم سود ۱۲۰۰ همتی بدین ترتیب از بین می‌رود. بنابراین اثر چنین اقدامی در سود خالص شرکت‌ها منفی است. 

به گفته این تحلیلگر بازار سرمایه، کارخانه‌ای که سودده است در چنین شرایطی طبعا عیار سوددهی آن مشخص خواهد شد.

به اعتقاد بنده ۲ اتفاق مثبت و منفی در این زمینه داریم. نخست رقیق شدن قیمت سهام و واقعی شدن سودها به عنوان نکته مثبت و در مقابل آن کاهش سود شرکت‌ها و طبیعتا افت میزان تقسیم سود شرکت‌ها را به عنوان نکته منفی خواهیم داشت.

وی افزود: در صورتی که تجدید ارزیابی وارد سرمایه نشود، برآیند کلی چندان مثبت نیست.

در برنامه امروز بورسان؛ حسام حسینی کارشناس بازار سرمایه به تشریح وضعیت جاری و چشم‌انداز آتی بازار سهام پرداخت. فرهاد خان میرزایی مدیر تحلیل گروه مالی فیروزه هم در ادامه متغیرهای حائز اهمیت در بودجه ۱۴۰۲ را بررسی کرد.

برچسب‌ها

تبادل نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات کاربران

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • مختاری آغبلاغ IR ۰۷:۳۷ - ۱۴۰۲/۰۵/۰۷
    شیر مادر ونان پدر حلال کارشناس واقعی هم اقتصاد درس میدی و منصفانه واقعیت ها را بیان کردی

پربیننده‌ترین‌ها

پربیننده‌ترین‌ها از دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار