۶ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۲:۱۲
طناب‌کشی اعتماد و ارزندگی در بورس تهران

شاخص‌ کل بورس تهران در هفته نخست مردادماه ۰.۸ درصد کاهش ارتفاع داد تا نوسان این نماگر در مرز ۲ میلیون واحدی ادامه پیدا کند.

فردای اقتصاد: شاخص کل بورس اوراق بهادار تهران در معاملات هفته‌ای که سپری شد کاهش ۰.۸ درصدی نماگر اصلی را تجربه کرد و به رقم ۲ میلیون و ۵۲۵ واحد بازگشت. حالا ۱۰ روز کاری است که شاهد نوسان شاخص کل بورس در مرز ۲ میلیون واحدی هستیم. نوسانی که به نظر می‌رسد ناشی از کاهش اعتماد بورسی‌ها آن هم در سطوح ارزنده سهام است. این شرایط سبب شده تا با وجود کاهش تعداد فروشندگان اما خریدار چندانی نیز در بازار وجود نداشته باشد. در هفته‌ای که گذشت شاخص هم وزن در تالار شیشه‌ای نیز افت ۰.۲ درصدی را متحمل شد و در نهایت رقم ۷۱۱ هزار و ۲۴۳ واحد را به خود اختصاص داد. در هفته منتهی به ۴ مرداد ماه یک هزار و ۲۱۱ میلیارد تومان از سوی سرمایه‌گذاران خرد از جریان دادوستد سهام خارج شد اما صندوق‌های سرمایه‌گذاری با درآمد ثابت نیز بیش از یک هزار و ۹۸۲ میلیارد تومان پول از سوی سهامداران حقیقی جذب کردند. آن طور که به نظر می‌رسد در شرایطی که تعدد ریسک در بازار سهام افزایش پیدا کرده است و عمدتا معامله‌گران به دنبال راهی برای خروج از معاملات مستقیم در بورس تهران و فرابورس ایران هستند، صندوق‌های سرمایه‌گذاری گزینه مطلوبی برای کسب حداقل بازدهی در جو منفی حاکم در بازار سرمایه از سوی معامله‌گران در نظر گرفته می‌شوند. در این هفته معاملات کم رمقی را شاهد بودیم و میانگین روزانه ارزش معاملات سهام به زحمت به ۴۵۰۰ میلیارد تومان رسید.

طناب‌کشی اعتماد و ارزندگی در بورس تهران

سهامداران در تالار شیشه‌ای طی هفته‌ای که گذشت، چه شرایطی را تجربه کردند و چه در انتظار سهام در هفته پیش رو است؟ کارشناسان پاسخ می‌دهند.

خبر تجدید ارزیابی الزامی در کانون توجه بازار

سارا فلاح، کارشناس بازار سرمایه در گفت‌وگو با «فردای اقتصاد» به ارزیابی وضعیت فعلی بازار سهام و چشم‌انداز معاملات در هفته آتی پرداخت و عنوان کرد: با نگاهی اجمالی به معاملات هفته گذشته بازار سهام می‌توان نتیجه گرفت که عطش فروشندگان برای عرضه گرفته شده اما از آن طرف هنوز خریداران تازه نفس در بازار پیدا نمی‌شود. در هفته گذشته مانند هفته‌های پیش‌تر، اثری از حجم بالای معاملات نبود و این موضوع را می‌توان در دو پارامتر علت‌یابی کرد.

وی افزود: اول آنکه چندین نماد به دلیل برگزاری مجامع عادی یا فوق‌العاده متوقف بودند و دوم، تایید و تکذیب‌های پی در پی در مورد نرخ خوراک پتروشیمی‌هاست که باعث شد ترس در دل سهامدارن جای گیرد و علی‌رغم ارزنده بودن بسیاری از سهم‌ها اما معامله‌گران جرات خرید پیدا نکنند.

این تحلیلگر بازار سرمایه معتقد است، مهمترین خبری که این روزها سهامداران به آن توجه ویژه دارند، خبر تجدید ارزیابی شرکت‌هاست. در هفته گذشته رئیس سازمان بورس پیشنهاد اجباری شدن تجدید ارزیابی تمام طبقات دارایی را به مجلس ارائه کرد.

به گفته فلاح، خبر تجدید ارزیابی از چند جهت برای اهالی بازار مهم است. اول آنکه به واسطه به روز شدن قیمت‌ها سهامداران از ارزش تمام دارایی‌های شرکتی که در آن سهیم هستند یا خبر می‌شوند و این موضوع باعث می‌شود که رانت اطلاعاتی کم شده و بازار را به سمت کارا بودن پیش برد.

وی گفت: معمولا تجدید ارزیابی باعث می‌شود که قیمت دارایی‌هایی مانند ملک و زمین که در اثر تورم بالا اختلاف معنا دارای با قیمت دفتری خود پیدا کرده‌اند به روز شده و افزایش چشم‌گیر پیدا کند و همین نکته جذابیت بازار سهام را بیشتر کرده و معامله‌گران رغبت بیشتری برای ورود سرمایه جدید به بازار پیدا می‌کنند.

این کارشناس بازار سرمایه با بیان این که نکته‌ای است که نباید از آن غافل شد، افزود:  تجدید ارزیابی شامل دارایی‌های استهلاک‌پذیر مانند دستگاه‌ها و تجهیزات کارخانه‌ها هم می‌شود که هزینه استهلاک این دارایی‌ها به لحاظ ریالی بالا بوده و باعث کاهش سودآوری شرکت‌ها و به تبع آن کاهش قیمت سهام می‌شود.

از طرفی به روز کردن برخی دارایی‌ها مانند پروانه بهره‌برداری معدن با اشکالات مقرراتی و خلا قانونی مواجه هستند که در صورت رفع نشدن آن تجدید ارزیابی شرکت‌های این گروه‌ها را مختل خواهد کرد.

فلاح معتقد است، در کل تجدید ارزیابی باعث صحیح شدن نسبت‌های مختلف مالی که تحلیل‌گران در قیمت گذاری سهام به آن توجه دارند می‌شود و این امر می‌تواند از تشکیل حباب‌های قیمتی تا حدی جلوگیری کند.

وی با اشاره به دادوستدهای هفته پیش‌ رو نیز بیان کرد: پیش‌بینی می‌شود که در هفته آینده توجه بازار بیشتر به سمت نمادهایی باشد که احتمال افزایش سرمایه از محل تجدید ارزیابی در آنها بیشتر است. 

این تحلیلگر بازار سرمایه ابراز داشت: به لحاظ تکنیکالی شاخص کل در نقطه حمایت ماژور و مهمی قرار گفته و به نظر نمی‌رسد که این حمایت را از دست دهد مگر خبر مهم و اثرگذار منفی به بازار مخابره شود. بنابراین انتظار می‌رود که هفته آینده بازار متعادل مثبت باشد. حال بهتر است معامله‌گرانی که قصد سرمایه‌گذاری با دید میان مدت و بلند مدت دارند برای ورود یک پله خود را آماده کنند. دقت شود که ورود تمام سرمایه در این مقطع اصلا توصیه نمی‌شود.

وی خاطرنشان کرد:  سرمایه‌گذاران فقط درصدی از سرمایه خود را وارد بازار کنند که درصورت شکست حمایت شاخص کل بتوانند در کف‌های پایین‌تر خریدهای خود را تکمیل کرده و به این ترتیب ریسک سرمایه‌گذاری خود را پایین آورند. معامله‌گران در هنگام خرید سهم‌ها باید اصول مهم مدیریت سرمایه از جمله تعداد سهام در سبد، همبستگی سهام به یکدیگر، تنوع صنایع و ... را لحاظ کنند و اگر از دانش مالی و تجربه کافی برخوردار نیستند بهتر است که از روش‌های غیرمستقیم سرمایه‌گذاری مانند سبدگردان‌ها که مجوز قانونی دارند بهره ببرند.

محرک‌های بازار کدامند؟

مجتبی دیبا تحلیلگر بازار سرمایه هم در خصوص وضعیت بازار سهام در هفته‌ای که گذشت به «فردای اقتصاد» گفت: در هفته‌ گذشته شاخص کمتر از یک درصد افت کرد اما نکته‌ حائز اهمیت حجم پایین معاملات بود که روزانه کمتر از ۵ همت یا حول و حوش این عدد به ثبت می‌رسید. هفته آینده که هفته تعادلی بازار سهام در نظر گرفته می‌شود، با توجه به بازگشایی تعدادی از شرکت‌هایی که مجمع بودند امکان افزایش حجم معاملات بسیار زیاد خواهد بود.

به باور این کارشناس بازار سرمایه، این مهم می‌تواند نوید کف‌سازی را به بازار دهد. حال نگرشی مبتنی بر کاهش فشار فروشندگان در دو هفته گذشته نیز می‌تواند به عنوان نکته‌ای حائز اهمیت برای معامله‌گران در دادوستدهای پیش رو در نظر گرفته شود.

وی تاکید کرد: در چند وقت اخیر انتقادات متعددی در حوزه قیمت‌گذاری دستوری متوجه سیاست‌گذار شد. این مهم در واقع به عنوان سیگنالی به بازار سرمایه تلقی می‌شد مبتنی بر این که دولت در دوران رکود تورمی چشم به جیب شرکت‌های بورسی (بخوانید جیب سهامدار) دارد که این مهم در بخش گاز خوراک پتروشیمی‌ها در دو هفته گذشته اثرات مهمی داشت.

 دیبا گفت: در کش و قوس‌های دو هفته اخیر کمی از میزان اثرگذاری این سیاست در بازار کم شده و معامله‌گران بیشتر به دلایلی همچون منطق و تحلیل برای سرمایه‌گذاری در آینده مخصوصا در حوزه پتروپالایشی ها وزن می‌دهند.

وی با اشاره به ضرورت تجدید ارزیابی شرکت‌ها افزود: بازار سرمایه در هفته گذشته تحت تاثیر خبرهایی مبنی بر تجدید ارزیابی بخشی از شرکت‌های کوچک بود که اخبار مثبتی را برای آنها به همراه داشت، طبق تعریفی که از قبل برای بازار داشتیم این گونه شرکت‌ها بسیار می‌توانند برای بازار جذابیت ایجاد کنند و پول‌های سرگردان را به سمت این بخش از اقتصاد دوباره سرازیر کنند.

دیبا معتقد است با بالا رفتن ارزش معاملات، کلیت بازار هم می‌تواند از این فرصت استفاده خوبی برای صعود کند. در بخش تحلیلی بازار و در سمت و سوی استفاده از مبحث گزارش‌های سه ماهه شاهد آن هستیم که گزارش‌های مطلوبی در بازار منتشر شده است که می توان به عنوان محرک از آنها یاد کرد.

وی در پایان ابراز داشت: گروه خودرویی با شایعه تعدیل نرخ بر اساس صورت مالی در هفته گذشته با رشد همراه بوده، اکنون انتظار می‌رود در هفته آتی برگشتی را داشته باشد. گروه بانکی اما با شرایط بهتری با توجه به بهبود تراز عملیاتی رو به رو شد و در نهایت خبر نجات احتمالی بورس با عرضه اوراق "خودرو و شپنا" از شنبه می‌تواند به عنوان کاتالیزوری برای بهتر شدن اوضاع بازار از آن یاد کرد.

برچسب‌ها

تبادل نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات کاربران

  • نظرات منتشر شده: 4
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 1
  • رامین وطن پور IR ۱۲:۴۲ - ۱۴۰۲/۰۵/۰۶
    والا برای من و امثال من که نقدینگی کمی دارند یه جورایی مجبور به ماندن در این بازار هستیم ولی در حال حاضر به نظر اختصاص بیشتر پرتفو به طلا مناسب تر باشد.
  • IR ۱۷:۱۲ - ۱۴۰۲/۰۵/۰۶
    شاخص کل تا پایان سال زیر ۸۰۰ هزار واحد ، این خط و این نشان.
    • IR ۲۳:۱۷ - ۱۴۰۲/۰۵/۰۶
      اگه قیمت سهام به یک ریال هم برسه، به دلیل رسوب سود نقدی توزیع شده در شاخص کل، مقدار شاخص کل کمتر از ۱۲۰۰ نمیشه و در مجموع در بدترین حالت کمترین مقدار ممکن برای شاخص ۱۶۰۰.
  • شمس IR ۱۸:۰۰ - ۱۴۰۲/۰۵/۰۶
    تحلیل گرانی که انتظار تحلیل واقعی را ازآنها داریم بیشتر درصدد توجیه بورس بوده وهیچگونه تحلیلی که ارزش خواندن داشته باشد ارائه نمیدهند ،شاید بدین دلیل باشد که بورس فاقد جنبه تحلیلی باشد که آنها جرات بیان آن را دریک جمله ندارند ( بورس بهم پیوسته که بیشتر منفی گراهست تا مثبت اندیش ).

پربیننده‌ترین‌ها

پربیننده‌ترین‌ها از دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار