تقابل مخالفان و موافقان تولید «متانول»

تولید «متانول» توجیه اقتصادی دارد؟
۶ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۴:۵۲
تقابل مخالفان و موافقان تولید «متانول»

کمیسیون اصل ۹۰ با قرائت گزارشی مدعی شد که تولید متانول توجیه اقتصادی ندارد. فریبرز کریمایی با عدد و رقم استدلالهایی در رد این ادعا ارائه کرده است.

کمیسیون اصل ۹۰ اخیرا گزارشی را در صحن مجلس شورای اسلامی در خصوص نرخ خوراک پتروشیمی‌ها قرائت کرد که مدعی می‌شد ارزش خوراک گازی واحدهای متانولی بیشتر از ارزش صادرات آنها طی ۱۲ سال اخیر است. فریبرز کریمایی، قائم مقام انجمن صنفی کارفرمایی صنعت پتروشیمی در گفت‌وگو با «فردای اقتصاد» استدلال‌هایی را با عدد و رقم در رد این گزارش ارائه کرد.

آنطور که علی خضریان، سخنگوی کمیسیون اصل ۹۰ مجلس اعلام کرده است: متانول با ۱۴ میلیون تن ظرفیت تولید سالانه، اولین محصول صنعت پتروشیمی ایران از نظر حجمی است. پتروشیمی‌های ایران از سال ۲۰۱۰ تا ۲۰۲۲، حدود ۷۵ میلیون تن متانول صادر کرده‌اند که ارزش این میزان صادرات، ۱۷.۱ میلیارد دلار بوده است. در حالی که ارزش صادراتی گاز مصرفی این صنعت (خوراک و سوخت)، طی ۱۲ سال گذشته ۱۸.۸ میلیارد دلار برآورد شده است. به عبارت دیگر صنعت متانول طی ۱۲ سال گذشته نزدیک به ۱.۷ میلیارد دلار ارزش کاسته تولید کرده است.

فریبرز کریمایی، قائم مقام انجمن صنفی کارفرمایی صنعت پتروشیمی در این خصوص می‌گوید: فرض کنیم که ایران هیچ واحد متانول سازی نداشت و تمام گاز دریافتی توسط این واحدها در ۱۲ سال اخیر صادر شده بود، دولت از این محل ۱۸.۸ میلیارد دلار درآمد کسب می‌کرد. در این میان ایران سالانه حدود ۷۰۰ هزار تن نیاز داخل به متانول دارد که ارزش آن در این سال‌ها ۲.۵ میلیارد دلار می‌شود. با در نظر گرفتن این موضوع ارز وارد شده از صادرات گاز(خوراک و سوخت متانولی‌ها) به کشور حدود ۱۶.۳ میلیاد دلار می‌شد. البته که در مقابل در این سال‌ها نه جذب سرمایه در بخش متانولی را داشتیم و نه اشتغالی در این حوزه ایجاد می‌شد.

اما در شرایط کنونی همانطور که در این گزارش آمده است ارزش محصول متانولی‌ها ۱۷.۱ میلیارد دلار بوده است. در این میان با در نظر گرفتن متوسط قیمت ۱۲ سنتی نرخ خوراک در این سال‌ها دولت ۹ میلیارد دلار درآمد کسب کرده و در مقابل ۲.۵ میلیارد دلار برای تامین متانول داخلی از کشور خارج نشده است. بنابراین ارزش تولید شده توسط این واحدها ۲۸.۶ میلیارد دلار بوده است.

در این میان برای ساخت واحدهای متانولی ۴.۵ میلیارد دلار سرمایه‌گذاری شده و ۸هزار شغل به طور مستقیم در این صنعت ایجاد شده است.

برچسب‌ها

تبادل نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات کاربران

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 5
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • نوید سهامی IR ۱۲:۰۱ - ۱۴۰۲/۰۵/۰۷
    از ده سال پیش روند غیر اقتصادی شدن تولید متانول با توجه به ظرفیت‌های جهانی و موارد مصارف آن در همه‌ی دنیا آغاز شده بود ولی در ایران برخلاف جهان مرتب اصرار به پروژه های جدید و افزایش ظرفیت بود که نان به سبد رانت‌خوار بود و بس.

پربیننده‌ترین‌ها

پربیننده‌ترین‌ها از دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار