۱۱ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۵:۵۶
بیتکوین در ایستگاه قبل از صعود؟

با وجود شدت گرفتن اخبار منفی و ترس حاکم بر بازار بیت کوین در هفته گذشته توانست جایگاه خود را حفظ کند

فردای اقتصاد: بیت کوین بعد از ۷ ماه ریزش‌های پی‌درپی و از دست دادن بیش از ۷۰ درصد از ارزش خود، مدتی است که روزهای آرام و با ثباتی را می‌گذارند. این موضوع از این جهت اهمیت دوچندانی میابد که با وجود شدت گرفتن اخبار منفی و ترس حاکم بر بازار، بیت کوین توانسته جایگاه خود را تا حد مطلوبی حفظ کند و از ریزش‌های شدیدتر جلوگیری کند. سوالی که مطرح می‌شود این است که آیا بیت کوین در حال شروع یک فاز صعودی است؟

برای شروع یک روند صعودی پایدار، بازار نیازمند ورود تقاضای قوی و پایدار است. در این گزارش سعی شده است به وسیله دیتاهای و شاخص‌ها به بررسی تهدیدهای موجود و احتمال شکل‌گیری روند صعودی بپردازیم.

تهدیدهای پیش روی بازار

با وجود ورشکستگی شرکت‌های مطرح در حوزه ارزهای دیجیتالی و یا خروج برخی از سرمایه‌گذاران بزرگ مانند تسلا، از این بازار، مهمترین نگرانی‌ و تهدیدی که در حال حاضر وجود دارد، بحران اقتصادی در سطح بین‌المللی است. نکته امیدوار کننده تغییر واکنش بازار به برخی از عوامل محدود کننده است.

در هفته گذشته فدرال رزرو مجددا ۰.۷۵ درصد نرخ بهره را افزایش داد اما برخلاف گذشته، واکنش بازار کریپتوکارنسی به این خبر مثبت بود و رشد ۸ درصدی را تنها در طی یک روز ثبت کرد. این موضوع می‌تواند به دلیل تعدیل انتظارات تورمی و اثر بخشی سیاست‌های انقباضی در جهت کنترل تورم باشد. نرخ رشد تولید ناخالص داخلی ایالات متحده برای دومین ماه پیاپی در روند منفی قرار داشته که از عواقب سیاست‌های اقتصادی فدرال رزرو و نشان دهنده شروع رکود است. این دو فاکتور می‌توانند فدرال رزرو را در تعقیب سیاست‌های انقباضی نرم‌تر کند. اما با این وجود بحران انرژی در دنیا جدی بوده و نگرانی‌های تورمی همچنان وجود دارد.

از طرف دیگر شاخص PMI در چین پایین‌تر از انتظارات و در زیر ۵۰ قرار گرفته است. پیش‌بینی‌ها حاکی از این بودند که با کاهش قرنطینه در چین روند تولیدی این کشور بهبود یابد، اما این سناریو با شکست مواجه شد. همچنین بخش مسکن و برخی شرکت‌های مهم این حوزه از جمله اورگرند با بحران روبه‌رو گشته و در شرایط رکودی قرار دارند. بازار مسکن در چین بسیار بزرگ و عمیق بوده و رکود در این بازار به معنی کاهش تقاضا برای کامودیتی‌ها خواهد بود. کما اینکه با انتشار شاخص PMI این کشور، بازار جهانی با ریزش مواجه شد و به دنبال آن بیت کوین نیز تا حوالی ۲۲ هزار دلار افت کرد.

نشانه‌های رکود اقتصادی نیز در ناحیه یورو دیده می‌شود، اغلب شرکت‌ها به دلیل ترس از شرایط اقتصاد کلان، در حال عقب نشینی از اجرای طرح‌ها و یا استخدامی‌های جدید هستند.

شرایط رکودی اقتصادی می‌تواند روند صعودی بازارها از جمله رمزارزها را به تعویق اندازد.

پیش‌بینی آینده قیمتی ارزهای دیجیتالی بر اساس آمارها

شاخص‌های مختلفی وجود دارد که برای بررسی بازار می‌توان از آنها استفاده کرد. شاخص Bitcoin Price Temperature نقاطی را که در آن بازار بسیار داغ بوده و در فاز شیدایی قرار دارد و یا در حال تشکیل کف‌های قیمتی احتمالی است را نشان می‌دهد.

بر اساس این شاخص بیت کوین در حال حاضر در شرایطی قرار دارد که در اواخر دوران نزولی قبلی در آن قرار داشت. نکته مثبتی که این چارت نشان می‌دهد این است که با رشد قیمتی که این رمزارز اخیرا تجربه کرد، توانست خطوط حمایتی قبلی را مجددا بازپس گیرد و اگر بتواند در این محدوده تثبیت شود، می‌توان به پایان روند نزولی امیدوار بود.

در سال ۲۰۱۸ بیت کوین حدودا ۴ ماه در این منطقه قرار داشت، اکنون دو ماه از این زمان گذشته است و به نظر می‌رسد برای اظهار نظر قطعی برای اتمام دوران خرسی اندکی زود باشد.

بیتکوین در ایستگاه قبل از صعود؟
نمودار نشان دهنده نقاط بیش از حد داغ و یا راکد قیمت بیت کوین
منبع: گلسنود

در روندهای صعودی معمولا هولدرهای بلند مدت و قدیمی کم کم شروع به شناسایی سود، فروش دارایی‌ها و واگذاری بازار به هولدرهای کوتاه مدت می‌کنند. روند صعودی همراه با ورود تقاضاهای جدید در بازار شکل می‌گیرد که همراه با افزایش تراکنش‌ها و رونق است.

دو شاخص SOPR بلند مدت و کوتاه مدت رفتار هولدرها را مورد بررسی قرار می‌دهد.

اکنون هولدرهای کوتاه مدت در حال فروش بیت کوین‌های خود در ضرر هستند. زمانی که این شاخص در بالای عدد یک قرار گیرد نشانه مثبتی تلقی می‌گردد. با افزایش اخیر قیمت بیت کوین اغلب این هولدرها به نقطه سربه‌سری رسیده و ازآنجا که این افزایش قیمت را موقتی فرض کرده‌اند، به فروش دارایی‌ها متمایل شده‌اند. نتیجه این عمل افزایش فشار فروش و افت مجدد قیمت بود و نشان می‌دهد که تقاضا در بازار در حدی نیست که از فشار فروش کاسته و قیمت‌ها را به سمت بالا هدایت کند.

بیتکوین در ایستگاه قبل از صعود؟
شاخص SOPR هولدرهای کوتاه مدت
منبع: کریپتوکوانت

هولدرهای بلند مدت نیز در حال فروش بیت کوین‌ها در ضرر هستند. زمانی که این شاخص روند صعودی داشته و در بالای عدد یک قرار گیرد می‌تواند به روند صعودی مطمن‌تر شد. در حال حاضر چنین سیگنالی دیده نمی‌شود.

بیتکوین در ایستگاه قبل از صعود؟
نمودار شاخص SOPR هولدرهای بلندمدت
منبع: کریپتوکوانت

یکی دیگر از شاخص‌های منعکس کننده میزان تقاضای موجود در بازار، میزان تراکنش‌ها بوده که در حال حاضر در روند نزولی قرار دارد. در روندهای صعودی میزان تراکنش‌ها و دست به دست شدن کوین‌ها به دلیل رونق موجود در بازار افزایشی است.

بیتکوین در ایستگاه قبل از صعود؟
نمودار میزان تراکنش‌های بیت کوین
منبع :گلسنود

بنابراین با توجه به شرایط موجود، تقاضای کافی برای یک روند رشد متداوم و با ثبات دیده نمی‌شود.

به نظر می‌رسد بیت کوین در شرایطی قرار دارد که معمولا در پایان روندهای نزولی قبلی در آن قرار داشته است و هرچند از لحاظ قیمتی اصلاح زیادی انجام داده اما از لحاظ زمانی اندکی نیاز به زمان دارد.

برچسب‌ها

تبادل نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

پربیننده‌ترین‌ها

پربیننده‌ترین‌ها از دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار