۷ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۵:۱۳
آیا رفتار دولت در بورس منطقی است؟

به گفته علی سامانی فرد، در شرایط فعلی تنها می‌توان با کاهش ریسک‌های غیراقتصادی و تلاش برای ترمیم اقتصاد در مسیر رشد گام برداشت.

فردای اقتصاد: علی سامانی فرد با حضور در استودیوی فردای اقتصاد با ارزیابی روند فعلی بورس، به بررسی مولفه‌های تاثیرگذار و چشم‌انداز آتی این بازار پرداخت. این کارشناس بازار سرمایه معتقد است، شروع ریزش سال ۱۳۹۹ با دعوای دو وزارتخانه اقتصاد و نفت کلید خورد و امروز هم شرایطی تقریبا مشابه را تجربه می‌کنیم.

سامانی فرد ادامه داد: در کشور سازمانی تحت عنوان سازمان برنامه و بودجه وجود دارد که انتظار می‌رود با کمک بانک مرکزی بتواند تورم را (با برنامه‌ریزی روی اقتصاد، صنعت و بخش خدمات کشور) کنترل کند. وقتی سازمان برنامه و بودجه قوی نداریم، دعوای درون دولت در خصوص ناترازی بودجه بالاست و تیم اقتصادی دولت همچون وزارت اقتصاد، برنامه و بودجه و... نشان دادند که تیمی قوی نیست و عملکرد قابل قبولی ندارند. در چنین شرایطی تنها راهکارهایی همانند تعدیل تهدیدهایی که در عرصه‌های بین‌المللی وجود دارد و در ادامه حرکت به سمت بازگشایی فضای تجارت بین‌الملل تا اتخاذ تصمیمات مطلوب از سوی شورای اقتصادی سران می‌تواند موثر واقع شود. حال در صورتی که تصمیمی برای ترمیم اقتصاد اتخاذ نشود و صرفا با ابزارها تلاش برای کنترل اقتصاد صورت پذیرد، طبعا تصویر بهتری نسبت به آینده قابل ترسیم نیست.
این کارشناس بازار سرمایه با طرح سوالی مبنی بر این که چرا دولت صنایع سودساز را قربانی می‌کند، گفت: هدف اصلی دولت تحقق شعار سال در کنترل تورم است. دولتی که به دلایل اقتصادی و سیاسی قادر نیست با سیاست‌هایی در حوزه تجارت بین‌الملل و با استفاده از بهبود تراز تجاری وضعیت تورم را بهبود بخشد و از سویی با محدودیت در دسترسی به منابع ارزی مواجه است، از نگاه فعالان بورسی چنین اقداماتی به مثابه قربانی کردن صنایع خواهد بود.

امروز در برنامه بورسان، علی سامانی فرد کارشناس بازار سرمایه در خصوص وضعیت فعلی و چشم‌انداز آتی بازار سرمایه توضیح داد. مهدیه علیجانی تحلیلگر بازار سرمایه هم در ادامه شرایط معاملات در بورس کالای ایران را تشریح کرد.

برای مشاهده برنامه کامل کلیک کنید

برچسب‌ها

تبادل نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

پربیننده‌ترین‌ها

پربیننده‌ترین‌ها از دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار