۹ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۳:۱۸
هوش مصنوعی چگونه جان هزاران نفر را نجات می‌دهد؟ بررسی ۴ مقاله مهم اکونومیست

اکونومیست در جدیدترین شماره خود به بررسی چهار موضوع مهم پرداخته است. موضوعاتی که سوژه جدید بهزاد بهمن‌نژاد در رادیو فردای اقتصاد بود. 

فردای اقتصاد: نشریه اکونومیست در سرمقاله این هفته خود به دردسرهایی پرداخته که به دلیل اظهارات و استراتژی‌هایی که شرکت‌ها در مقابل دغدغه‌های اجتماعی و سیاست‌های دولتی اتخاذ می‌کنند، مدیران عامل را تحت فشار همه جانبه قرار داده است. این مقاله اکونومیست و موضوعات دیگری همچون ادعای پوتین در خصوص دلیل خروج از توافق غلات، آشفتگی در اسرائیل و اینکه هوش مصنوعی چگونه زندگی هزاران نفر را با بهبود پیش‌بینی آب و هوا نجات می‌دهد؟ سوژه بهزاد بهمن‌نژاد در رادیو فردی اقتصاد بود. این گفت‌وگو را اینجا بشنوید:

فشار همه‌جانبه به مدیران عامل

مدیران عامل همیشه درگیر عوامل مختلفی هستند از تامین نیاز کارکنان تا زنجیره تامین و بالاتر از همه آنها سهامداران شرکت. اما حالا جهان خطرناک‌تر و بی‌نظم‌تر شده، چرا که دولت‌ها در حالت دستکاری رفتار بنگاه‌ها هستند. گویا مدیران شرکت‌های جهانی از تمام جهات در حال کشیده شدن هستند. تحریم شرکت‌ها در جنگ اقتصادی میان چین و آمریکا و پیچیدگی‌های دولت چین برای شرکت‌های بخش خصوصی همگی در حال از بین بردن توافق نانوشته‌ای است که از دهه ۱۹۷۰ میلادی بین دولت‌ها و شرکت‌ها وجود داشت. اینکه کسب‌وکارها به دنبال خلق ارزش برای سهامداران و افزایش ثروت و کارایی باشند. دولت‌ها هم غیر از گرفتن مالیات و وضع قواعد کلی، کسب‌وکارها به حال خود بگذارند. هرچند نتیجه این وضعیت کاملا برابر نبود، اما رونق تجارت و بهره‌مندی مصرف‌کنندگان از انتخاب بیشتر و ارزان‌تر بزرگ‌ترین دستاوردهای این سیستم بوده است. 
اما حالا قواعد تغییر کرده است. در چین حضور در فعالانه مدیران به زیانشان تبدیل شده از جک ما مدیر عامل علی بابا که مدت‌ها ناپدید شد بگیرید تا حتی خود ایلان ماسک که با وجود همه شلوغ‌کاری‌ها سعی می‌کند در این کشور چندان ظهور بیرونی نداشته باشد. 
اما چه باید کرد؟ کسب‌وکارها نمی‌توانند از مباحث سیاسی و ژئوپلیتیک جدا باشند. حضور بی‌پروا در فضای عمومی می‌تواند نتیجه عکس بدهد. مدیران برای صحبت کردن در فضای عمومی باید منافع بلندمدت سرمایه‌گذاران خود را در نظر بگیرند. مهم‌ترین کار این است که اعتبار خود را بالا ببرند تا به فساد یا امثالهم متهم نشوند. آنها همچنین باید تا می‌توانند مزایای سیستم آزاد و کارای قبلی را برای اقتصاد دنیا به سیاسیون گوشزد کنند. 

جهان نباید اجازه دهد پوتین از توافق غلات خارج شود

پوتین ۲۷ جولای یک مقاله در وبسایت کاخ کرملین منتشر کرد و دلیل خروج از توافق غلات را اعلام کرد؛ توافقی که اجازه عبور امن دانه‌ها و کودهای اوکراینی را می‌دهد. وی وعده داد که کمبود را جبران می‌کند و نوشت که قرارداد صوری فقط به کسب‌وکارهای غربی کمک می‌کند و وعده مستثنا کردن صادرات روسیه از تحریم نیز عملی نشده است. به نوشته اکونومیست همه این ادعاها غلط است. 
صادرات غذا و کود روسیه اصلا تحریم نیست. بعد هم اینکه اوکراین بعد از توافق تا کنون ۳۲ میلیون تن دانه صادر کرده و کاهش قیمت غلات به همه کشورها کمک کرده و نه فقط کسب‌وکارهای غربی. 
هدف اصلی پوتین از ملغی کردن قرارداد، فشار اقتصادی بر اوکراین است. غلات تقریبا ۴۰ درصد صادرات اوکراین را تشکیل می‌دهد. 
اما چگونه باید روسیه را به توافق غلات برگرداند؟ کشورهای آفریقایی در نشست آفریقا-روسیه می‌توانند آغازگر باشند. آنها باید کشتی غلات را به اوکراین با پرچم آفریقا بفرستند. دوم، ترکیه نفوذ خوبی بر آقای پوتین دارد. به عنوان یک واردکننده بزرگ غلات اوکراین، اردوغان می‌تواند بر روسیه فشار بیاورد تا تورم خود را نیز از این وضع بدتر نکند. حامیان غربی اوکراین نیز باید نقشی بازی کنند که اگر دیپلماسی جواب ندهد، آنها با زور نظامی جلوی بسته شدن آبهای آزاد جهانی را می‌گیرند. 

اسرائیل به آشفتگی نزدیک شد؛ اما راه‌هایی برای بازگشت وجود دارد

همه می‌دانند که قوانین آنها مشکل دارد، اما اقدامات گروه راست افراطی نگرانی از ایجاد اقدامات تندروگرانه و تضعیف دموکراسی را افزایش داده است. اگر آقای نتانیاهو می‌خواهد شخصی در تاریخ باقی نماند که دموکراسی را در اسرائیل ضعیف کرده است باید بتواند اجماع میان گروه‌های سیاسی را ایجاد کند. 

هوش مصنوعی چگونه زندگی هزاران نفر را با بهبود پیش‌بینی آب و هوا نجات می‌دهد؟ 

مانیاک، کامپیوتر ساخته‌شده در دانشگاه پرینستون می‌تواند در هر ثانیه ۱۰ هزار محاسبه انجام دهد. این قدرت خارق‌العاده برای دو مساله کار می‌کند: مدل‌سازی انفجار بمب هیدروژنی و آب‌وهوای زمین. این دستگاه می‌تواند تمام محاسبات مربوط به داده‌های آب‌وهوایی ۱۳.۸ میلیارد سال عمر جهان را در یک ساعت انجام دهد. اقداماتی باید برای رسیدن به پیش‌بینی‌های دقیق آب‌وهوایی انجام شود. مثل اینکه رقابت سالم اجازه آسیب به زیرساخت‌ها را ندهد؛ یعنی پایگاه‌های ارزیابی آب‌وهوا باید در محل‌های سازگار با محیط ایجاد شود. دوم، سخت‌افزارهای استفاده‌کننده از هوش مصنوعی باید با پیش‌بینی آب‌وهوا سازگار شوند. سال ۲۰۱۹ یک گزارش نشان داد اعلام اتفاقات مخرب آب‌وهوایی فقط ۲۴ ساعت زودتر می‌تواند هزینه‌ها را ۳۰ درصد کاهش دهد و سالانه از ۳ تا ۱۶ میلیارد دلار آسیب‌های احتمالی جلوگیری شود.

برچسب‌ها

تبادل نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

پربیننده‌ترین‌ها

پربیننده‌ترین‌ها از دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار