۱۰ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۹:۱۴
کاهش ۱۰ درصدی انتظار مدیران دارایی از بازدهی بورس

نتایج شماره ویژه اجماع تحلیلگران با مشارکت ۶۳ تحلیلگر از ۴۳ نهاد ارائه دهنده خدمات مدیریت دارایی برگزار شد.

فردای اقتصاد: بیست و نهمین برنامه اجماع تحلیلگران با مشارکت ۶۳ تحلیلگر از ۴۳ نهاد ارائه دهنده خدمات مدیریت دارایی برگزار شد. این برنامه بصورت ویژه و خارج از برنامه فصلی سامانه اجماع تحلیلگران به علت تغییرات جدی در سودآوری شرکت‌ها (نسبت به آخرین برنامه در خردادماه ۱۴۰۲) به خاطر مصوبه گازی و تاثیرات زیادی آن بر عملکرد شرکت‌ها، برگزار شده است.

بر اساس این گزارش پیش‌بینی تحلیلگران از سود تخمینی ۱۴۰۲ شرکت‌ها نسبت به گزارش اجماع قبل، کاهش ۸/۸درصدی داشته است. همچنین تحلیلگران P/E آینده‌نگر بازار سهام را حدود ۶/۶ مرتبه ارزیابی کرده‌اند.

در مجموع تحلیلگران در آخرین گزارش اجماع خود، از بازار سهام در سال  ۱۴۰۲ انتظار بازدهی ۲۴ درصدی داشته‌اند. در گزارش پیشین، بازدهی بورس ۱۴۰۲، ۳۹ درصد برآورد شده بود.

روند تغییر P/E آینده‌نگر بازار سهام در گزارش‌های اجماع تحلیلگران

کاهش ۱۰ درصدی انتظارات از سودآوری شرکت ها طی ۶ هفته بین دو اجماع

پس از برگزاری دوره قبلی اجماع «ابلاغ نرخ ثابت هفت هزار تومانی برای گاز خوراک» و «تصویب عوارض صادراتی برای زنجیره شرکت های فلزی» کلیدی‌ترین رویدادهای تاثیرگذار بر سودآوری شرکت ها بود. اتفاقی که به طور خاص سودآوری شرکت‌های پترشیمی اوره‌ساز و متانول‌ساز و هلدینگ‌های بالاسری آنها را به مخاطره انداخت و البته با افزایش متناسب نرخ سوخت و تصویب عوارض صادراتی، شرکت‌های فلزی معندی را نیز از این آسیب بی‌بهره نگذاشت. از سوی دیگر، برگزاری مجامع شرکت‌های پالایشی طی هفته‌های اخیر مهر تاییدی بر «مشروط شدن تخفیف خوراک پتروشیمی‎ها به پیشبرد طرح‌های توسعه» برای بازار بود و انتظارات سودآوری از این گروه را نیز تعدیل کرد. نتیجه این رویدادها این بود که تحلیگران به صورت میانگین پیش‌بینی خود از سودآوری شرکت‌ها در سال جاری و سال بعد را ۱۰ درصد کاهش دادند. رشد سودآوری شرکت‌ها در سال ۱۴۰۳ نسبت به ۱۴۰۲ نیز تنها ۱۷ درصد بود؛ معادل انتظار از رشد دلار آزاد.

رکود؛ کلیدواژه نهفته در مفروضات تحلیلگران

نکته کلیدی بعدی در مفروضات این دوره از اجماع تحلیلگران، «انتظار رکود تا پایان سال» بود که در کاهش انتظارات تورمی و بدبینی نسبت به بازدهی بازارها بخصوص بازار سهام و مسکن منعکس شد. طی ۶ هفته اخیر از دوره قبلی اجماع، انتظار از نرخ دلار آزاد در پایان سال نیز اندکی تعدیل شد. در مقابل تحلیلگران سال ۱۴۰۳ بورس را سالی بهتر از نظر بازدهی می‌دانند؛ البته نه از جانب رشد قیمت‌های جهانی، بلکه از سوی رشد دلار آزاد و نزدیک‌تر شدن نرخ نیما به آن.


تحلیلگران از بابت بازارهای جهانی ریسک یا فرصتی برای بازار متصور نیستند

در بین کامودیتی‌ها، تحلیلگران به کاهش قیمت‌های اخیر شمش فولاد در بازار جهانی وزنی نداده‌اند و قیمت شمش را در منطقه CIS در محدوده ۵۰۰ دلار برآورد می‌کنند. در مقابل مشارکت‌کنندگان در این دوره از اجماع تحلیلگران، رشد اخیر قیمت جهانی اوراه را پایدارتر می‌دانند. در سایر کامودیتی‌های اثرگذار بر بازار سهام، تغییر چشمگیری در انتظارات نسبت به وضعیت فعلی مشاهده نمی‌شود.

برای مشاهده تازه‌ترین گزارش اجماع تحلیلگران کلیک کنید

برچسب‌ها

تبادل نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات کاربران

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 1
  • حامد IR ۱۹:۴۴ - ۱۴۰۲/۰۵/۱۰
    هنوز جوهر نظرات قبل خشک نشده ، نظر این برادران سیر نزولی شد ، شاید در نظر جدید باید تجدید نظر کرد و سیر صعودی پیش رو ملاک قرار گیرد ، اما تجربه نشان داده بورس ما تناسبی با پیش بینی های آماری و بنیادی ندارد ، بلکه بیشتر تحت تاثیر اخبار تصمیمات دولتمردان است.

پربیننده‌ترین‌ها

پربیننده‌ترین‌ها از دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار