۱۳ مرداد ۱۴۰۲ - ۲۱:۰۷
پیش‌ بینی بورس فردا ۱۴ مرداد ۱۴۰۲

بورس تهران در هفته‌ای که گذشت روزهای پرنوسان اما کم‌رمقی را سپری کرد و شاهد رفت و برگشت‌های متوالی در نماگرهای اصلی تالار شیشه‌ای بودیم که نتیجه آن نیز کاهش شاخص کل بورس به زیر کانال ۲ میلیون واحدی بود. بورس فردا چگونه خواهد بود؟

فردای اقتصاد: برای پیش بینی بورس فردا باید ببینیم چه اتفاقاتی در بورس دیروز رخ داد و چه اتفاقاتی در بورس فردا تاثیرگذار خواهد بود و سپس با توجه به مجموع این اتفاقات ببینیم چه چیزی در انتظار بورس فردا است.

با وجود فراز و فرودهایی که در ۴ روز کاری بازار سهام در هفته جاری تجربه شد، پایان هفته در روز سه‌شنبه با رنگی سبز همراه بود و بخش عمده‌ای از نمادها با وجود ارزش معاملات پایین، رشد قیمتی مناسبی را تجربه کردند. شاخص کل بورس در آخرین روز کاری هفته توانست در نهایت کار خود را با یک افزایش یک درصدی به پایان برساند و در محدوده ۱.۹۷۵ میلیون واحدی قرار بگیرد و در سمت دیگر شاخص هم‌وزن نیز با ثبت شرایط مشابه، رشد ۰.۹۷ درصدی را تجربه کرد. با این حال اما روند ارزش معاملات نشان می‌دهد که فعلا رونق چشمگیری در بازار سرمایه ایجاد نشده و برخی چالش‌های مهم رخ داده طی ماه‌ها و هفته‌های گذشته، اجازه معاملات پرحجمی را به بازار نمی‌دهد. ارزش معاملات خرد سهام در روز سه‌شنبه عدد ۴۹۸۸ میلیارد تومان را ثبت کرد که با ورود پول ۸۲ میلیارد تومانی همراه بود.

انتشار خبرهای بسیار زیاد در رابطه با بازار سرمایه طی روزهای گذشته که بعضا حتی تنها شایعه‌ای گذرا بودند، اجازه ایجاد حرکت خاصی را به بورسی‌ها نمی‌دهد و فعالان بازار اکثرا با امید بهبود شرایط، در حال نظاره اتفاقات هستند. طبیعی است در چنین شرایطی که هیچ چشم‌انداز دقیق و مشخصی از روزهای پیش رو وجود ندارد، تمایل برای خرید سهام به عنوان یکی دارایی پرریسک بسیار کاهش می‌یابد. با این حال اما می‌توان انتظار داشت که با تحولات روزهای اخیر، شاهد معاملات بهتری در روزهای پیش رو باشیم. در ادامه با بررسی وضعیت حال حاضر و نگاهی به وضعیت تکنیکالی شاخص کل، به پیش بینی بورس فردا خواهیم پرداخت.

نیاز بورس به گذر زمان

اگر به اتفاقات سه ماه گذشته بورس تهران نگاهی بیاندازیم، می‌توان به صورت کامل دلیل رفتار بازار را در این روزها متوجه شد. اتفاقاتی که از ۱۷ اردیبهشت ماه و عرضه‌های سنگین هماهنگ در یک زمان شروع شد و بعدها با مشخص شدن دلایلش، اندک اعتماد برگشته به بازار را نیز از بین برد. اعمال نرخ خوراک ۷ هزار تومانی برای پتروشیمی‌ها، لغو سود شناسایی شده توسط شپنا، وضع عوارض صادراتی بر محصولات خام و نیمه خام، خبرهای ضد و نقیض درباره عرضه خودرو در بورس کالا، شروع انتشار اوراق دولتی، شایعه توقف عملیات بورس کالا و بسیاری موارد دیگر که هرکدام به اندازه کافی برای زمین زدن بازار سهام کافی هستند.

روزهای اخیر نیز که انتشار شایعه خبر احتمال توقف عملیات بورس کالا در حالی در بین اهالی بازار سرمایه چرخید که جلسه آن در تاریخ ۱۸ تیر ماه برگزار شده و نتیجه نهایی آن نیز ادامه فعالیت بورس کالا بود. تقریبا عدم شفافیت و انتقال خبرهای مهم با فاصله زمانی بسیار زیاد به سهامدارانی که از رانت اطلاعاتی برخوردار نیستند، به امری طبیعی در بورس تهران تبدیل شده و در طول همین سه ماه بارها شاهد آن بودیم. از سمتی اما انتشار چنین شایعه‌ای آن هم در حالی که نتیجه آن منفی نبوده، نشان می‌دهد که گویا عده‌ای به عمد دست به تخریب بورس می‌زنند و احتمالا از این منظر منتفع می‌شوند. با تمام این تفاسیر بدیهی به نظر می‌رسد که بورس تهران با روزهای بسیار کم‌رمق و بی‌جانی معاملات خود را سپری کند.

رشد بازارها با دلار ۵۰ هزار تومانی؟

یکی از اتفاقاتی که طی روزهای گذشته می‌تواند به بهبود معاملات بورس تهران در هفته پیش رو کمک کند، روند افزایشی قیمت دلار طی روزهای گذشته است. دلار بازار آزاد که مدت‌ها بود در محدوده ۴۸ تا ۵۰ هزار تومان نوسان می‌کرد، در روزهای اخیر بار دیگر مرز ۵۰ هزار تومان را به سمت بالا شکست و وارد این کانال شد. بسیاری از تکنیکالیست‌ها اعتقاد دارند که صعود این اسکناس آمریکایی با شکست مقاومتی مهم همراه بوده و این موضوع می‌تواند نرخ‌های بالاتری را برای دلار بازار آزاد به ارمغان بیاورد.

از آنجا که بورس تهران همواره نگاه ویژه‌ای به روند قیمت دلار به عنوان سنجه‌ای برای انتظارات تورمی داشته، می‌توان انتظار داشت که اکنون با این روند صعودی همراه شود. از سمت دیگر اظهار نظرهای مختلفی که از سمت سیاستگذاران در رابطه با حمایت از بازار سهام طی روزهای قبل انجام شده، می‌تواند تا حدی به برگشت آرامش به بورس کمک کند.

صعود تکنیکالی در راه است؟

نگاهی به روند تکنیکالی شاخص کل بورس نشان می‌دهد که این نماگر پس از روند کاهشی نسبتا قدرتمندی که روز گذشته تجربه کرد، خط روند صعودی میان‌مدت خود را از دست داد و به زیر آن نفوذ کرد. اکنون آخرین امید شاخص کل بورس به محدوده ۱.۹۵ تا ۱.۹۷ میلیون واحد خواهد بود که فعلا توانسته از کاهش بیشتر جلوگیری کند. از سمتی اما وضعیت در اندیکاتور RSI بهتر دنبال می‌شود و شاهد شکسته شدن خط روند نزولی آن به سمت بالا هستیم. اگر بورس تهران بتواند در روزهای آینده بار دیگر به بالای خط روند خود برود، می‌توان انتظار داشت که روند صعودی اگرچه با قدرت پایین اما ادامه‌دار باشد.

پیش‌ بینی بورس فردا ۱۴ مرداد ۱۴۰۲
تحلیل تکنیکال شاخص کل بورس

پیش بینی بورس فردا

 با توجه به تمامی نکات ذکر شده در بالا و همچنین وضعیت تکنیکالی شاخص کل، پیش بینی می‌شود که بورس فردا بتواند به روند سبز خود ادامه دهد.

برچسب‌ها

تبادل نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

پربیننده‌ترین‌ها

پربیننده‌ترین‌ها از دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار