۱۴ شهریور ۱۴۰۱ - ۱۸:۱۴
جدیدترین عرضه اولیه فرابورس چه کرد؟

شرکت صنایع گلدیران امروز در تاریخ ۱۴ شهریور ماه سال ۱۴۰۱ پا به بازار سرمایه گذاشت و به سهام عام تبدیل شد.

فردای اقتصاد: طی روز جاری ۲۲۸ میلیون سهم معادل ۶ درصد از سهام شرکت صنایع گلدیران با نماد «گلدیرا» با قیمت پایه هر سهم ۴۵۰ تومان در بازار فرابورس عرضه شد. این عرضه‌اولیه نیز همچون نمونه‌های اخیر به روش حراج انجام شد و تنها سرمایه‌گذاران واجد شرایط امکان خرید آن را داشتند. سقف تعداد سهام قابل سفارش‌گذاری برای هر کد معاملاتی ۱۱ میلیون و ۴۰۰ هزار سهم بود که در نهایت از ۹۳ صندوق متقاضی، ۴۴ صندوق موفق به خرید سهام این شرکت در بازه قیمتی ۵۳۰ تا ۸۵۰ تومان (میانگین موزون قیمت معاملات ۶۴۴ تومان) شدند.

طبق اطلاعیه پس از کشف قیمت در مرحله اول عرضه اولیه به روش حراج تا آغاز مرحله دوم نماد معاملاتی «گلدیرا» به منظور طی مراحل افزایش سرمایه از محل صرف سهام و از طریق سلب حق تقدم متوقف خواهد بود. در مرحله دوم عرضه‌ اولیه، افزایش سرمایه به میزانی خواهد بود که طی آن ۱۴ درصد از سهام شرکت از طریق واگذاری حق تقدم‌های سلب شده به عموم عرضه می‌شود.

نگاهی به تاریخچه گلدیران

شرکت صنایع گلدیران در اواخر سال ۱۳۸۴ به صورت شرکت سهامی خاص تاسیس شد و پس از ثبت مراحل مورد نیاز در اردیبهشت ماه سال ۱۳۸۵ به بهره‌برداری رسید و امروز در تاریخ ۱۴ شهریور ماه سال ۱۴۰۱ پا به بازار سرمایه گذاشت و به سهام عام تبدیل شد. موضوع اصلی فعالیت شرکت، تاسیس، ایجاد و بهره‌برداری از مجموعه کارخانجات برای تهیه و تولید انواع کولر گازی، لوازم خانگی از جمله جاروبرقی، تلویزیون و ماشین لباسشویی و تولید و توزیع قطعات و لوازم یدکی مورد نیاز، اعطای نمایندگی برای فروش تولیدات شرکت به اشخاص حقیقی و حقوقی، صادرات تولید شرکت و واردات انواع کالاهای بازرگانی مجاز به خصوص مصنوعات و کالاهایی که مشابه فعالیت‌های عمومی شرکت است.

روند تولید، فروش و سودآوری «گلدیرا»

عمده تولید و فروش شرکت صنایع گلدیران مربوط به محصولات صوتی و تصویری است و پس از آن محصولات شوینده و برودتی در رتبه‌های بعدی تولیدات شرکت قرار می‌گیرند. نگاهی به روند تولید شرکت از ابتدای سال مالی جدید (۱۰/۱۰/۱۴۰۰) نشان می‌دهد که «گلدیرا» در حال طی کردن روند رو به رشدی است. البته این شرکت به دلیل ماهیت خود و عدم خرابی کالا، نوساناتی را در تولید برخی ماه‌ها تجربه می‌کند برای مثال در بهمن ۱۴۰۰ و خرداد ۱۴۰۱ هیچگونه تولیدی نداشته اما تولید شرکت در سه ماهه اخیر سال مالی خود با شیب مناسبی رشد کرده است به طوری که در دو ماه گذشته شرکت توانسته رشد بیش از ۵۰ درصدی نسبت به تولیدات تیر ماه داشته باشد.

وضعیت مقدار فروش نیز به دلایل گفته شده با نوسانات زیادی در طول ماه‌های مختلف همراه است اما به طور کلی در ماه مالی منتهی به دهم شهریور، افزایش ۵۳ درصدی را در تعداد محصولات به فروش رسانده ثبت کرده است. مبلغ فروش نیز به همین دلیل افزایشی بوده و شرکت توانسته با فروش ۳۵۹ میلیارد تومانی، عملکرد بهتری را نسبت به ماه قبل داشته باشد.

به دلیل فروش‌های اقساطی، نزدیک شدن به سال جدید و افزایش خرید مردم و... عمده فروش و سودآوری‌های شرکت مربوط به فصل آخر سال مالی است از همین رو در دو فصل گذشته شاهد کاهش سودآوری نسبتا زیادی برای گلدیران هستیم. شرکت در فصل آخر سال مالی قبل خود موفق شده بود به سود خالص ۳۲۱ میلیارد تومانی برسد در حالی که در دو فصل ابتدایی سال مالی جدید به ترتیب ۱۱۲ و ۳۸ میلیارد تومان بوده است. از همین رو برای تحلیل بهتر وضعیت مالی شرکت تا قبل از اتمام سال مالی، بهتر است روند تولید و مقدار فروش ماهانه را رصد کرد.

برچسب‌ها

تبادل نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

پربیننده‌ترین‌ها

پربیننده‌ترین‌ها از دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار