۱۵ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۵۸
آینده ترامپ پس از دادگاهی شدن چه می‌شود؟

اکونومیست در گزارشی به بررسی این موضوع پرداخته که آیا دونالد ترامپ یکی از گزینه‌های ریاست‌جمهوری آمریکا در ۲۰۲۴ خواهد بود؟

فردای اقتصاد: جمهوری‌خواه‌ها و دموکرات‌ها باید بدانند که با راهکارهای حقوقی و در واقع بحث قانونی جلوی رئیس جمهور شدن ترامپ را نمی‌توانند بگیرند. ترامپ اولین رئیس جمهوری است که بعد از خارج شدن از کاخ سفید به برخی جرایم متهم شد. اما مهم‌ترین اتهام توسط جک اسمیت هفته پیش مطرح شد که اگر اثبات شود، ترامپ به خاطر آن مشهور می‌شود. 
اکونومیست می‌نویسد: لینکلن به خاطر آزاد کردن برده‌ها، ریگان به خاطر پیروزی در جنگ سرد و ترامپ به رفتن به زندان برای دستکاری در انتخابات مشهور شدند. ادعا خیلی خلاصه این هست که ترامپ می‌خواسته نتایج انتخابات ۲۰۲۰ را تغییر دهد. 
اما پیچیدگی ساختار چنین پرونده‌هایی باعث می‌شود تا مراحل قانونی کار به انتخابات ۲۰۲۴ نرسد. حتی بعضا گفته می‌شود این اتهامات از نظر سیاسی نیز به نفع ترامپ است، زیرا می‌تواند در کمپین‌ها پول بیشتری جذب کند و فرصتی برای پیمان مجدد طرفداران جمهوری‌خواه می‌شود. 
ضمن اینکه خیلی از اتهامات با اینکه جرم هستند اما مانع از شرکت در انتخابات نمی‌شود زیرا طبق قوانین آمریکا، حتی یک نفر از زندان هم می‌تواند کاندید شود. 
بنابراین، تلاش‌ها باید نه از مسیر دادگاه، بلکه از مسیر فضای سیاسی باشد. جمهوری‌خواهان باید شفاف باشند و علیه خطر خدشه‌دار شدن دموکراسی خیلی صریح عمل کنند و منافع بلندمدت را فدای قدرت کوتاه‌مدت نکنند. اما فعلا نشانه‌ای در این مسیر نیست و زمان هم رو به اتمام است و هنوز محتمل‌ترین گزینه ریاست جمهوری آمریکا در ۲۰۲۴، دونالد ترامپ است.

تحلیل بهزاد بهمن‌نژاد از تازه‌ترین گزارش اکونومیست را اینجا بشنوید:

برچسب‌ها

تبادل نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha