۱۴ شهریور ۱۴۰۱ - ۲۱:۰۶
غافلگیری بازار نفت از تصمیم اوپک پلاس

اوپک پلاس با کاهش عرضه نفت در ماه اکتبر موافقت کرد، اقدامی غافلگیرکننده که نشان می‌دهد این ائتلاف به دنبال تثبیت بازارها پس از متزلزل شدن اقتصاد جهانی است.

فردای اقتصاد: آنطور که در بیانیه پایانی نشست امروز اوپک پلاس آمده است، این گروه در ماه آینده تولید خود را ۱۰۰ هزار بشکه در روز کاهش خواهد داد و آن را به سطح آگوست باز خواهد گرداند. در بیانیه پایانی پایانی اوپک پلاس در روز دوشنبه آمده است که هر زمان که لازم باشد جلسه وزیران دیگری را برای رسیدگی به تحولات بیشتر بازار برگزار خواهد کرد. جلسه برنامه‌ریزی شده بعدی آن‌ها در ۵ اکتبر خواهد بود.

این تصمیم دقیقا افزایش ماه سپتامبر را که در پاسخ به درخواست‌های جو بایدن، رئیس‌جمهور ایالات متحده برای کمک به کاهش قیمت نفت انجام شده بود را از بین برد. کاهش تولید اوپک پلاس می‌تواند برای کشورهای توسعه یافته که این روزها با فشار تورمی ناشی از رشد قیمت انرژی دست و پنجه نرم می‌کنند، نگران کننده باشد.

این اقدام در حالی انجام شد که اوپک پلاس به تازگی برنامه افزایش تولید برای بازگشت به سطح پیش از کرونا را به پایان رسانده بود. هرچند در هفته‌های قبل وزیر انرژی عربستان از احتمال مذاکره برای کاهش تولید خبر داده بود اما غالب کارشناسان بر این باور بودند که اوپک در صورت بازگشت ایران به بازار نفت دست به چنین تصمیم خواهد زد. همچنین امروز وال استریت ژورنال به نقل از منابع آگاه اعلام کرد که روسیه با کاهش تولید اوپک پلاس موافقت نخواهد کرد. از این رو کمتر کسی انتظار داشت که نتیجه این نشست کاهش تولید باشد.

بیل فارن-پرایس، یکی از کارشناسان بازار نفت در این خصوص به بلومبرگ گفته است:  اگرچه این کاهش از نظر حجم بی‌اهمیت به نظر می‌رسد، اما هدف آن ارسال این سیگنال است که اوپک پلاس به حالت نظارت بر قیمت بازگشته است.

در پی این تصمیم قیمت نفت برنت بیش از ۴ درصد رشد کرد و به مرز ۹۷ دلار بر بشکه رسید، با این حال تا زمان تنظیم این گزارش (ساعت ۲۱ به وقت تهران) کمی از رشد قیمت‌ها کاسته شده و این نفت شاخص در قیمت‌های حدود ۹۵ دلار معامله می‌شود.

قیمت‌های آتی نفت خام در سه ماه گذشته به دلیل ترس از رکود اقتصادی جهانی، ۲۰ درصد کاهش یافته و درآمد بادآورده‌ای را که امسال سعودی‌ها و شرکای آنها از آن برخوردار بودند، به خطر انداخت. حالا هم چین، بزرگ‌ترین واردکننده نفت، نشانه‌هایی از رکود اقتصادی را نشان داده و این ریسک کاهش قیمت‌ها را بیشتر می‌کند.

جیووانی استاونوو، تحلیلگر کالایی در UBS Group گفته است: کاهش تولید اوپک پلاس نشان می‌دهد که میل به حفظ قیمت نفت در سطوح بالای سطح ۹۰ دلار در هر بشکه وجود دارد.

برچسب‌ها

تبادل نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

پربیننده‌ترین‌ها

پربیننده‌ترین‌ها از دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار