۲۴ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۵:۴۰
تحقق ۶۵ درصدی بودجه دولت

طی چهار ماهه اول سال ۱۴۰۲، حدود ۶۵ درصد از کل اعتبارات مصوب بودجه، محقق شده است.

فردای اقتصاد: بر اساس گزارش سازمان برنامه و بودجه کشور، طی چهار ماهه اول سال ۱۴۰۲، از ۷۰۷ هزار میلیارد تومان از کل اعتبارات مصوب بودجه، حدود ۶۵ درصد به میزان ۴۶۰ هزار میلیارد تومان محقق شده است. با این حال علی‌رغم عدم تحقق ۲۴۷ همت از مصارف، به نظر می‌رسد حدود ۱۰ همت کسری وجود داشته و از سایر منابع تامین شده است. هر چند که بر اساس گزارش کمیسیون برنامه و بودجه مجلس این کسری حدود ۲۶ همت است.

در نشست علنی امروز (سه‌شنبه ۲۴ مردادماه) مجلس شورای اسلامی، وضعیت تحقق منابع و مصارف قانون بودجه سال ۱۴۰۲ در ۴ ماهه اول، توسط کمیسیون برنامه و بودجه بررسی شد.

هزینه‌ها

بر اساس اطلاعات سازمان برنامه و بودجه کشور، طی چهار ماهه اول سال ۱۴۰۲، از ۷۰۷ همت (هزار میلیارد تومان) از کل اعتبارات مصوب بودجه (۲۰۸۲ همت)، بیش از ۶۵ درصد به میزان ۴۶۰ هزار میلیارد تومان محقق شده است. هر چند که بر اساس گزارش کمیسیون برنامه و بودجه مجلس، عملکرد مصارف عمومی دولت لغایت ۳۱ام تیرماه سال جاری، بالغ بر ۵۷۵.۷ همت بوده که نسبت به مصوب چهاردوازدهم سال، ۶۷ درصد تحقق را نشان می‌دهد.

پرداخت‌های مربوط به اعتبارات هزینه‌ای نسبت به مصوب چهاردوازدهم سال، دارای عملکرد ۷۷.۵ درصدی بوده که نشان می‌دهد ۳۹۷ همت در این زمینه تخصیص یافته است.

جزئیات پرداخت اعتبارات تملک دارایی‌های سرمایه‌ای نشان می‌دهد که مجموع اعتبارات مصوب سال ۱۴۰۲، ۳۷۵ هزار میلیارد تومان است و برای چهار ماهه سال ۱۲۷ هزار میلیارد تومان در نظر گرفته شده بود. اما از این رقم ۲۶ همت پرداخت شده که معادل ۲۱ درصد رقم مصوب به نسبت چهار ماه ابتدایی سال است.

در همین رابطه بخوانید: چهار اشکال بودجه عمرانی در ایران

وضعیت پرداخت‌های مرتبط با تملک دارایی‌های مالی حاکی از آن است که این پرداخت‌ها، نسبت به مصوب چهاردوازدهم سال، حدود ۵۵ درصد عملکرد داشته که معادل حدود ۳۷ همت است.

در همین رابطه بخوانید: مشکل انتشار اوراق دولتی در ایران

درآمدها

بر اساس گزارش کمیسیون برنامه و بودجه مجلس، عملکرد منابع عمومی دولت منتهی به ۳۱ام تیرماه، بالغ بر ۴۵۰۷.۸ همت بوده که نسبت به مصوب چهاردوازدهم سال جاری حدود ۶۴ درصد تحقق پیدا کرده است.

درآمد حاصل از واگذاری دارایی‌های سرمایه‌ای مبلغ ۱۰۴.۶ است، که نسبت به مصوب چهاردوازدهم سال جاری (۲۴۹ همت) تنها ۴۲ درصد تحقق پیدا کرده است.

در همین رابطه بخوانید: برداشت ۵۷ میلیارد دلار از صندوق توسعه ملی

همچنین درآمد حاصل از واگذاری دارایی های مالی در سال جاری نسبت به مصوب چهاردوازدهم (۱۰۱ همت)، فقط ۴۰ درصد تحقق پیدا کرده است. این عدد معادل حدود ۴۰ همت است که با توجه به عدم فروش اوراق در ۴ ماهه اول، بایستی دید از چه منابعی تامین شده است. با این حال بر اساس سخنان رئیس سازمان برنامه و بودجه، در ماه‌های گذشته ۲۰ هزار میلیارد اوراق برای طرح‌های تملک اختصاص داده شده است.

در همین رابطه بخوانید: تقاضای پائین برای اوراق بلندمدت دولتی

در مورد درآمدهای مالیاتی و گمرکی و سایر درآمدها نیز بر اساس سخنان دکتر منظور، در ۴ ماه ابتدای سال درآمد این بخش ۸۴.۸ درصد تحقق داشته، که معادل حدود ۳۰۴ همت است. بر این اساس بیش از ۵۴ همت در این زمینه کسری وجود دارد.

در همین رابطه بخوانید: کسری ۵۲ هزار میلیارد تومانی درآمدهای مالیاتی

کسری منابع

با توجه به اینکه بر اساس اطلاعات سازمان برنامه و بودجه، به میزان ۴۶۰ هزار میلیارد تومان از مصارف محقق شده و از طرف دیگر بالغ بر ۴۵۰۷.۸ همت منابع وصول شده است، لذا در ۴ ماهه امسال علی‌رغم عدم تحقق ۲۴۷ همت از مصارف، حدود ۹.۵ همت کسری منابع وجود داشته که احتمالا از سایر منابع تامین شده است. با این حال در صورتی که هزینه‌ها بر اساس گزارش کمیسیون برنامه و بودجه مجلس لحاظ شود که حدود ۱۶ همت بیشتر است، کسری منابع نیز به همین میزان اضافه شده و به حدود ۲۶ همت می‌رسد. در همین راستا رئیس کمیسیون برنامه و بودجه بیان کرد که دولت فشار زیادی به خود آورد که از تنخواه استفاده نکند اما طبق بررسی‌ها، از شرکت‌های وزارت نفت ۳۰ همت تنخواه مورد استفاده قرار گرفته است.

در همین رابطه بخوانید: وضعیت بودجه از نگاه مسئولان اقتصادی

برچسب‌ها

تبادل نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

پربیننده‌ترین‌ها

پربیننده‌ترین‌ها از دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار