۱۰ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۶:۵۵
مشکل انتشار اوراق دولتی در ایران

انتشار یکجای مقادیر زیاد اوراق دولتی، علی‌رغم تغییرات اندک در مانده اوراق، باعث افزایش نرخ بهره آنها و اثرگذاری بر بازار سرمایه می‌شود.

فردای اقتصاد: احسان طاهری تحلیلگر اقتصادکلان فردای اقتصاد معتقد است انتشار یکجای مقادیر زیادی اوراق دولتی، علی‌رغم تغییرات اندک در مانده اوراق، باعث افزایش نرخ بهره و اثرگذاری بر بازار سرمایه می‌شود. همچنین وضعیت مالی دولت اثرگذاری مستقیمی بر وضعیت بازارهای مختلف دارد که بایستی حتما به آن توجه کرد.

بررسی‌ها نشان می‌دهد که مانده اوراق بدهی دولت تا پایان تیر ماه حدود ۴۸۵ همت (هزار میلیارد تومان) بوده که تا پایان سال ۱۳۰ همت از آنها سررسید خواهد شد. از طرف دیگر اگر بر اساس قانون بودجه، دولت تا پایان سال ۱۷۵ همت اوراق منتشر کند، مانده اوراق دولتی در پایان سال ۱۴۰۲ به حدود ۵۳۰ همت می‌رسد که تفاوت چندانی با مانده اوراق در پایان سال ۱۴۰۱ ندارد. احسان طاهری تحلیلگر اقتصادکلان فردای اقتصاد معتقد است عدم انتشار اوراق دولتی در طی سال و انتشار یکجای آنها باعث شده تا دولت مجبور شود آنها را به کسر ارزش اسمی به فروش رسانده و تامین مالی کمتری از این محل داشته باشد. همچنین از آنجا که نرخ این اوراق  بالاتر از نرخ بازار است، تا حدودی می‌تواند از این نظر به بازار سرمایه شوک منفی وارد کند.

وی همچنین معتقد است برای بررسی بازارها در ایران بایستی ابتدا رفتار دولت را تجزیه و تحلیل کرد. برای مثال در زمان افزایش درآمدهای نفتی توسط دولت، دلار و سایر بازارها تحت فشار قرار خواهند گرفت که این امر سبب ورود پول به صندوق‌های درآمد ثابت شده و زمینه‌ساز افزایش تقاضا برای اوراق دولتی می‌شود. این امر باعث شده تا از ابتدای سال بیش از ۶۳ همت پول وارد صندوق‌های درآمد ثابت شده و از طرف دیگر نرخ بهره اوراق نیز نزولی شود.

از طرف دیگر افزایش فشار برای کسب درآمدهای مختلف مانند مالیاتها، عوارض صادراتی و نرخ خوراک پتروشیمی باعث می‌شود که بخش تولیدی تحت فشار قرار بگیرد. وی اظهار داشت که بر خلاف شعارهای حمایت از تولید، سهم مالیات شرکت‌ها در ایران، بیش از دو برابر سایر کشورها است.

در همین رابطه بخوانید: سه مشکل بزرگ در مالیات گرفتن از ایرانی‌ها

وی همچنین به روش متفاوت ایران برای کنترل تورم نسبت به بقیه دنیا اشاره که طی سال‌های اخیر نتیجه چندان مطلوبی نداشته است.

در همین رابطه بخوانید: چرا ایران از مهار تورم در دنیا درس نمی‌گیرد؟

برچسب‌ها

تبادل نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

پربیننده‌ترین‌ها

پربیننده‌ترین‌ها از دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار