۲۸ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۷:۵۹
پیش‌ بینی بورس فردا ۲۹ مرداد ۱۴۰۲

بورس تهران امروز هم یکی از روزهای تکراری و سخت دیگر خود را سپری کرد و شاهد عقب‌نشینی در قیمت بخش عمده‌ای از نمادها بودیم. بورس فردا چگونه خواهد بود؟

فردای اقتصاد: برای پیش بینی بورس فردا باید ببینیم چه اتفاقاتی در بورس دیروز رخ داد و چه اتفاقاتی در بورس فردا تاثیرگذار خواهد بود و سپس با توجه به مجموع این اتفاقات ببینیم چه چیزی در انتظار بورس فردا است.

مسائلی که طی روزها و هفته‌های گذشته بارها راجع به آن‌ها صحبت کردیم، همچنان اثر خود را بر روندهای روزانه بورس تهران گذاشته‌اند و به فروشندگان این اجازه را می‌دهند که بدون توجه به هیچگونه نکته مثبتی در بازار، سهام خود را با قیمت‌های کنونی به فروش برسانند. شاخص کل بورس تهران طی معاملات روز جاری نیز با ثبت یک کاهش ۰.۸۱ درصدی، فاصله خود را از مرز ۲ میلیون واحد بیش از پیش کرد و در محدوده ۱.۹۵۷ میلیون واحدی ایستاد. از سمت دیگر شاخص هم‌وزن نیز شرایط مشابهی را تجربه می‌کرد، افت ۱.۱۵ درصدی را در معاملات روز جاری به ثبت رساند. وضعیت ارزش معاملات هم که این روزها در بدترین شرایط خود قرار دارد و حتی روز چهارشنبه رکورد بسیار ضعیفی را به ثب رسانده بود، امروز نیز تحول خاصی را تجربه نکرد و عدد ۳۸۰۸ میلیارد تومان را نمایش داد که این موضوع با خروج پول ۵۹۸ میلیارد تومانی از سمت کدهای حقیقی همراه بود.

بورس تهران مدت‌هاست که در حال نوسانات شدیدی توسط انتشار خبرها و شایعاتی است که اغلب مدت زیادی طول نمی‌کشد و با تکذیب آن موج فروش سنگینی در بازار شکل می‌گیرد و این درحالیست که انتشار خبرهای مثبت نمی‌تواند با قدرت قابل توجهی قیمت نمادها را در مسیر صعودی قرار دهد. ابهامات بسیاری که این روزها حوالی صنایع مختلف به گوش می‌رسد، با بی‌اعتمادی زیادی که در بازار حاکم است تلفیق شده و بسیاری از سهامداران را دست به ماشه برای فروش سهام در انتظار گذاشته و تمایل زیادی برای خرید دیده نمی‌شود. در ادامه با بررسی شرایط موجود و نگاهی به نگاهی به وضعیت تکنیکالی شاخص کل، به پیش بینی بورس فردا خواهیم پرداخت.

نگاه بورس امروز به مجمع خودرو

یکی از مهم‌ترین اتفاقات روز جاری که توجه بخش عمده‌ای از اهالی بازار سرمایه را به خود معطوف کرد، برگزاری مجمع فوق‌العاده شرکت ایران‌خودرو برای خروج از شمولیت ماده ۱۴۱ بود. در این مجمع که بحث قیمت‌گذاری دستوری و ضرر و زیان ناشی از آن به مهم‌ترین موضوع تبدیل شده بود، مسائل متعددی از سمت مدیران شرکت و همچنین سهامداران مطرح شد اما نتیجه نهایی چیزی نبود که امید مهمی را در دل فعالان بورسی و اقتصادی ایجاد کند. در بخشی از این گفتگو مطرح شد که در برنامه هفتم، بر سر حکمی توافق شده تا قیمتگذاری دستوری از این صنعت برداشته شود و یا اینکه با بخش‌های مختلف سیاستگذاری و اثرگذار بر این موضوع مکاتبه شده و انتظار می‌رود که قدم‌های مثبتی در جهت حذف قیمت‌گذاری دستوری برداشته شود.

در بخشی از صحبت‌های مدیرعامل ایران‌خودرو اشاره شد که طی ۵ سال گذشته عددی بالغ بر ۲۵۸ هزار میلیارد تومان یارانه (رانت) به دلیل اختلاف قیمت کارخانه و بازار آزاد پرداخت شده که مشخص نیست به دست چه کسانی رسیده است. با این وجود اما در پایان این جلسه سهامداران نه رای به توقف کامل خطوط تولید شرکت دادند و نه به توقف تولید محصولات زیان‌ده رای داده شد. بنابراین شرکت قرار است به شکل گذشته به کار خود با زیان‌های سنگین ادامه دهد به این امید که سیاستگذار روزی قیمت‌گذاری دستوری را حذف کند.

آرامش در بازار ارز

اواخر هفته گذشته خبری منتشر شد که برای تمامی بازارها می‌تواند از اهمیت بالایی برخوردار باشد. خبرگزاری تسنیم خبر داد که فرآیند اجرای توافق ایران و آمریکا برای تبادل زندانیان و همچنین آزادسازی تمام پولهای بلوکه شده ایران در کره جنوبی آغاز شده است. بر اساس این گزارش، قرار است ابتدا پولهای ایران در کره از واحد وون (واحد پول کره جنوبی) به یورو تبدیل شود که این مهم انجام شده و در ادامه بناست به حسابی در قطر واریز شود تا در اختیار ایران قرار گیرد. بنا بر گزارش تسنیم، مبلغ پولهای ایران در کره جنوبی که بناست آزاد شود ۶ میلیارد دلار است. پس از واریز این پول به حسابی در قطر، تبادل زندانیان نیز به انجام می‌رسد. در این تبادل، چهار تبعه آمریکایی (سیامک نمازی، عماد شرقی، مراد طاهباز و یک زندانی دیگر) در قبال آزادسازی همان تعداد یا بیشتر از ایرانیان در بند آمریکا آزاد می‌شوند.

بازار ارز در اولین واکنش خود به این موضوع با کاهش نزدیک به ۸۰۰ تومانی قیمت خود در بازار آزاد روبرو شد و در برهه‌ای به حوالی ۴۸۳۰۰ تومان نیز رسید. با این حال اما و اگرهای زیادی پیرامون این موضوع وجود داشت که در نهایت با اعلام ریاست بانک مرکزی از جزئیات آن، شرایط مشخصی پیدا کرد. اگرچه نرخ ارز باز هم برای چندین روز به بالای کانال ۴۹ هزار تومانی رسیده بود اما دوباره به زیر این مرز آمده که نشان می‌دهد اصلی‌ترین بازار اثرگذار بر انتظارات تورمی، مسیر آسانی برای صعود ندارد و همین رکود بر بازارهای مختلف از جمله بورس تهران نیز اثر می‌گذارد.

زنگ خطر تکنیکالی برای شاخص بورس

نگاهی به وضعیت تکنیکالی شاخص کل بورس نشان می‌دهد که ثبت کندل منفی امروز باعث شده که این نماگر در نمودار تکنیکالی خود به سمت شکست مرز حمایتی مهمی که در گذشته بارها موجب بازگشت بازار به سمت اعداد بالاتر شده بود، حرکت کند. شاخص کل امروز به محدوده مهم ۱.۹۵۵ تا ۱.۹۷۰ میلیون واحدی رسید و اگر در بازار فردا این سطح به سمت پایین شکسته شود، احتمالا روند منفی تا رسیدن به مرز ۱.۸۵ میلیون واحدی ادامه خواهد داشت. با این حال فعلا بایستی تا شکست و تایید نهایی منتظر بود.

پیش‌ بینی بورس فردا ۲۹ مرداد ۱۴۰۲
تحلیل تکنیکال شاخص کل بورس

پیش بینی بورس فردا

 با توجه به تمامی نکات ذکر شده در بالا و همچنین شرایطی که نمودار تکنیکالی شاخص کل تجربه می‌کند، انتظار می‌رود که بورس فردا در محدوده منفی کار خود را آغاز کند اما به مرور با اندک تقاضایی همراه شود و بازار به سمت تعادل حرکت کند.

برچسب‌ها

تبادل نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

پربیننده‌ترین‌ها

پربیننده‌ترین‌ها از دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار