۲۸ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۶:۲۸
رشد ۶۰ درصدی قیمت برق نیروگاه‌ها

مرکز آمار جدیدترین گزارش شاخص تولیدکننده در بخش برق را منتشر کرد

فردای اقتصاد: قیمت برقی که نیروگاه‌ها به شبکه توزیع می‌فروشند، به طور میانگین ۶۰٫۹ درصد افزایش را از بهار گذشته تا بهار سال جاری تجربه کرده است. گزارش مرکز آمار از شاخص قیمت تولیدکننده در صنعت برق نشان می‌دهد قیمت برق فروخته‌شده در ساعات اوج بار حدود ۶۵ درصد رشد سالانه داشته است. اما برای ساعات کم‌بار این رشد ۵۸ درصد بوده و برای میان‌بار هم تورم تولیدکننده همانند تورم متوسط کل، نزدیک به ۶۱ درصد بوده است.

تورم ۶۰ درصدی تولید برق یک رکورد نسبت به دهه گذشته حساب می‌شود. این وضعیت می‌تواند تحت تأثیر سرکوب‌های سال‌های گذشته قیمت برق باشد و همچنین از کمبود عرضه نشأت بگیرد. به هر صورت، دولت در بازار برق سقف قیمتی تعیین می‌کند که می‌تواند ضمن آسیب به مکانیزم‌های بازار و انگیزه‌های تولید، باعث جهش قیمتی در آینده شود. در سال جاری این سقف قیمتی به ناگهان به اندازه ۶۰ درصد بیشتر از ابتدای سال قبل تعیین شد که طبق انتظار، قیمت متوسط بازار برق را در همین محدوده افزایش داد.

یارانه‌های پنهان دولت در بازار برق، مداخلات قیمتی و همچنین انحصار برخی نهادهای فرادولتی در این حوزه منجر به افت سرمایه‌گذاری و کمبود عرضه شده است.

برچسب‌ها

تبادل نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

پربیننده‌ترین‌ها

پربیننده‌ترین‌ها از دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار