۱۱ شهریور ۱۴۰۲ - ۱۱:۴۵
ماجرای کوتاه آمدن روسیه از استانداردهای خودرو

معاون رئیس‌جمهوری و رئیس سازمان ملی استاندارد با اشاره به مذاکرات هفته گذشته خود در مسکو با مسئولان آژانس فدرال استاندارد روسیه گفت: ادعای مطرح شده در برخی محافل در زمینه چشم‌پوشی روسیه از استانداردهای صنعت خودرو، یک دروغ شاخ‌دار و یک شوخی تلخ است.

ایرنا: مهدی اسلام‌پناه با اشاره به بازدید روز سه‌شنبه هفتم شهریورماه ۱۴۰۲ خود از مرکز آزمایش ایمنی خودرو روسیه موسوم به نامی NAMIدر حومه مسکو و مذاکرات خود با رئیس آژانس مقررات فنی و استاندارد فدراسیون روسیه افزود: در این بازدید و مذاکرات به روشنی مشخص شد که بر خلاف ادعای برخی افراد، روسیه از استانداردهای خود ولو در شرایط تحریم کوتاه نمی‌آید و به استانداردهای بین‌المللی و ملی خود ملزم است.

رئیس سازمان ملی استاندارد گفت: گاه در کشور، مباحث نادرستی بدون محتوا و بدون منبع نشر پیدا می‌کند و البته ما می‌دانیم که منشأ این دروغ و شوخی تلخ درباره صنعت خودرو از کجا نشأت می‌گیرد که عده‌ای ادعا کرده‌اند که روسیه استانداردها و قابلیت هایی که ناظر به صیانت عملکرد فنی است را برای مصرف‌کنندگان کاهش داده است.

اسلام پناه خاطرنشان کرد: ماه‌ها این شوخی تلخ را می‌شنیدم تا اینکه در سفر به مسکو درباره این ادعا نه تنها از مسئولان حوزه استاندارد روسیه سوال کردم، بلکه پاسخ آنها را نیز ضبط کردم که این کشور با وجود تحریم‌ها، از هیچ استاندارد بین‌المللی، اروپایی و ملی خود عدول نکرده است؛‌ مشاهدات ما در بازدید از مرکز نامی در روسیه نیز گویای همین امر بود.

رئیس سازمان ملی استاندارد گفت: روس‌ها بر خلاف ادعای مطرح شده، ذره‌ای از استانداردهای خود عدول نکرده‌اند که گویای آن است که تحریم را فرصتی برای رشد و ارتقای صنعت داخل خود در حوزه کیفیت و ایمنی و عملکرد قلمداد می‌کننند و نه شرایطی برای دور زدن و کم و کسر گذاشتن و ضربه زدن به ایمنی و عملکرد و آن کالایی که در اختیار مصرف‌کننده و شهروند خود قرار می‌دهند.

اسلام پناه در بخش دیگری از این گفت‌وگو به رایزنی خود با مسئولان روس برای پایدار و مستمر کردن تفاهمات صورت گرفته برای صادرات خودروی سواری ایرانی به روسیه و خودروهای سنگین روس به ایران اشاره کرد.

رئیس سازمان ملی استاندارد ایران گفت: در مذاکره با آژانس فدرال استاندارد روسیه در حال پیگیری هستیم که هر یک از طرفین، استانداردهای طرف مقابل در بخش قطعه‌سازی و ساخت خودرو را بپذیرند و این را به عنوان گامی به نفع تولید داخلی و توسعه بازار محصولات ایرانی در روسیه دنبال می‌کنیم.

اسلام پناه رئیس سازمان ملی استاندارد که روز یکشنبه پنجم شهریورماه ۱۴۰۲ بنا بر دعوت رسمی رئیس آژانس فدرال استاندارد روسیه به مسکو سفر کرده بود، روز دوشنبه مذاکرات فشرده‌ای با همتای روس خود داشت که با توافق در زمینه امضای سند همکاری دوجانبه همراه شد. وی که در این سفر از سوی برخی معاونان و مدیران سازمان ملی استاندارد همراهی می‌شد، چهارشنبه هشتم شهریورماه، مسکو را به مقصد تهران ترک کرد.

برچسب‌ها

تبادل نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

پربیننده‌ترین‌ها

پربیننده‌ترین‌ها از دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار دیگر رسانه‌ها