۱۱ شهریور ۱۴۰۲ - ۱۴:۰۹
پیش‌ بینی بورس فردا ۱۲ شهریور ۱۴۰۲

بورس تهران امروز نیز توانست هرچند اندک اما به مسیر صعودی خود ادامه دهد اما همانطور که پیش بینی می‌شد با فشار فروش بیشتری همراه بود. بورس فردا چگونه خواهد بود؟

فردای اقتصاد: برای پیش بینی بورس فردا باید ببینیم چه اتفاقاتی در بورس دیروز رخ داد و چه اتفاقاتی در بورس فردا تاثیرگذار خواهد بود و سپس با توجه به مجموع این اتفاقات ببینیم چه چیزی در انتظار بورس فردا است.

به نظر می‌رسد که برخی از معامله‌گران پس از کسب سودهای کوتاه به دنبال شناسایی سود هستند. البته بورس امروز با خبر مهمی نیز از سمت وزیر اقتصاد همراه بود که برخی دلیل افزایش عرضه‌ها را همین موضوع می‌دانند. شاخص کل بورس طی معاملات روز جاری در نهایت کار خود را با یک افزایش اندک ۰.۰۵ درصدی به پایان رساند و در محدوده ۲.۱۰۵ میلیون واحدی ایستاد. در سمت دیگر شاخص هم‌وزن نیز که دو روزیست عملکرد بهتری نسبت به شاخص کل دارد، با یک افزایش ۰.۱۶ درصدی همراه شد. ارزش معاملات خرد سهام نیز امروز اگرچه از عدد روز گذشته کمتر بود اما با ثبت عدد ۶۰۲۹ میلیارد تومانی، در محدوده‌های قابل قبولی نسبت به روزها و هفته‌های گذشته قرار گرفت که این موضوع با خروج پول ۵۸۳ میلیارد تومانی همراه بود.

شروع معاملات امروز بازار سهام با کاهش هیجانات مثبت هفته گذشته همراه بود و از همین رو انتظار می‌رفت که بازار با قدرت کمتری به کار خود ادامه دهد که با انتشار خبر وزیر اقتصاد، شرایط تا حدودی تغییر کرد و ابتدا با افزایش تقاضا و سپس بازگشت فروشندگان مواجه شد و بسیاری اعتقاد دارند که همچنان سوالات مهمی در صنعت پتروشیمی پابرجاست. در ادامه با بررسی این مسائل و نگاهی به روندهای روزانه نماگرها، به پیش بینی بورس فردا خواهیم پرداخت.

بازگشت نرخ خوراک به سال ۹۴؟

چندی پیش بود که مهدوی ابهر دبیر انجمن کارفرمایی صنعت پتروشیمی، عنوان کرد که نتیجه جلسه مشترک وزیر صمت، اقتصاد و نفت با معاون اول رئیس جمهور، فرموله شدن قیمت گذاری خوراک  و گاز صنایع بود و همین ادعا در کنار تاییدیه خاندوزی، وزیر اقتصاد، در رابطه با تصمیمات جدید دولت برای صنایع، جرقه‌ برگشت بورس به مسیر صعودی را ایجاد کرد. از همین رو بورسی‌ها به شتاب خوبی شروع به خرید سهام کردند تا اینکه امروز وزیر اقتصاد طی توییتی از تصمیم نهایی این موضوع رونمایی کرد و مشخص شد که با عقب‌نشینی دولت، نرخ خوراک پتروشیمی‌ها به فرمول سال ۹۴ بازگشته است.

این اما تمام ماجرا نبود و وجود بندهایی در این نامه، ابهامات جدیدی را برای سهامداران ایجاد کرد. در این نامه ذکر شده که با وجود برگشت نرخ خوراک به فرمول ۸ سال قبل، کف این قیمت نباید زیر ۵ هزار تومان باشد و سقف آن نیز نباید از میانگین نرخ گاز صادراتی در ماه گذشته پیشی بگیرد. این اتفاق اگرچه نسبت به نرخ ثابت ۷ هزار تومانی بهتر است اما به دلیل مشخص نبودن قیمت گاز صادراتی ایران و همچنین نرخ تسعیر دلار، امکان محاسبه و پیش‌بینی سود شرکت‌ها برای تحلیلگران میسر نیست. طبق برخی گفته‌ها، نرخ گاز صادراتی ایران به کشورهای مختلف، عددی بین ۱۵ تا ۲۰ دلار است که اگر آن را با دلار ۲۸۵۰۰ تومان در نظر بگیریم، عددی حدود ۵۷۰۰ تومان خواهد بود اما برخی شنیده‌ها از احتمال آزادسازی نرخ دلار پتروشیمی‌ها طی روزها و هفته‌های آتی خبر می‌دهند در صورت چنین اتفاقی، احتمالا دلار نرخ خوراک نیز به حوالی ۳۸ هزار تومان افزایش خواهد داشت و سقف این نرخ را به حوالی ۷۶۰۰ تومان افزایش می‌دهد که همچنان می‌تواند تهدیدی برای برخی پتروشیمی‌ها به خصوص متانول‌سازان باشد.

خبرهای مثبت و تابلوی منفی

درپی نامه اعتراضی شورای رقابت به رئیس‌جمهور درخصوص تبعات تامین ارز خودروسازان از محل صادرات خود، «منوچهر منطقی» معاون وزیر صمت در نامه به شورای رقابت این مساله را تکذیب و تاکید کرد: تغییری در تخصیص ارز خودروسازان به وجود نیامده و نگرانی از این بابت نیست. ۲۲ مرداد امسال توکلی مدیرکل خودرو وزارت صمت، در نامه‌ای از خودروسازان خواسته بود برای تأمین ارز مورد نیاز به فکر صادرات باشند یا اینکه از دیگر صادرکنندگان ارز مورد نیاز خود را تأمین کنند. انتشار این نامه باعث شد تا شورای رقابت با ارسال نامه‌ای به رئیس‌جمهور اعلام کند در شرایط ثبات بازار خودرو انتشار این نامه‌ها بر التهابات بازار اضافه خواهد دارد. در این نامه تاکید شد: نامه مدیرکل دفتر صنایع خودرو در خصوص «خودروهای مونتاژی» موضوع فصل (۹۸) بوده که تاکنون نیز از محل ارز غیر از نیما نظیر تهاتر، صادرات و ارز اشخاصی استفاده می‌شد. لذا تغییر خاصی در این خصوص به وجود نیامده است.

از سمتی خاندوزی، وزیر اقتصاد، نیز در مصاحبه‌ای عنوان کرد که این وزارتخانه با همکاری وزارت صمت در تلاش است که روند واگذاری سهام خودروسازان و شرکت‌های تودلی آن‌ها با سرعت بیشتری انجام شود. اگرچه خبرهای منتشر شده برای این گروه رنگ و بوی سبزی دارد اما رنگ سرخ نماد این شرکت‌ها در بازار سهام نشان از عدم توجه به این موضوع دارد و بورسی‌ها همچنان به اقدامات مثبت در جهت رفع مشکلات این گروه خوشبین نیستند.

نگاهی به روندهای روزانه

نگاهی به مسیر شاخص کل بورس طی معاملات روز چهارشنبه نشان می‌دهد که بازار اگرچه روندی مثبت را طی کرد اما قدرت بالایی نداشت و از نیمه دوم شاهد کاهش قدرت خریداران و افزایش فشار فروشندگان بودیم به طوری که نماگر اصلی تالار شیشه‌ای در نهایت کار خود را در محدوده منفی به پایان رساند و این اتفاق می‌تواند بر شروع روند بورس فردا نیز اثرگذار باشد.

پیش‌ بینی بورس فردا ۱۲ شهریور ۱۴۰۲
روند روزانه شاخص کل بورس و شاخص هم‌وزن

پیش بینی بورس فردا

 با توجه به نکات ذکر شده و از آنجا که به نظر می‌رسد بورسی‌ها به واسطه نامشخص بودن نتیجه نهایی نرخ خوراک پتروشیمی‌ها و بسیاری مسائل دیگر در سردرگمی و ابهام به سر می‌برند و همچنین با توجه به برگشتی که در انتهای معاملات شکل گرفت، پیش بینی می‌شود که بورس فردا روز متعادل و کم‌حجمی را سپری کند. در این بین افزایش قیمت کامودیتی‌ها در بازارهای جهانی در روزهای پایانی هفته میلادی نیز می‌تواند در روند قیمت صنایع کامودیتی‌محور اثرگذار باشد.

برچسب‌ها

تبادل نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات کاربران

  • نظرات منتشر شده: 3
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 3
  • آریا IR ۱۷:۲۲ - ۱۴۰۲/۰۶/۱۱
    مسئولین محترم تورو جد و آبادتون لطفا و لطفا و لطفا هرچی ثروت تو این مملکت هست مال شما فقط التماس می کنیم یک هفته فقط یک هفته برین مسافرت و هیچی نگین و هیچ کاری نکنین ... قول میدم تمام مشکلات برطرف میشه.
  • US ۱۸:۲۳ - ۱۴۰۲/۰۶/۱۱
    بورس نوش جان ریسی ووزراش
  • م IR ۱۸:۳۹ - ۱۴۰۲/۰۶/۱۱
    بورس ایران قابل پیش بینی نیست.بورس دستوری هست هرزمان دولتو دارودسته اش بخوان مثبت یامنفی میشه

پربیننده‌ترین‌ها

پربیننده‌ترین‌ها از دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار