۱۲ شهریور ۱۴۰۲ - ۱۸:۰۰
چگونه مانع رقابت تسلیحات هسته‌ای سه‌جانبه شویم؟

 اکونومیست نوشت: تهدیدهای هسته‌ای آقای پوتین و سرعت بالای چین در افزایش تسلیحات هسته‌ای، نگرانی از بالا گرفتن یک رقابت هسته‌ای را افزایش داده است.

فردای اقتصاد: «آمریکا، چین و روسیه باید پیش از آنکه دیر شود به یک توافق جدید برسند». اکونومیست با این شروع می‌گوید: تهدیدهای هسته‌ای آقای پوتین و سرعت بالای چین در افزایش تسلیحات هسته‌ای، نگرانی از بالا گرفتن یک رقابت هسته‌ای را افزایش داده است. پیمان استارت نو که پیمانی دوجانبه بین آمریکا و روسیه برای کاهش تسلیحات هسته‌ای بود فوریه ۲۰۲۶ به پایان می‌رسد و نشانه‌های کمی برای تمدید آن وجود دارد. چین هم که هیچ‌گاه تمایلی برای ورود به چنین محدودیت‌هایی نشان نداده است. بنابراین، این سه کشور باید پیش از وقوع یک بحران برای توافقی تازه شروع به مذاکره کنند. 
توافق میان آمریکا و روسیه بر اساس برابری است و فرض شده کلاهک‌های جنگی بین ۵ تا ۶ هزار باقی بماند. چین که حالا چندصد کلاهک دارد، پیش‌بینی می‌شود تا ۲۰۳۵ به ۱۵۰۰ کلاهک دست یابد. بنابراین، دوستی روسیه و چین می‌تواند در یک جنگ هسته‌ای آنها را هم‌دست کند. همین باعث شده برخی در کنگره آمریکا به دنبال تصویب قانونی بروند که تولیدات موشک‌ها را افزایش دهند. اقدامی که می‌تواند همه چیز را بدتر کند. چین یا روسیه ممکن است بخواهد همگام با آمریکا تسلیحات بیشتری داشته باشد. در پاسخ به چین، هند نیز بخواهد به این رقابت وارد شود؛ پاکستان هم به اقدام هند واکنش دهد و الی آخر. 
بنابراین، آقای بایدن که مخالف این اقدام کنگره است کار درستی می‌کند و باید شرایط برای مذاکرات بدون پیش‌شرط با چین و روسیه را باز نگاه دارد. مذاکرات برای محدود کردن تسلیحات هسته‌ای تنها راه نجات جهان از نابودی است.

منتخب اکونومیست را هر روز در رادیو فردای اقتصاد بشنوید:

برچسب‌ها

تبادل نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha