قمار دموکرات‌ها به روی بایدن

رییس‌جمهور هشتاد ساله آمریکا چقدر شانس انتخاب مجدد دارد؟
۱۳ شهریور ۱۴۰۲ - ۱۸:۰۵
قمار دموکرات‌ها به روی بایدن

تقویم سیاسی آمریکا نشان می‌دهد که انتخابات پیش روی ریاست‌جمهوری ایالات متحده ۵ نوامبر ۲۰۲۴ برگزار خواهد شد. برخی پیشبینی‌ها بر این است که احتمالا همانند سال ۲۰۲۰ در نهایت دونالد ترامپ از حزب جمهوری‌خواه و جو بایدن از حزب دموکرات بر سر کرسی شصتمین رییس‌جمهوری آمریکا با یکدیگر رقابت کنند.

فردای اقتصاد:  اکونومیست در گزارشی که اخیرا درباره انتخابات آمریکا منتشر کرده است نگاهی به شرایط جو بایدن، رییس‌جمهوری ۸۰ ساله آمریکا داشته و تلاش کرده به این سوال پاسخ دهد که چرا ریسک «شرط‌بندی دموکرات‌ها» بر روی نامزدی جو بایدن افزایش یافته است. اکونومیست در گزارش خود آورده است که از حزب جمهوری خواه در حال حاضر دونالد ترامپ پیشتاز است. در حالی که او این روزها با ۹۱ مورد جرم اعلام شده دست و پنجه نرم می‌کند. اکونومسیت در ادامه توضیح می‌دهد که احتمالاً همانطور که یکی از مخالفان اصلی ترامپ از حزب جمهوری‌خواه اظهار کرده، ترامپ منفورترین سیاستمدار آمریکایی باشد. اشاره اکونومیست به مناظره‌ای است که اخیرا میان ۸ نامزد حزب جمهوری‌خواه در جریان فعالیت‌های انتخاباتی انتخابات مقدماتی ریاست‌جمهوری آمریکا برگزار شده است. در این مناظره شخص دونالد ترامپ حضور نداشته و نیکی هیلی که پیش‌تر فرماندار سابق کارولینای جنوبی بوده و در دوران ترامپ هم به مدت یک سال سفیر آمریکا در سازمان ملل متحد بوده به عملکرد حزب جمهوری خواه انتقاد کرده است. هیلی به طور خاص به دونالد ترامپ حمله کرده  و گفته است که وی در دوران ریاست‌جمهوری خود هشت تریلیون دلار به بدهی دولت آمریکا افزوده است.

در بخش دیگری از  گزارش اکونومیست مطرح شده که دموکرات‌ها احتمالا دلایلی برای رضایت از چشم‌انداز حضور دونالد ترامپ به عنوان نامزد جمهوری خواهان داشته باشند با این حال باید به نقاط آسیب پذیری پرچمدار خود در انتخابات پیش رو هم نگاه دقیقی بیندازند. همانطور که نظر سنجی ۱۷ اوت آسوشیتدپرس نشان می‌دهد کمتر از یک نفر از هر چهار آمریکایی (۲۴ درصد) خواهان کاندیداتوری مجدد جو بایدن هستند. حتی ۵۵ درصد از دموکرات‌ها بر این باورند که بهتر است او نامزد حزبشان نباشد.

به نظر می‌رسد که با توجه به شرایطی که جبهه جمهوری‌خواهان دارد و آن درگیری با موضوع بازداشت دونالد ترامپ است، بعضی مشکلات جدی جو بایدن، رییس‌جمهور ۸۰ ساله آمریکا از نظرها پنهان شده باشد با این حال حزب دموکرات ناگزیر است که به این مشکلات توجه کند. اکونومیست در ادامه بر تحلیلی اشاره می‌کند که وب سایت آمریکایی ۵۳۸  اخیرا ارایه کرده است. طبق اطلاعات این پایگاه تحلیلی در میان روسای جمهور آمریکا فقط  جیمی کارتر و شخص دونالد ترامپ بودند که در مقطع کنونی ریاست‌جمهوری‌ که جو بایدن در آن قرار دارد، رتبه‌های منفی‌تری نسبت به وی دریافت کرده‌اند. نکته مهم این است که هر دو رئیس‌جمهور مذکور تک‌دوره‌ای بوده‌اند. به نظر می‌رسد که وضعیت بایدن در موضوعی که آمریکایی‌ها بیشتر به آن اهمیت می‌دهند، یعنی مدیریت وی در اقتصاد بدتر است. نظرسنجی آسوشیدتپرس نشان داد که تنها ۳۶ درصد از آمریکایی‌ها نسبت به عملکرد او در بخش اقتصادی نظر مثبتی دارند.

بایدن در نگاه طرفداران

اکونومیست در بخش دیگری از این گزارش چهره‌ای از جو بایدن را به تصویر می‌کشد که طرفداران وی را مجاب کرده به حضور مجدد وی در کاخ ریاست‌جمهوری رای دهند. طبق این گزارش طرفداران نکاث مثبت دوران ریاست‌جمهوری بایدن را یادآوری کرده و می‌گویند: اقتصاد در دوره وی تحرک یافته است، نرخ بیکاری به ۳.۵ درصد رسیده که نزدیک به پایین‌ترین سطح  در ۵۰ سال اخیر است و دستمزدهای واقعی حداقل برای فقرا در حال افزایش است. ضمن اینکه میزان جرم و جنایت در شهرهای آمریکا نیز در حال کاهش است.

اکونومیست در بخشی از این گزارش به دلایل کاهش محبوبیت بایدن هم اشاره کرده و می‌گوید محبوبیت بایدن بیش از هر زمانی در سال ۲۰۲۱ و در جریان خروج آشفته نیروهای آمریکایی از افغانستان سقوط کرد. همچنین موضوع «هانتر»، هم وجود دارد که بر دشواری‌های شرایط بایدن افزوده است. هانتر بایدن فرزند دوم جو بایدن است که  دستگاه قضایی آمریکا وی را به فرار مالیاتی متهم کرده است. همینطور اتهاماتی مانند مصرف مواد مخدر در هنگام حمل اسلحه هم متوجه وی است. پیش‌تر رسانه‌های آمریکایی از شکل‌گیری «توافق بزرگ» میان هانتر بایدن و دادستانی سخن می‌گفتند. براساس این توافق، قرار بر این بود که هانتر اتهامات را قبول کرده و به جای زندان، مجازاتی مانند طی کردن دوره درمان را تحمل کند. این توافق طی چند هفته مذاکره به دست آمده بود. اما اخیرا قاضی دادگاه اعلام کرده که نمی‌تواند «این توافق را قبول کند». رسانه‌ها گزارش داده‌اند که این اولین بار است که وزارت دادگستری آمریکا فرزند یک رئیس جمهور را  زمانی که وی در راس قدرت قرار دارد، متهم می‌کند. اکونومیست از فروپاشی توافق بزرگ به عنوان شرایط دشواری یاد می‌کند که جو بایدن با آن رو به رو خواهد بود.

 در این گزارش بزرگترین قمار حزب دموکرات بر روی سلامتی و هوشیاری جو بایدن قلمداد شده است چرا که به نظر می‌رسد رای دهندگان آماده مشاهده کوچکترین لغزشی برای انتقاد به وی باشند. بر اساس یک نظرسنجی در پایان ماه اوت، ۷۷ درصد از آمریکایی‌ها بر این باورند که جو بایدن بسیار پیرتر از آن است که بتواند به طور مؤثر در جایگاه ریاست جمهوری فعالیت کند. این در حالی است که معاون او یعنی کامالا هریس نیز حتی نسبت به وی محبوبیت کمتری دارد.

گفتنی است که در ماه‌های اخیر تلاش بایدن همواره بر این بوده که دیدگاه رای دهندگان را نسبت به «بایدنومیکس» بهبود بخشد. بایدنومیکس به سیاست های اقتصادی بایدن گفته می‌شود. در این راستا تیم تبلیغاتی بایدن به موضوع احیای مجدد تولید در آمریکا اشاره می‌کنند. اتفاقی که پس از بهبود بیماری همه گیر کرونا در جهان حاصل شده است. شعار تیم تبلیغاتی بایدن عبارت است از: «آمریکا بازگشته است!»

فراتر از تلاش‌های تیم تبلیغاتی جو بایدن برای متقاعد کردن آمریکایی‌ها مبنی بر اینکه وضعیت خوبی دارند، جو بایدن باید بر روی موضوعاتی مانند مبارزه بر سر حقوق سقط جنین هم  تلاش کند. با این حال به نظر می‌رسد که عدم محبوبیت دونالد ترامپ بیش از همه مورد توجه تیم تبلیغاتی بایدن در انتخابات پیش رو باشد. بایدن علاقه مند است که بگوید مرا با «قادر مطلق» مقایسه نکنید بلکه باید من را با گزینه جایگزین یعنی دونالد ترامپ مقایسه کنید.

اکونومیست در پایان اینطور مطرح کرده است که به نظر می‌رسد جو بایدن بازنده باشد اگر جمهوری‌خواهان به اندازه کافی عاقل باشند که جایگزینی مانند نیکی هیلی، فرماندار سابق کارولینای جنوبی را به جای ترامپ بنشانند. «دموکرات یا غیر دموکرات، فرقی نمی‌کند؛ هرکسی که دل‌نگران موفقیت امریکاست باید آرزوی کند نامزد جمهوری‌خواهان ترامپ نباشد.»

برچسب‌ها

تبادل نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

پربیننده‌ترین‌ها

پربیننده‌ترین‌ها از دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار