۱۶ شهریور ۱۴۰۱ - ۱۹:۱۳
عرضه اولیه تاریخی در بازار خودرو

فولکس واگن سهام پورشه را در بورس عرضه می‌کند که از بزرگ‌ترین عرضه اولیه‌های اروپاست. اما رابطه دو شرکت این اتفاق را خاص‌تر کرده است.

فردای اقتصاد: فولکس واگن دوشنبه اعلام کرد که قصد دارد سهام پورشه را در بورس عرضه کند. این اتفاق مرحله جدیدی در رابطه طولانی و گاهی پرتنش این دو برند پیشرو خودروسازی جهان محسوب می‌شود.

بهترین توصیف برای رابطه فولکس واگن و پورشه احتمالا اصطلاح «گهی پشت به زین و گهی زین به پشت» باشد. زمانی این پورشه بود که تصمیم داشت فولکس واگن را بخرد. بعد همه چیز تغییر کرد و حالا کارشناسان اشاره می‌کنند با عرضه بخشی از سهام پورشه در بورس، هم این شرکت استقلال بیشتری خواهد یافت و هم فولکس واگن می‌تواند انعطاف‌پذیرتر شود.

این عرضه اولیه قرار است طی یک ماه آینده انجام شود و سهام این شرکت در بازارهای آلمان، اتریش، فرانسه، ایتالیا، اسپانیا و سوئیس به عموم مردم عرضه خواهد شد.

کدام میلیاردرها به دنبال خرید سهام پورشه هستند؟

بلومبرگ به نقل منابع آگاه می‌نویسد: پورشه علاقه سرمایه‌گذاران را برای عرضه اولیه عمومی خود با ارزشی بالغ بر ۸۵ میلیارد دلار جلب کرده است. این نشان می دهد که یکی از بزرگترین عرضه اولیه‌های اروپا در تاریخ، آن هم در شرایطی که بازار سهام باد مخالف می‌وزد، پیش رو است.

افرادی که خواستند نامشان فاش نشود، گفتند که ارزش شرکت پورشه بین ۶۰ تا ۸۵ میلیارد یورو برآورد شده است. به گفته آنها، پورشه قصد دارد در هفته اول سپتامبر پس از امضای هیئت مدیره، قصد خود را برای عرضه در بورس فرانکفورت اعلام کند، بدون اینکه شوک غیرمنتظره‌ای به بازار وارد شود. به گفته این منابع، سرمایه‌گذاران بزرگی از جمله گروه آمریکایی تی رو پرایس (T Rowe Price)  و سازمان سرمایه‌گذاری قطر علاقه خود را برای اشتراک در عرضه اولیه در آن محدوده ارزیابی نشان داده‌اند. این منابع افزودند که پورشه همچنین مورد توجه میلیاردرهایی از جمله «دیتریش ماتشیتز» بنیانگذار ردبول و همچنین برنارد آرنو مدیر برند LVMH و یکی از ثروتمندترین افراد جهان است.

رابطه پر پیچ و خم پورشه و فولکس واگن

در ادامه گزارش رویترز از تولد تا عرضه اولیه سهام پورشه و همچنین بالا و پایین روابط آن با فولکس واگن را می‌خوانید:

۱۹۳۱

فردیناند پورشه یک دفتر طراحی افتتاح می‌کند، اولین مرحله از کسب و کار او که بعداً به تولیدکننده خودروهای اسپرت معروف تبدیل خواهد شد.

۱۹۳۸

پورشه که اولین فولکس واگن بیتل (فولکس‌واگن قورباغه‌ای) را طراحی کرد، بر ساخت اولین سالن تولید فولکس واگن نظارت دارد.

۱۹۶۰

فولکس واگن که شرکتی دولتی بود، خصوصی شده است و هم دولت فدرال و هم ایالت نیدرزاکسن (زادگاه این شرکت) ۲۰ درصد از سهام را دریافت می‌کنند.

۱۹۹۳

فردیناند پیچ، نوه فردیناند پورشه، مدیر اجرایی فولکس واگن می‌شود که در زبان آلمانی به معنای «ماشین مردم» است. "استراتژی پلتفرم" انقلابی او که شامل استفاده از طرح اولیه یکسان برای مدل‌های مختلف خودرو و افزودن اجزای سفارشی به آن‌ها بود، باعث صرفه‌جویی در مقیاس و نجات شرکت از سقوط احتمالی شد.

هنوز هم خودروسازان از استراتژی پلتفرم پیروی می‌کنند. یعنی یک پلتفرم طراحی می‌کنند و سپس روی آن در طول زمان خودروهای متفاوتی می‌سازند.

۲۰۰۲

فردیناند پیچ «برند پیچِتسریدر» را به عنوان جانشین خود به عنوان مدیرعامل منصوب می‌کند و خود پیچ رئیس هیات مدیره فولکس واگن می‌شود، سمتی که او تا سال ۲۰۱۵ آن را حفظ می‌کند.

۲۰۰۵

سپتامبر - پورشه اعلام کرد که قصد دارد ۲۰ درصد از سهام فولکس واگن را بخرد. پورشه حق رای ۱۰.۳ درصدی در فولکس واگن را به دست می‌آورد.

نوامبر - هیئت مدیره پورشه مجوز افزایش سهام خود در فولکس واگن تا سطح ۲۹.۹ درصد را صادر کرد. این گمانه‌زنی‌هایی را ایجاد کرد مبنی بر آنکه که پورشه قصد دارد با خرید اکثریت سهام فولکس واگن، کنترل آن را در دست بگیرد.

۲۰۰۷

آوریل - پس از آنکه سهام پورشه در فولکس واگن از مرز ۳۰ درصد عبور کرد، پورشه پیشنهاد تصاحب اجباری فولکس واگن را ارائه کرد.

۲۰۰۸

مارس - هیئت مدیره هلدینگ پورشه SE اجازه می‌دهد تا سهام در فولکس واگن به بیش از ۵۰ درصد افزایش یابد.

اکتبر - پورشه SE می‌گوید سهام و آپشن‌هایی را در اختیار دارد که به موجب آن‌ها کنترل ۷۴ درصد از حق رای فولکس واگن را در اختیار دارد و برنامه‌هایی را برای یک توافقنامه "سلطه" اعلام می‌کند (توافقنامه سلطه توافقی است که در آن یک شرکت خود را به طور قانونی در اختیار شرکت دیگری قرار می‌دهد). تقلای حاصل از فروش سهام فولکس واگن توسط فروشندگان که توسط این اعلامیه به چالش کشیده شد، فولکس واگن را به طور خلاصه به باارزش‌ترین شرکت جهان تبدیل کرد.

۲۰۰۹

ژانویه - پورشه SE می‌گوید که سهام خود را در فولکس واگن به ۵۰.۸ درصد افزایش داده است و برنامه خود را برای افزایش سهام به ۷۵ درصد در آینده در صورت فراهم شدن شرایط تأیید می‌کند.

می - پورشه SE طرح تصاحب فولکس واگن را کنار می‌گذارد و می‌گوید در عوض ادغام با بزرگترین خودروساز اروپا را دنبال خواهد کرد. پیچ، رئیس فولکس واگن می‌گوید پورشه باید بدهی ۹ میلیارد یورویی خود را قبل از توافق بر عهده بگیرد.

جولای - ولفگانگ پورشه، رئیس پورشه SE و پسر عموی پیچ، جلسه فوق‌العاده هیئت مدیره را برای ۲۳ ژوئیه برای بحث در مورد فروش احتمالی سهام پورشه به قطر به ارزش بیش از ۵ میلیارد یورو تشکیل می‌دهد. پیشنهاد هیئت مدیره پورشه برای آمادگی برای افزایش سرمایه حداقل ۵ میلیارد یورویی توسط هیئت مدیره تایید می‌شود و زمینه را برای ادغام با فولکس واگن فراهم می‌کند. وندلین ویدکینگ، مدیرعامل پورشه کناره‌گیری می‌کند.

دسامبر - فولکس واگن می‌گوید ۴۹.۹ درصد از کسب‌وکار خودروهای اسپرت پورشه SE یعنی پورشه AG را با هزینه ۳.۹ میلیارد یورو خریداری کرده است.

۲۰۱۰

ژانویه - گروهی از صندوق‌های سرمایه‌گذاری از پورشه SE و دو تن از مدیران ارشد سابقش شکایت کردند و آنها را به کلاهبرداری برای ایجاد «فشار استقراض» متهم کردند که باعث شد صندوق‌ها بیش از یک میلیارد دلار از تلاش پورشه برای تصاحب فولکس واگن AG در سال ۲۰۰۸ ضرر کنند. ]پدیده فشار استقراض یا Short squeeze در بازار سهام زمانی رخ می‌دهد که افزایش سریعی در قیمت یک سهام به دلایل فنی دخیل در بازار و نه اصول بنیادین رخ دهد.[

آوریل – شرکت تضامنی Elliott Associates می‌گوید که پرونده کلاهبرداری و دستکاری سهام پورشه SE بزرگتر شده است، زیرا به دنبال دریافت غرامت بیش از ۲ میلیارد دلاری است و ۱۸ صندوق سرمایه‌گذاری به این شکایت پیوسته‌اند.

اکتبر - مارتین وینترکورن (مدیر عامل هر دو شرکت) می‌گوید که ممکن است هلدینگ پورشه SE بر خلاف آنچه برنامه‌ریزی شده بود به دلیل برخی مسائل حقوقی و مالیاتی حل نشده مربوط به توافق، تا پایان سال ۲۰۱۱ در فولکس واگن ادغام نشود.

۲۰۱۲

جولای - فولکس واگن با خرید ۵۰.۱ درصد باقی مانده سهام پورشه AG از هلدینگ پورشه SE به مبلغ ۴.۵ میلیارد یورو موافقت کرد.

خودروسازی پورشه AG اکنون به طور کامل تحت مالکیت فولکس واگن AG است. در حالی که هلدینگ پورشه SE، که توسط خانواده‌های پورشه و پیچ کنترل می‌شود، بزرگترین سهامدار فولکس واگن است و اکثریت حق رای را در اختیار دارد.

۲۰۲۲

فوریه - فولکس واگن و پورشه SE می‌گویند که در حال بررسی عرضه اولیه احتمالی پورشه AG، تحت ساختار پیشنهادی‌ای هستند که به پورشه SE اقلیت مسدودکننده‌ای در این خودروساز همنام می‌دهد.

سپتامبر - فولکس واگن قصد خود را برای عرضه پورشه در پایان سپتامبر یا اوایل اکتبر اعلام کرد.

برچسب‌ها

تبادل نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

پربیننده‌ترین‌ها

پربیننده‌ترین‌ها از دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار