۱۶ شهریور ۱۴۰۱ - ۲۰:۲۸
کف‌ حمایتی نفت شکست

قیمت نفت برنت برای اولین بار در ۷ ماه اخیر کف حمایتی ۹۰ دلار را از دست داد و تا کانال ۸۸ دلار عقب نشینی کرد

فردای اقتصاد: با تداوم نگرانی‌ها از سمت تقاضای بازار نفت، افت قیمت‌ها ادامه داشت و طلای سیاه در مسیر کاهشی رکوردهای جدیدی از خود به جا گذاشت.

کف‌ حمایتی نفت شکست
قیمت نفت برنت در کف ۷ ماهه

قیمت نفت برنت در معاملات امروز با افت ۳ دلاری بیش از برای اولین بار از فوریه کف حمایتی ۹۰ دلار خود را از دست داد و در کانال ۸۹ دلار قرار گرفت. نفت‌خام آمریکا، وست تگزاس اینترمدیت، هم بیش از ۳ دلار کاهش یافت و برای اولین بار از ژانویه به زیر ۸۵ دلار رسید. این نفت شاخص در حال حاضر در محدوده ۸۳ دلارمعامله می‌شود.

شاخص دلار به بیشترین مقدار در ۲۰ سال اخیر رسید که هزینه خرید نفت خام با ارزهای دیگر را افزایش داد و از تقاضا برای نفت کاست. افزایش هرچه بیشتر مقرارات و محدودیت‌های کرونایی در چین و ترس از سومین افزایش ۷۵ واحدی نرخ بهره توسط فدرال رزرو ایالات متحده در جلسه ۲۱ سپتامبر نیز دو عامل دیگر نگرانی معامله گران و فشار برای فروش نفت در معاملات بازار آتی بود.

سرمایه‌گذاران نگران هستند با افزایش نرخ بهره توسط بانک‌های مرکزی در راستای فرونشاندن تورم اقتصاد جهانی وارد رکود شوند. در چین هم در مناطق چنگدو تا شنژن قرنطینه‌ها تمدید شده‌اند؛ محدودیت‌های سختگیرانه کرونا تقاضا را کاهش می‌دهد.

به این عوامل تلاش‌های G-۷ برای محدود کردن قیمت فروش نفت توسط روسیه را اضافه کنید که جمعه هفته گذشته تصویب شد. این مقررات به دنبال این است که با سقف گذاری بر قیمت خرید نفت از روسیه،درآمدهای نفتی این کشور را محدود کند. این سیاست در واقع در مقابل ممنوعیت کلی خرید نفت روسیه قرار دارد و مانع از کاهش شدید عرضه نفت این کشور می‌شود.

جان کیلداف، کارشناس بازار نفت در صندوق تامین انرژی نیویورک Again Capital می‌گوید: نگرانی‌هایی وجود دارد که پوتین خشمگین تمام عرضه‌های نفت و گاز را متوقف کند تا به غرب و جهان درس عبرت بدهد.

غرب امید دارد که نیاز روسیه برای حفظ جریان درآمد نفتی خود آنها را متقاعد کند که با سقف‌گذاری بر قیمت نفتشان کنار آمده و صادراتشان را حفظ کنند. این همان چیزی است که بر بازار فشار آورده است.  قیمت زیر ۹۰ دلار در هر بشکه برنت در بازار با سقف قیمتی نفت روسیه (احتمالا بین ۵۵ تا ۶۰ دلار) نزدیک است.

برچسب‌ها

تبادل نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

پربیننده‌ترین‌ها

پربیننده‌ترین‌ها از دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار