۱۹ شهریور ۱۴۰۲ - ۱۶:۰۸
رقابت وال‌استریت برای مدیریت ثروت عموم

کسب‌وکار وال‌استریتی‌ها به سمت «مدیریت ثروت» رفته است. آیا چنین اتفاقی برای مشتریان یا همان مردم هم خوب است؟

فردای اقتصاد: سال‌ها رقابت وال‌استریت بر سر مدیریت دارایی افراد از طریق جذب سرمایه آنها به صندوق‌هایشان بوده است. جایی که ارزش دارایی در صندوق‌های شاخصی یا به اصطلاح منفعل توانست در سال ۲۰۱۹ برای نخستین بار در تاریخ از صندوق‌های فعال سبقت بگیرد. اما حالا تغییر دیگری در راه است و کسب‌وکار وال‌استریتی‌ها به سمت «مدیریت ثروت» رفته است. مشاوران مالی کمک می‌کنند مشتریان چگونه پولشان را در دارایی‌های مختلف سرمایه‌گذاری کنند، قبض‌های مالیاتشان را به حداقل برسانند و برای بازنشستگی برنامه‌ریزی کنند. هرچه جهان ثروتمندتر می‌شود، این کسب‌وکار نیز سود بیشتری پیدا می‌کند؛ اما آیا چنین اتفاقی برای مشتریان یا همان مردم هم خوب است؟

منتخب اکونومیست را هر روز در رادیو فردای اقتصاد بشنوید:

برای سالیان دراز، صنعت مدیریت ثروت دارای توزیع نامتوازن بود؛ گروهی از افراد فوق‌ثروتمند به بانک‌های بزرگ دسترسی داشتند و از مشاوره آنها بهره‌مند می‌شدند، حال آنکه عمده مردم بهره چندانی از دانش مالی نمی‌بردند. اکنون اما در کنار رشد ثروتمندان دنیا، ایجاد پلتفرم‌های مدیریت ثروت و دسترسی گسترده افراد به توصیه‌های پایه این حوزه، تنوع مشتریان را افزایش داده است. بنابراین، نه تنها هزینه مدیریت ثروت کم شده، بلکه به لطف تکنولوژی، مشاوران می‌توانند به افراد بیشتری فراتر از فوق‌ثروتمندان مشاوره مالی بدهند. همچنین مقررات سخت‌گیرانه بانکی، فعالیت‌های پرسود آنها در گذشته را محدود کرده و سود اندک مشاوره مدیریت ثروت را جذاب کرده است.

توسعه این صنعت اما فقط به نفع شرکت‌های وال‌استریت نیست و برای مردم نیز منفعت دارد؛ زیرا عموم افراد که دانش اندک مالی دارند در تخصیص بهینه دارایی و برنامه‌های مالی ضعیف عمل می‌کنند. بعضا پول نقد زیادی نگه می‌دارند یا در اوج و فرودهای بازارها بسیار عجولانه تصمیم می‌گیرند؛ بنابراین، عمومی‌سازی مشاوره مالی می‌تواند برای کل جامعه مفید باشد.

رقابت وال‌استریت برای مدیریت ثروت عموم

برچسب‌ها

تبادل نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha